نیکلسون: بمب «جی‌بی‌یو43» برای حمله بر موضع داعش طراحی شده بود

© REUTERS / U.S. Air Force photoجی‌بی‌یو43
جی‌بی‌یو43 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: جنرال جان نیکلسون فرمانده امریکایی نیروهای ناتو در افغانستان، با اشاره به پرتاب‌ بزر‌گ‌ترین بمب غیرهسته‌ای این کشور بالای یکی از مواضع مستحکم گروه تروریستی داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، می‌گوید که این بمب برای این حمله طراحی شده بود.

آقای نیکلسون که بعد از ظهر امروز در یک کنفرانس خبری در باره چگونگی انجام این حمله هوایی بی‌سابقه به خبرنگاران معلومات می‌داد، گفت که از بین‌بردن پایگاه مستحکم داعش در ولسوالی اچین از راه‌های دیگری ممکن نبود. این فرمانده امریکایی از این اقدام نیروهایش در افغانستان دفاع کرده افزود که تروریستان داعش در یک منطقه دور افتاده ولسوالی اچین با حفر چندین تونل و خندق، یک مخفی‌گاه و مرکز عملیاتی مستحکمی ساخته بودند. او تاکید کرد که در این حمله حدود چهارصد کیلومتر مربع ساحه تحت کنترول تروریستان تصفیه شده است. آقای نیکلسون گفت: «این عملیات از جمله برنامه‌هایی بود که برای سال 2017 در نظر گرفته شده و برضد داعش انجام شد. آمادگی‌ها از اول ماه مارچ آغاز شده بود و بسیار موفقانه برای از بین بردن داعش‌ و مواضع شان به پیش رفت. بسیاری از مناطقی که غیرنظامیان بودند اما مجبور شدن که این ساحات را ترک بگویند، از مناطق تحت کنترول داعش آزاد شده است.

In November Daesh (ISIS/ISIL) published a 14 minute training video reportedly filmed in a camp somewhere between Afghanistan and Pakistan - اسپوتنیک افغانستان
قتل 36 عضو داعش در بمب ده تنی مادر
 تاحال در جنوب ننگرهار در حدود چهارصد کیلومتر مربع از زیر تسلط داعش آزاد شده است.»

فرمانده ناتو در افغانستان ابرازداشت: «این بمبی که دیشب استفاده شد، جی‌بی‌یو 43 نامیده می‌شود و طوری دیزاین و طراحی شده بود که تمام تونل‌ها و مغاره‌هایی که توسط داعش ساخته شده بود، از بین ببرد. تمام مواد منفجره و مواضعی که داعشی‌ها در آنجا داشت، در این حمله از بین برود.»

Самолет F-15E ВВС США в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
انجمن والیان: امریکا افغانستان را لابراتوار آزمایش تسلیحات جدید خود ساخته است

جنرال جان نیکلسون گفت که این حمله از اوایل ماه مارچ سازماندهی شده بود. به گفته او، در این حمله تلفات سنگینی به تروریستان داعش وارد شده و هم‌چنین مقدار زیادی از سلاح سبک و سنگین این گروه تروریستی از بین رفته است. فرمانده ناتو تاکید کرد که بمب «جی‌بی‌یو43» برای اهداف مشخصی طراحی و ساخته شده است. او گفت که پیش از پرتاب و در جریان برتاپ این بمب، هواپیماهای کشفی و استخباراتی از محل نظارت دقیق داشتند تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد. جنرال نیکلسون گفت که این حمله در هماهنگی کامل با دولت و نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته و در آن تاکنون هیچ گونه گزارشی از تلفات غیرنظامیان بدست نیامده است.
فرمانده امریکایی نیروهای ناتو در افغانستان، استفاده از بمب «جی‌بی‌یو43» را که از آن به عنوان مادر همه‌ی بمب‌های غیرهسته‌ای نام برده شده است، مجاز خواند و گفت تونل و خندق‌هایی که تروریستان داعش برای مخفی‌‌ شدن و سازمان‌دهی حملات تروریستی آماده ساخته بود، نیازمند کاربرد چنین بمب‌هایی بود.
GBU-43 - اسپوتنیک افغانستان
آزمایش بمب آمریکایی در افغانستان دور جدید مسابقه تسلیحاتی را تشدید می بخشد

در همین‌حال، دفتر ریاست‌جمهوری و وزارت دفاع افغانستان نیز، پرتاب بمب ده تنی بر یک مخفی‌گاه تروریستان داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار را موفقیت‌آمیز توصیف کرده می‌گویند که حکومت افغانستان از ابتدای طراحی این حمله با نیروهای ناتو در هماهنگی کامل قرار داشت.
شاه‌حسین مرتضوی سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، پس از اظهارات جنرال جان نیکلسون در یک کنفرانس خبری مشترک با سخنگوی وزارت دفاع گفت که این حمله به منظور جلوی گیری از تلفات نیروهای امنیتی و وارد شدن ضربات سنگین‌تر به تروریستان داعش صورت گرفته است. آقای مرتضوی گفت که در این حمله تمام سیستم‌های تروریستان داعش که از آن برای سازماندهی حملات تروریستی کار می‌گرفتند از بین رفته است.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان با اشاره به پرتاب بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای امریکا بر ولسوالی اچین، ابرازداشت که حکومت وحدت ملی به مبارزه علیه تروریستان داعش اراده جدی و قوی دارند و در هماهنگی با نیروهای بین‌المللی علیه آنان اقدام می‌کنند. او تاکید کرد که افغانستان مکان امنی برای تروریستان نخواهد بود.
هم‌چنین دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع نیز می‌گوید که قبل از اجرای این حمله بی‌سابقه، نیروهای امنیتی افغانستان بارها از طریق زمین و هوا پناهگاه تروریستان داعش در ولایت ننگرهار را مورد حملات شدید خود قرار دادند اما بدلیل مستحکم بودن استحکامات این گروه از بین نرفت. آقای وزیری گفت که نیروهای امنیتی تلفات زیادی هم در این زمینه داده‌اند.
Афганский полицейский смотрит в бинокль во время поисковой операции в провинции Нангархар, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان
خدا ار پدرش نجات بته!

سخنگوی وزارت دفاع افزود که تروریستان داعش یک تونلی به طول سه‌صد متر حفر کرده بود و تجهیزات نظامی دولت افغانستان برای از بین بردن آن موثریتی نداشت.
دولت وزیری می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو هم‌ اکنون در محل پرتاب بمب به سر می‌برند و با پیوستن نیروهای جدید به آنان، عملیات تفصیه‌ای را در محل شروع می‌کنند.
پاسخ به انتقادها
پرتاب بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای امریکا در ولسوالی اچین تاکنون واکنش‌های گسترده‌ای از رهبران سیاسی و غیرسیاسی را بدنبال داشته است. اما شاه‌حسین مرتضوی سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، از این حمله استقبال کرده می‌گوید که حکومت بنابر درخواست مردم برای برخورد جدی با گروه‌های تروریستی پاسخ مثبت داده است. آقای مرتضوی با اشاره به برخی از واکنش‌ها گفت: «بعد از این حمله ما شاهد یک سلسله انتقادها هم هستیم ولی پرسش ما از رهبران و جریان‌های سیاسی که از این حمله انتقاد می‌کنند این است که آیا انتقاد شما برعلیه پایگاه‌های دشمن یا برعلیه افرادی که صورت گرفته یا از ابزاری که استفاده شده است. 
File Photo from US Air Force of the GBU-43 Bomb - اسپوتنیک افغانستان
واکنش کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به استفاده از بزرگترين بمب بر خاك افغانستان
این بمب ظرفیت‌اش برای همین طور ساحاتی است که او با حمله‌های زمینی قابل تسخیر نمی‌باشد و با استفاده از این بمب‌ها تونل‌ها و جاهایی را که تروریستان به عنوان پناهگاه امن استفاده می‌کنند، ما توانایی این را داریم که هدف قرار بدهیم.»

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری تاکید کرد که رهبران و جریان‌های سیاسی که از این حلمه انتقاد دارند با پیام شهروندان و خانواده‌های قربانیان امنیتی و غیرامنیتی که تاکنون در حملات تروریستی داعش آسیب دیده گوش بدهند. به گفته شاه حسین مرتضوی، شهروندان افغانستان بارها از رییس‌جمهور خواسته تا دشمنان مردم را سرکوب کرده و اجازه فعالیت ندهد. او از رهبران و جریان‌های سیاسی تقاضا کرد تا به خواست مردم احترام بگذارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала