پس از سوریه روسیه و آمریکا در افغانستان به رقابت می پردازند

© Sputnik / Alexey Filippovروسیه و آمریکا در افغانستان به رقابت می پردازند
روسیه و آمریکا در افغانستان   به رقابت می پردازند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجله آمریکایی در گزارشی نوشت که روسیه و آمریکا پس از درگیری در سوریه حالا برای گسترش نفوذ خود در افغانستان رقابت می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم به نقل از «نیوز ویک»، تنش‌ها بین روسیه و آمریکا در خاورمیانه در حال افزایش است، اما این بار تنش‌ها بخاطر سوریه و سلاح‌های شیمیایی نیست، بلکه بخاطر مصالحه‌ای هست که امکان دارد به جنگ 16 ساله در افغانستان پایان دهد.
مسکو با هدف دست یافتن به راه حلی برای مصالحه بین طالبان و حکوت افغانستان نشستی را در هفته جاری برگزار خواهد کرد، اما واشنگتن حضور در این نشست را نپذیرفته و مسکو را به تجهیز طالبان و از بین بردن تلاش‌های ناتو برای برقراری صلح و امنیت در منطقه متهم کرده است.
این سومین نشستی است که مسکو از دسامبر سال گذشته تا کنون برگزار می‌کند، در اولین نشست مسکو، روسیه تنها از چین و پاکستان دعوت کرده بود که عصبانیت واشنگتن و کابل را در پی داشت.
اما در دومین نشست مسکو در فوریه، از افغانستان دعوت به عمل آورد و البته آمریکا را دعوت نکرد ولی این بار با وجود دعوت روسیه برای حضور در سومین نشست مسکو، دولت ترامپ انگیزه روسیه را زیر سوال برده و این حضور را رد کرد.
با این وجود روسیه با رد اتهام حمایت تسلیحاتی مسکو از طالبان مدعی شده است که روسیه فقط برای تحقق روند صلح با طالبان تماس گرفته است، در حالیکه قبل از این نیز خواستار لغو تحریم‌ها از رهبران طالبان شده بود.
ترامپ در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که برای بهبود روابط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلاش خواهد کرد اما کاخ سفید با حمایت از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و حمله موشکی اخیر به سوریه که اولین اقدام مستقیم نظامی آمریکا علیه بشاراسد محسوب می‌شود، خشم مسکو را برانگیخته است.
این شاید نشاندهنده وخامت اوضاع باشد که پوتین با وجود اعطای نشان دوستی در گذشته به «رکس‌تلرسون» وزیرخارجه آمریکا از دیدار با او در مسکو خودداری کرد، در حالیکه تیلرسون سفر کرده بود تا درباره جنگ سوریه با پوتین گفت‌وگو کند.
رابطه روسیه با طالبان باعث نگرانی شدید واشنگتن شده است، طالبان در حال حاضر تقریبا نیمی از افغانستان را در کنترل دارد در حالی که اشرف غنی همواره از طالبان خواسته است تا به روند صلح بپیوندند.
به نظر می‌رسد که روسیه به دنبال بدست آوردن تاثیرگذاری مجدد پس از شکست خود در دهه هشتاد میلادی در افغانستان است زیرا این کشور از لحاظ استراتژیک کشور مهمی محسوب می‌شود خصوصا در رابطه با مسایل اقتصادی و امنیتی برای هند، پاکستان، ایران در حالیکه به قیمت دستکم سه تریلیون دلار ذخایر معدنی دارد.
مسکو دلیل درگیر شدن روسیه در تلاش‌های صلح را جلوگیری از سرایت ناامنی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرده است.
«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان ماه گذشته اتهامات مقامت افغان و آمریکایی مبنی بر حمایت تسلیحاتی از طالبان را تلاشی برای توجیه شکست سیاست‌های واشنگتن در افغانستان می‌داند.
روسیه قبل از این مشخصا اعلام کرده بود که از حضور داعش که گروه مخالف طالبان می‌باشد در افغانستان نگران است.
اما باوجود نگرانی‌های مسکو برخی از کارشناسان امنیتی، داعش را تهدید بزرگی برای افغانستان و منطقه نمی‌دانند.
در حالیکه تنش‌ها بین روسیه و ناتو در اروپا در حال افزایش است این کشور با کمک به طالبان حضور ناتو در افغانستان را نادیده می‌گیرد.
«جیمزماتیس» وزیردفاع آمریکا در نشست خبری در لندن اعلام کرد که از فعالیت‌های مسکو در رابطه با طالبان آگاهی دارد.
وی اظهارداشت که در حال حاضر نمی‌توان گفت که روسیه از طالبان حمایت تسلیحاتی می‌کند اما فعالیت آنها ما را نگران کرده است.
ژنرال «جوزف ووتل» رئیس فرماندهی ستاد ارتش آمریکا به کنگره این کشور نیز گفته بود که روسیه احتمالا از لحاظ تسلیحاتی به نحوی از طالبان حمایت می‌کند.
رسانه‌های آمریکایی در حالی روسیه را همواره به حمایت از طالبان متهم می‌کند که وزارت خارجه افغانستان اظهارات برخی از مقامات افغان مبنی بر حمایت روسیه از طالبان را نظر شخصی آنها دانسته و موضع رسمی حکومت نمی‌داند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала