ماهواره ملی ترکمنستان پخش سه شبکه تلویزیونی افغانستان را آغاز کرد

© Fotolia / IvicaNSТелестудия
Телестудия - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ماهواره ملی ترکمنستان پخش برنامه‌های 3 شبکه تلویزیونی افغانستان را با کیفیت «اچ دی» آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ماهواره ملی ترکمنستان پخش برنامه‌های 3 شبکه  تلویزیونی افغانستان را با کیفیت «اچ دی» آغاز کرد.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان اعلام کرد: نخستین ماهواره ملی ترکمنستان «TürkmenÄlem 52°Е» که در سال 2015 میلادی به فضا پرتاب شده پخش برنامه‌های 3 شبکه تلویزیونی افغانستان آغاز کرده‌است.

ترکمنستان آماده میزبانی همایش اقتصادی افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
ترکمنستان آماده میزبانی همایش اقتصادی افغانستان است

براساس این گزارش علاوه بر شبکه‌های افغانستان هم‌اکنون پخش آزمایشی بیش از 20 شبکه ماهواره‌ای کشورهای خارجی جهت پخش با کیفیتی اچ دی از طریق ماهواره مذکور ترکمنستان در حال ادامه است.

از سوی دیگر وزارت ارتباطات ترکمنستان طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: از اول اپریل سال روان میلادی پخش شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی و رادیویی این کشور از طریق ماهواره «یامال —401» روسیه، متوقف می‌شود و کلیه شبکه‌های تلویزیونی و رادیوئی این کشور از تاریخ مذکور بر روی ماهواره ملی این کشور پخش برنامه خود را ادامه می‌دهند.

پخش 7 شبکه تلویزیون و رادیوئی ترکمنستان هم‌اکنون از طریق ماهواره ملی این کشور با کیفیت «اچ دی» در حال پخش است.

با توجه به افزایش علاقه‌مندی استفاده از ماهواره ملی ترکمنستان توسط شرکت‌های نفتی چند ملیتی و نیز پخش شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی خارجی و بین‌المللی، صنعت هوا فضا ترکمنستان به یک صنعت درآمدزا تبدیل شده‌است.

نخستین ماهواره ملی ترکمنستان در ماه اپریل سال 2015 میلادی از ایستگاه «کیپ‌کاناورال» توسط موشک فالکون 9 شرکت «اسپیس‌ایکس» امریکا از ایالت «فلوریدا» امریکا به فضا پرتاب شد.

وزن این ماهواره 5 تن و توسط شرکت «تالس آلنیا اسپیس» در فرانسه ساخته شده‌است.

از سوی دیگر «قربانقلی بردی‌محمداف» به منظور توسعه صنعت ملی هوا فضای این کشور به مقامات عالی رتبه مربوطه دستور داد که انجام اقدامات لازم جهت پرتاب دومین ماهواره ملی به فضاء را مورد توجه خاص قرار دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала