پاکستان در بین اقوام دو سوی مرز تفرقه می اندازد

© REUTERS / Mukesh Gupta/Filesپاکستان در بین اقوام دو سوی مرز تفرقه می اندازد
پاکستان در بین اقوام دو سوی مرز تفرقه می اندازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت پاکستان با ساخت موانع در خط مرزی دیورند به دنبال تفرقه اندازی بین اقوام ساکن در دو طرف این خط است و می‌خواهد این منطقه، یک منطقه امن برای گروه های تروریستی باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، عبدالله هیواد، رئیس مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین، امروز (دوشنبه) در مراسم «۲۷ مارچ روز اشغال بلوچستان توسط فوج پاکستان» که در کابل برگزار شده بود، با بیان این خبر تأکید کرد که حکومت پاکستان مناطق بلوچستان و پشتونستان را یک منطقه کاملاٌ نظامی ساخته است. 
وی علاوه کرد که ارتش پاکستان به این خاطر این منطقه را نظامی ساخته که گروه های تروریستی در آن پرورش یابد و از این گروه ها در مقابل مخالفین خود استفاده نماید. 
به گفته رییس مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین، حکومت افغانستان باید با مردم هر دو سوی خط دیورند همکاری جدی داشته باشد تا از اقدام ناجوان‌مردانه پاکستان جلوگیری شود. 
وی خاطرنشان کرد، مردم مناطق هر دو سوی خط دیورند به خصوص مناطق بلوچستان، در یک وضعیت بسیار خراب قرار دارند، چون ارتش پاکستان هموار مردم این مناطق را به بهانه های مختلف سرکوب می کند. 
به اساس گفته های هیواد، آی.اس.آی پاکستان در بین مردم هر دو سوی خط دیورند تفرفه اندازی می کند و مردم این منطقه را علیه یکدیگر تحریک می نماید. 
این گفته ها در حالی صورت می گیرد که حکومت پاکستان تصمیم گرفته تا در مناطق مرزی دیورند، موانع و حصارهای سیم خاردار ایجاد کند. 
هیواد در ادامه صحبت های خود گفت که پنجابی ها نخستین بمب اتومی پاکستان را در خاک بلوچستان آزماش نمودند که تاکنون تأثیرات رادیواکتیف آن، مردم این منطقه را متأثر ساخته است. از سوی دیگر، حکومت پاکستان از مدت های طولانی به این سو، به غارت ذخایر گاز، نفت و ذغال سنگ این منطقه ادامه داده و به طور کلی برای رشد سیاسی و اقتصادی مردم بلوچستان، یک سد بزرگ را ایجاد کرده است. 
رییس مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین در اخیر از سازمان ملل و سازمان های منطقه یی خواست تا تمام جنایت کاران سیاسی و نظامی پاکستان را به پای میز محاکمه بین المللی بکشانند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала