همایش بین‌‏المللی اعتمادسازی و زیرساخت‌‏های افغانستان در ترکمنستان برگزار شد

© Fotolia / michaklootwijkهمایش بین‌‏المللی اعتمادسازی و زیرساخت‌‏های افغانستان در ترکمنستان برگزار شد
همایش بین‌‏المللی اعتمادسازی و زیرساخت‌‏های افغانستان در ترکمنستان برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همایش گروه فنی بررسی عملکرد و اقدامات اعتمادسازی و زیرساخت‌های منطقه‏‌ای افغانستان با محوریت توافقات حاصله در چارچوب «پروسه استانبول» در «عشق‏‌آباد» برگزار شد.

به گزارش سپوتنیک،به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، همایش گروه فنی بررسی عملکرد و اقدامات اعتمادسازی  و زیرساخت‌های منطقه‏‌ای افغانستان با محوریت توافقات حاصله در چارچوب «پروسه استانبول» در «عشق‏‌آباد» برگزار شد.

در این نشست کاری در سطح کارشناسان و دیپلمات‏‌های 20 کشور دنیا و سازمان‌های معتبر بین‌المللی در ساختمان وزارت خارجه ترکمنستان بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این اجلاس اقدامات منطقه‌‏ای برای احیاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار ‏گرفت.

برنامه و زمان بندی احیا و اجرای طرح‌های زیربنائی منطقه‌ای در ارتباط با افغانستان تا سال‌های آینده به ویژه در عرصه انرژی، چگونگی اجرای خط لوله گاز «تاپی»، طرح‌های خطوط راه‌آهن بین افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، ایجاد جاده ترانزیتی ترکمنستان- افغانستان- پاکستان — هند، احداث خطوط انتقال برق، توسعه حمل و نقل دریایی و هوایی و تبیین نقش کشورهای مشارکت کننده در این طرح‌ها و سایر مسائل فنی و اداری در این اجلاس بررسی شدند.

منطقه‌گرایی افغانستان در چارچوب پروسه استانبول و ارائه پیشنهادات نمایندگان دخیل در طرح‌های افغانستان از دیگر مسائل محوری بود که در همایش مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

پروسه «استانبول- قلب آسیا» توانست از طریق برگزاری سمینارها‌، کنفرانس‌ها و تجارب نهادهای مدنی و آکادمیک منطقه، ادبیات و مفاهیم زیادی را در مورد تعریف، تبیین، ریشه‌یابی و ارائه راه‌حل‌‌ها در امر مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، مواد مخدر و بهره‌برداری از فرصت‌های مشترک منطقه‌ای خلق کند و این روند را با وجود مشکلات متعدد همچنان ادامه می‌دهد.

نشست قلب آسیا که به پروسه استانبول نیز مشهور است در نوامبر 2011 مطرح شد و در ژوئن سال 2011 اساس‌نامه 6 ماده‌ایی آن توسط وزرای خارجه کشورهای عضو به منظور اعتمادسازی کشورهای عضو تصویب شد.

پروسه قلب آسیا دارای 12 عضو است و 16 کشور دیگر نیز حمایت کننده این سازمان می‌باشند.

در نشست پروسه قلب آسیا نمایند‌گان 6 کشور همسایه افغانستان و 8 کشور دیگر از جمله روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، هندوستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه و چین شرکت کردند.

هدف از ایجاد این سازمان اعتماد سازی‌، گسترش همکاری‌های مشترک و همسوئی فعالیت‌ها در بخش مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، حوادث طبیعی، آموزش و پرورش، توسعه تجارت منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عضو اعلام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала