سازمان ملل نگران ادامه شکنجه زندانیان در افغانستان است

© East News / Muhammed Muheisenسازمان ملل نگران ادامه شکنجه زندانیان در افغانستان است
سازمان ملل نگران ادامه شکنجه زندانیان در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل متحد در گزارشی که به تازه‌گی پخش شده است، از ادامۀ شکنجۀ زندانیان در زندان‎های افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک گزارش تازۀ سازمان ملل متحد زیر نام "برخورد با زندانیان مرتبط به جنگ" که دربارۀ وضعیت زندانیان در زندان‎های افغانستان منتشر شده، نشان می‏دهد که بسیاری از زندانیان در جریان سال گذشته از سوی نیروهای پولیس مورد شکنجه قرار گرفته‎‏اند.

بربنیاد این گزارش، شماری زیادی از این زندانیان گفته‎اند که آنان در جریان حبس مورد ضرب و شتم نیروهای پولیس قرار گرفته و با برخوردهای نامناسب روبه‌رو بوده‎اند.

در همین حال، تاداماچی یاماماتو، نمایندۀ ویژۀ دبیرکُل سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که شکنجۀ زندانیان در زندان‏های افغانستان برای این نهاد نگران کننده است.

آقای یاماماتو گفته است:"ادامۀ شکنجۀ زندانیانی که در پیوند به دست داشتن در جنگ‌ها بازداشت شده‌اند برای ما شدیدأ نگران کننده است. اما ما به تلاش‌ها و تعهداتی که حکومت برای پیگیری این قضایا دارد، همچنان باور داریم."

گزارش "برخورد با زندانیان مرتبط به جنگ" به طور مشترک از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما"، برنامۀ اجرای طرح ملی افغانستان دربارۀ رفع شکنجه و با همکاری دفتر کمیساریایی عالی برای حقوق بشر، تدوین شده است.

بربنیاد این گزارش، در مصاحبه‌های که با ۴۶۹ زندانی بین اول ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی تا سی ویکم دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در ۶۲ بازداشت‌گاه که از سوی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، پولیس ملی افغان و وزارت دفاع ملی اداره می‎شوند، صورت گرفته نشان می‏دهد که بخشی بزرگی از آنان برخوردهای نامناسب و شکنجه روبه‌رو بوده‎اند.

گزارش می‌نگارد که ۴۵ درصد از مصاحبه شونده‎ها گفته‎اند که آنان از سوی مسؤولان زندان‎ها شکنجه شده‌اند.

در گزارش آمده است که این آمار یکی از بلندترین آماری است که توسط دفتر نماینده‎گی سازمان ملل متحد در افغانستان از سال ۲۰۱۰  بدین سو، ثبت شده است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است:"آمارها نشان می‏دهند که در حدود ۴۵ درصد از زندانیان خوردسال مرتبط به جنگ--- از جمله ۸۵ زندانی خوردسال ۳۸ آنان گفته‌اند که در زندان‌‎ها مورد شکنجه قرار گرفته‎اند."

در گزارش گفته شده است که بیشترین شکنجه در پیوند به اعترافات اجباری بوده‎اند در حالی که زندانیان حتی نمی‏دانستند که در اعترافات اجباری که از آنان گرفته می‎شود، چه چیزی نوشته شده است.

زید راعد الحسین، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با نگرانی از شکنجۀ زندانیان، گفته است که این روند برای ملل متحد غیر قابل قبول است.

وی در این باره گفت:"برای جلوگیری از درد، مردم می‎توانند هر چیزی بگویند."

این مقام بلند پایۀ سازمان ملل متحد با تأکید بر نظارت جدی از زندان‎های افغانستان، گفت کسانی که در پیوند به شکنجه زندانیان نقش بازی کرده‏اند، باید مورد بازپرس قرار گرفته و عدالت بر آنان تأمین گردد.

ور در ادامه افزود: "بازپرس از وقوع چنین حوادث می‎تواند برای جلوگیری از این چنین اعمال در آینده کارگر باشد."

در این گزارش، سازمان ملل متحد از تلاش‎های حکومت برای عملی سازی برنامه ملی رفع شکنجه توصیف شده است.

اگر تغییرات قانونی پیشنهاد شده در این گزارش به تصویب برسد، افغانستان به طور رسمی کمیتۀ منع شکنجۀ سازمان ملل متحد را به رسمیت خواهد شناخت و در این صورت، سازمان ملل اجازه خواهد یافت تا از بازداشتگاه در کشور نظارت نماید.

 

در این گزارش از مقام‎های افغان خواسته است تا اقداماتی را مبنی بر دست یابی زندانیانی که شکنجه شده‌اند را به مراحل قانونی و جبران آسیب‎های دیده شده، مهیا سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала