حکمت خلیل کرزی: در معادلات بین المللی ایفای نقش چین یک نیاز مبرم است

© Sputnik / Zuhal Sarhadخلیل کرزی
خلیل کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سیاسی وزرات امور خارجه افغانستان، ایفای نقش منطقه ای و بین المللی چین را در معادلات سیاسی و اقتصادی مبرم تر از هر زمان دیگری دانست و آن را برای کشورهای منطقه و جهان بسیار مهم ارزیابی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حکمت خلیل کرزی روز چهارشنبه در همایش مساعی مشترک افغانستان و چین در چهارچوب ابتکار «یک کمربند و راه» که با همکاری سفارت چین در محل وزارت خارجه افغانستان برگزار شد، گفت: یک کمربند و یک راه؛ مسیر تجارت و تبادل فرهنگ ها و وصل کننده تمدن های آسیا، اروپا و افریقا خواهد بود.

توضیح خلیل کرزی در باره سیاست خارجی افغانستان در چتم هاوس لندن - اسپوتنیک افغانستان
توضیح خلیل کرزی در باره سیاست خارجی افغانستان در چتم هاوس لندن

دولت چین قصد دارد «جاده‌ ابریشم» را بازسازی کند. جاده‌ای که آسیای میانه را به اروپا از طریق بزرگراه ها و خط آهن وصل خواهد کرد. مجله «اشپیگل» آلمان از احیای جاده ابریشم به عنوان «طرح چین برای تسخیر جهان» نام برده است.
جاده ابریشم در دو مسیر تعریف شده است که یکی از این مسیرها از افغانستان می گذرد و رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده که چین پذیرفته که راه احیای راه ابریشم از افغانستان بگذرد.
رئیس جمهوری چین، طرح احیای راه ابریشم را «یک کمربند و یک راه» خوانده است.
دولت چین 40 میلیارد دالر برای اجرای این طرح اختصاص داده است تا بزرگراه ها، خطوط آهن و بنادری را از لیتوانی تا شاخ افریقا و از چین تا ایران بسازد.
معاون وزیر خارجه افغانستان افزود: یک کمربند و یک راه، نقطه ایجاد و آغاز ارتباط میان شرق و غرب و یک فرصت بی نظیر برای تبادل علم و دانش، اقتصاد و تجارت در منطقه و جهان ایجاد خواهد کرد.
کرزی گفت: ارزش فراوان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این طرح در قرن 21 برای رفاه، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه از هر زمان دیگر، بیش از هر زمان دیگری آشکار و دارای اهمیت است.
شرکت کنندگان در این همایش با اشاره به اهمیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی افغانستان و منطقه تاکید کردند که نیاز مبرم کشورهای منطقه به انرژی در دهه های پیش رو، اهمیت وصل چین و افغانستان با کشورهای آسیای میانه، ایران، ترکیه و اروپا با ساخت بزرگراه ها و راه آهن را مضاعف کرده است.
چین و افغانستان و برخی سفیران کشورهای روسیه و آسیای میانه که در این نشست شرکت داشتند، گفت و گوهائی در باره استفاده از بنادر تجاری، تقویت حمل و نقل اموال، مواد خام و تجارتی، افزایش همکاری های اقتصادی انجام دادند.
در ادامه این سیمیار کارشناسان و متخصصان فنی برای تطبیق طرح ها و پروژه های آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала