خط دیورند توسط اشرف غنی معامله شده است

© REUTERS / Faisal Mahmoodخط دیورند توسط اشرف غنی معامله شده است
خط دیورند توسط اشرف غنی معامله شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان برای طالبان اداره سه ولایت و سی درصد از کابینه را پیشنهاد کرده بود و آنها قبول نکردند. حتی می گویند که خط دیورند را با پاکستانی ها معامله کرده اند بدون اینکه با ملت مشورتی شده باشد.

نگرانی ها از گسترش داعش و موجودیت این گروه به عنوان یک تهدید برای تمام نیروهای ملی و محلی است. در حال حاضر هم بعضی از نهادهای بین المللی نگرانی های خود را از پیدایش داعش در افغانستان ابراز کرده اند. رابطه گفتگوهای صلحی که این روزها موضوع درشت و داغ رسانه ها و برنامه های گرم حکومت افغانستان است با این فصل جدید و این حضور جدید داعش در افغانستان چگونه است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، داکتر زلمی زابلی عضو مجلس سنا گفت: ابوبکر بغدادی رهبر داعش ها از عراق است یا می خواهد که به نام خراسان منطقه را زیر تسلط خود داشته باشد اما در افغانستان داعش همان طالبان هستند که قوماندان بوده اند و یا عده ای از آنها هستند که از گروه خود ناراضی بوده اند، ناراضی هایی که از وزیرستان و پاکستان آمده اند بیرق خود را به سیاه تبدیل کرده اند و تحت عنوان داعش فعلاً در افغانستان فعال هستند.

وی در ارتباط با وجود داعش در کشور اظهار کرد: چه ما بخواهیم و چه نخواهیم داعش در کشور ما نفوذ کرده است. یکی از نمونه های فعالیت آنها این بود که در مسیر زابل قندهار سی و یک نفر از هم وطنان را ربودند. آنها در شهرهای زیادی که دولت نفوذ چندانی ندارند قرارگاه دایر کرده اند و در حال سربازگیری هستند.

زابلی وجود برنامه ای درست و واقعی برای صلح را از سوی رییس جمهور واقعی نمی داند و می گوید: اگر واقعاً صلحی وجود داشت، اگر واقعاً پاکستان صادق می بود رییس جمهور با افتخار پشت تریبون رسانه می نشست و به ملت مژده می داد که من اینگونه کار کردم و صلح آمده است اما هیچ چیزی در این مورد وجود ندارد.

این عضو مجلس سنا در رابطه با امتیازدهی های بی مورد و یکطرفه حکومت به پاکستان گفت: حکومت باید در جریان صلح به تمام حقوق مردم و به تمامیت ارضی و حفظ قانون اساسی پایبند باشد. روزنامه اکسپرس چهار روز قبل در پاکستان نشر کرد که افغانستان برای طالبان اداره سه ولایت و سی فی صد از کابینه را پیشنهاد کرده بودند و آنها قبول نکردند. حتی می گویند که خط دیورند را با پاکستانی ها معامله کرده اند بدون اینکه با ملت مشورتی شده باشد. در قانون اساسی ماده ای وجود ندارد که تمام صلاحیت به رییس جمهور داده شود پس چرا رییس جمهور این گونه سرخود عمل می کند و این امتیاز دهی های یکطرفه را حاتم بخشی می کند.

وی دلایل افشا نکردن موارد صلح را از سوی رییس جمهور این گونه بیان می کند: یکی از دلایل می تواند این باشد که رییس جمهور به اعضای حکومت خود آنقدربی اعتماد است که اطلاعات صلح را به کسی نمی دهد یا می توانیم حدس بزنیم که در پشت پرده راجع به صلح حرفهایی بوده است که توافق نشده که رییس جمهور در این صورت حرفی برای گفتن به مردم ندارد یا صلح نتیجه بسیار خطرناکی دارد که رییس جمهور نمی تواند آن را افشا کند. رییس جمهور باید عقل سلیم خود را کار بگیرد و ابتدا با رییس اجرایی بنشیند و یک طرح را بسازد و طرح را به تمام مردم اعلام کند ، یک شورا بسازد و یک چکیده از اراده ملت ایجاد کند و با همه در این مورد صحبت کند در غیر این، صلح نیست و یک فریب است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала