پولیس به مافیای مواد مخدر 3.2 میلیارد دالر ضربه زد

© Sputnik / کسراجنرال بازمحمد احمدی
جنرال بازمحمد احمدی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: یک مقام‌ وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر این کشور، با کشف و ضبط بیش از 649 تن مواد مخدر، کیمیاوی و الکولی بیش از 3.2 میلیارد دالر به قاچاقبران و مافیای مواد مخدر ضربه زده‌اند.

به گفته این مقام دولتی، مواد کشف شده شامل 71.492 تن تریاک، 3.542 تن هیرویین، 62.768 تن مورفین، 279.940 تن چرس، 115.899 تن مشروبات الکلولی، 108.635 تن مواد کیمیاوی پیش‌ساز تولید هیرویین، 62.177 کیلوگرام متاامفیتامین، پنج‌هزار و 826 قرص تابلیت «K» و 3.124 تن بنگ‌دانه و خشخاش در جریان سال گذشته کشف و ضبط شده است. او تاکید کرد که در این مدت 121 باب کارخانه تولید هیرویین نیز تخریب شده است.
جنرال بازمحمد احمدی معین بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، با ارایه گزارشی از روند مبارزه با مواد مخدر در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی، گفت که نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر در جریان این سال 2361 عملیات بزرگ، متوسط و کوچک علیه باندهای مافیایی انجام داده‌اند که در جریان آن توانسته‌اند بیش از 649 تن مواد مخدر، کیمیاوی و الکولی را کشف و ضبط کنند. 

نیمی از ورزشکاران امریکایی به مواد مخدر و یا داروهای هورمونی معتاد هستند - اسپوتنیک افغانستان
نیمی از ورزشکاران امریکایی به مواد مخدر و یا داروهای هورمونی معتاد هستند
آقای احمدی گفت: «ضربات وارد شده به اقتصاد قاچاقبران مواد مخدر در طی سال 1395، مجموعا مواد مخدر و سایر تجهیزات کشف و ضبط شده به دالر امریکایی بالغ‌ بر سه‌صد و چهل و دو میلیون و یازده هزار و نه صد و پنجاه و پنج دالر است که اگر مقدار مواد کشف و ضبط شده به خارج از کشور قاچاق می‌گردید، مقداری بالغ بر سه میلیارد و 270 میلیون و یک‌صد و نوزده‌هزار و 550 دالر امریکایی نشان می‌شد. این یک ضربه بسیار بزرگ به قاچاقبران است.»

جنرال بازمحمد احمدی هم‌چنین گفت که هرچند میزان کمک‌های بین‌المللی در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان طی سال‌های اخیر کاهش چشم‌گیری داشته است، اما نیروهای پولیس توانسته‌اند در عملیات‌های خود در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر عمل کنند. او افزود که میزان کشف و ضبط مواد مخدر در جریان سال 1395 خورشیدی در مقایسه با سال قبل آن افزایش چشم‌گیری داشته است. به گفته او، در بخش هیرویین بیست و چهار درصد، مورفین بیش از سی درصد، تریاک بیش از هجده درصد، چرس بیست و پنج درصد، مشروبات الکولی چهل و چهار درصد، مواد کیمیاوی پیش‌ساز هیرویین بیست و چهار درصد، میتاامفیتامین ده درصد و تابلیک «ک» ده درصد افزایش داشته است.

طرح دولت برای توزیع مواد مخدر به معتادان - اسپوتنیک افغانستان
طرح دولت برای توزیع مواد مخدر به معتادان

معین‌ مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، دست‌آوردهای نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی در افغانستان را چشم‌گیر توصیف کرده گفت که در جریان 2361 عملیات این نیروها 2683 قاچاقبر مواد مخدر نیز بازداشت و به پنجه قانون سپرده شده‌اند. جنرال بازمحمد احمدی گفت که میزان عملیات‌ها علیه باندهای مافیایی مواد مخدر در سال 1395 خورشیدی در مقایسه با سال قبل آن شصت و پنج درصد افزایش داشته است.
این مقام وزارت امور داخله هم‌چنین گفت که در میان قاچاقبران بازداشت شده 525 تن شان بزرگ، 586 قاچاقبر متوسط و1546 قاچاقبر کوچک شامل‌ اند. به گفته او، در میان افراد بازداشت شده پانزده تن از قاچاقبران بزرگ بین‌المللی که شامل فهرست سیاه بودند نیز شامل اند. جنرال بازمحمد احمدی ابرازداشت که در میان قاچاقبران بازداشت شده سی و هفت تن از موظفین خدمات عامه از جمله بیست مامور پولیس هفده سرباز اردوی ملی نیز شامل اند. او گفت که رقم بازداشت شدگان موظفین خدمات عامه در سال گذشته‌ی خورشیدی در مقایسه با سال قبل آن چهل و هشت درصد افزایش داشته است.
زنان در قاچاق مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند - اسپوتنیک افغانستان
زنان در قاچاق مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند

هم‌چنین دو شهروند پاکستانی و شش شهروند ایرانی نیز توسط نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر با اتهام قاچاق بازداشت شده‌اند. جنرال بازمحمد احمدی افزود که شصت و هفت زن نیز که در کار و بار مواد مخدر دخیل بودند بازداشت شده‌اند. او گفت که رقم بازداشت شدگان زن نود درصد افزایش داشته است. آقای احمدی افزود که بیشتر زنان متهم به قاچاق مواد مخدر در میدان هوایی کابل بازداشت شده‌اند. او گفت که در چند عملیات 185 قاچاقبر مواد مخدر از میدان هوایی کابل بازداشت شده‌اند.
با این‌حال، جنرال بازمحمد احمدی می‌‌گوید که باندهای مافیای مواد مخدر در همکاری نزدیک با گروه طالبان فعالیت دارند. به گفته او، طالبان در مناطق تحت کنترول خود از روند قاچاق و انتقال مواد مخدر به صورت غیرمستقیم نظارت دارند. آقای احمدی گفت که بیشتر کار و بار مواد مخدر در مناطق تحت کنترول طالبان قرار دارد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала