رهبران سیاسی مانع یک مسابقه ورزشی شدند

© Photo / صفحه نبیلرهبران سیاسی مانع یک مسابقه ورزشی شدند
رهبران سیاسی مانع یک مسابقه ورزشی شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شماری از رهبران حکومت وحدت ملی، سیاست‌مداران و اعضای پارلمان افغانستان، از برگزاری مسابقه ورزشی میان دو ورزشکار مطرح این کشور بدلیل احتمال بروز اختلافات و تنش‌های قومی جلوگیری کردند.

احمدولی هوتک یکی از مبارزان آزاد، به تاریخ بیست و هفتم مارچ، بازمحمد مبارز دیگر ورزشکار مطرح افغانستان را برای برگزاری یک مسابقه ورزشی فراخواند. آقای هوتک در نوشته‌ای در فیسبوک خود از حرکت‌های بازمحمد مبارز در کمیته ملی المپیک انتقاد کرده و او را برای انجام یک مبارزه دعوت کرد. احمدولی هوتک نوشته است: «من امروز با بازمحمد مبارز چيلنج مي‌دهم كه اگر جرات و شجاعت ايستادن در مقابل من را داری بيا كه در رِنگ و يا قفس MMA با هم مقابل شويم. انتخاب مكان و زمان مسابقه را هم به شخص بازمحمد واگذار مي‌كنم. فقط بيا و با من تك با تك در مقابل مردم و مطبعات مقابل شو.»
بازمحمد مبارز پس از فراخوان احمدولی هوتک، این مسابقه ورزشی را قبول کرد و آقای هوتک از آمادگی آقای مبارز استقبال کرده و بدنبال آن در فیسبوک خود نوشت: «ممنونم از اين‌كه چيلنج مرا قبول كرد. آقای مبارز و اين‌بار مانند يك مرد در مقابلم در قفس ورزشی ظاهر مي‌شود نه مانند يك رهگير.»
بازمحمد مبارز به قوم تاجیک و احمدولی هوتک به قوم پشتون تعلق دارند. مسابقه میان این دو ورزشکار شناخته شده افغانستان، بحث‌های زیادی را در میان مردم به ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی بدنبال داشت. خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در باره این مسابقه هشدار داده و گفته بودند که این رویارویی به تنش‌های قومی و سمتی بیشتر دامن خواهد زد و جنجال‌های تازه‌ای در افغانستان خلق خواهد شد. قرار بود این مسابقه ورزشی به تاریخ سی حمل برگزار شود، اما قبل از فرار رسیدن این روز، لغو اعلام شده است.
بدنبال این نگرانی‌ها، برخی از رهبران حکومتی و سیاست‌مداران دست به کار شدند تا مانع انجام این مسابقه ورزشی شوند.
بازمحمد مبارز می‌‌گوید که این مسابقه در نتیجه میانجی‌گری اشرف‌غنی رییس‌جمهور، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، همایون خیری رییس تربیت بدن و ورزش، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین اداره امنیت ملی و هم‌چنین برخی از اعضای مجلس نمایندگان و شوراهای ولایتی لغو شده است. او می‌افزاید: «مسابقات چلنچی تاريخ ۳۰ حمل ميان من و احمدولی هوتک با ميانجي‌گری رياست جمهوری، پارلمان، اعضای مجلس سنا، رهبری رياست تربيت بدنی در يكی از تالارهای بزرگ در حضور داشت جامعه ورزشی، مهمانان ويژه، بزرگان، جوانان ورزشكار با دعا خير خاتمه يافت که باعث خوشحالی تمام حاضرين و هموطنان عزیز ما گرديد.» بازمحمد مبارز هم‌چنین در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «صلح، صفا، صميميت، دوستی و برادری آرزوی ديرينه ماست. اکنون وقتش است ما جوانانی كه الگویی از صلح اتحاد همبستگی وحدت ملی بين اقوام مختلف افغانستان می‌باشيم. بايد با درک حقيقت نهادينه بسازيم كه ما همه برادريم، همه افغانيم، همه از يك افغانستانيم. افغانستان خانه مشترك ما افغان‌هاست. بايد به اين خانه ويران را عاشقانه صادقانه فكر كنيم و خدمت كنيم تا يك افغانستان واحد با غزت سربلند داشته باشيم.»
هم‌چنین احمدولی هوتک نیز از لغو این مسابقه ورزشی خبر داده و با اشاره به نگرانی‌ها و احتمال بروز جنجال‌ها و تنش‌های قومی جدید، نوشته است: «بلاخره به پیشنهاد مردم ما لبیک گفتیم و بخاطری که نگران این مسابقه و عواقب‌اش بودند، من و مبارز مجبور به لغو این مسابقه شدیم.»
رحمت‌الله نبیل رییس پیشین اداره امنیت ملی، یکی از سیاست‌مدارانی که مخالف برگزاری مسابقه میان بازمحمد مبارز و احمدولی هوتک بود، گفته است که آمادگی‌ها برای این مسابقه بحث‌های زیادی را در قبال داشته است. به گفته او، ورزشکاران برای شهروندان افغانستان افتخارات زیادی را آفریده اما او از این دو ورزشکار مطرح خواسته تا سوتفاهم‌های بوجود آمده میان شان را بدون انجام مسابقه ورزشی حل کنند. آقای نبیل در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «امروز من منحیث یکی از دوستداران و طرفداران این دو ورزشکار از ایشان خواهش کردم تا در یک نشست دوستانه برخی از سوتفاهم ها و شایعاتی که میان شهروندان عزیز ما به وجود آمده است، را رفع نموده و هر دو ورزشکار با هم دیگر چون دوست، رفیق و برادر باشند. بی ترديد هر دوی آنها را مردم افغانستان دوست دارند و هر دوى آنها به افغانستان عاری از خشونت و جنگ می‌اندیشند و تلاش دارند تا نام مردم با عزت و کشور عزیز شان را در سطح جهان مطرح داشته باشند.» رییس پیشین اداره امنیت ملی می‌افزاید: «شما هر دو نيك می دانيد، قهرمانی شما زمانی زيبندگی دارد كه در برابر حريف خارجی قرار بگيريد و مانند هميشه حريف را شكست داده و با آوردن نام قهرمانی به كشور عزيزتان افغانستان باعث خوشنودی مردم شويد. تاكيد می‌كنم که تقابل در برابر برادر نه تنها زيبا نيست، بلكه از محبوبيت تان می‌كاهد، پس دست بدست هم داده و آغوش برادری را برای همديگر باز نگه داريد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала