قربانیان قول اردوی شاهین اکثریت شان از بدخشان و تخار بودند

© Photo / وزارت دفاعقربانیان قول اردوی شاهین اکثریت شان از بدخشان و تخار بودند
قربانیان قول اردوی شاهین اکثریت شان از بدخشان و تخار بودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشنده گان ولایات بدخشان و تخار می‌گویند که حدود صد قربانی حمله بر قول اردوی دو صد و نه شاهین از ولایات بدخشان و تخار استند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در حدود صد تن از قربانیان رویداد اخیر بلخ باشنده‌گان ولایت‌های بدخشان و تخار بودند و خانواده‌های این قربانیان می‌گویند که تنها جسدهای پنجاه و یک تن را بدست آورده‌اند و بیش از پنجاه خانواده دیگر منتظر دریافت جسدهای فرزندان شان استند.

غلام محمد آتش پور،  فعال جامعه مدنی، گفت: «سه تابوت در یک موتر باربری از مزار شریف به بدخشان انتقال داده می‌شود که واقعا توهین بزرگ به شهدای ما است.»

محب الله شریفی، عالم دین، گفت: «تسلیت می‌گویم به خانواده‌های قربانیان این حادثه و بعد جنت برین را برای شهدا از بارگاه ایزد منان خواهانم. سپس جای شرم است به دولت که در مدت چهار روز از میان ۶۵ شهید ما تاکنون ۳۰ تن آنان را انتقال داده‌اند. خانواده‌ها متظر تابوت اولاد‌های شان هستند.»

مقام‌های محلی این دو ولایت می‌گویند که از این میان شصت و پنج افسر و سرباز بدخشانی و سی و سه تن دیگر تخاری هستند.

گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان، گفت: «من در مورد ارقام معلومات ندارم، اما هر شهید ما که میاید ما سرد خانه‌ها را در شفاخانه و لوای اردو آماده داریم تا زمانی‌که صاحبان آنان بیایند.»

وزارت دفاع ملی می‌پذیرد که این وزارت  تاکنون سی جسد را به بدخشان انتقال داده است.

افضل امان، معاون وزیر دفاع، گفت: «ما  در مورد ارقام که مردم می‌گوید چیزی گفته نمی‌توانم، اما ما تاکنون سی تن از اجساد شهدا را به بدخشان انتقال داده‌ایم.»

اما چیز بسیار نگران کننده این است که بسیاری از قربانیان این رویداد بی‌کفن و حتی با همان لباس‌های نظامی شان به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.

افضل امان، معاون وزیر دفاع ملی، گفت: «من فکر نمی‌کنم که نبود کفن کدام جرم باشد، اما به نظر من دفن یک سرباز همرای لباس‌های نظامی یک افتخار است.»

ریاست صحت عامه تخار می‌گوید که از میان سی و سه قربانی این رویداد تنها بیست و یگ جسد به این شفاخانه انتقال داده شده‌اند.

حفیظ الله صافی، رئیس صحت عامه تخار، گفت: «تاکنون در شفاخانه ما ۲۱ شهید آورده شده است.»

 

خانواده‌هایی که در بدخشان و تخار منتظر دریافت جسدهای فرزندان شان استند با انتقاد سخت از حکومت می‌گویند که حکومت نباید بیشتر از این تاخیر روا دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала