افغانستان از جاپان برای مرمت تندیس های بودا خواستار همکاری شد

© Photo / دفتر معاون دومسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در دیداری با تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در دیداری با تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در دیدار با سفیر جاپان در کابل از وی خواستار همکاری در بخش‌های مرمت و حفظ آثار باستانی افغانستان به خصوص تندیس های بودا در بامیان شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرنگاران جوان، دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان با نشرخبرنامه ای گفته است، که میتسوجی سوزوکا سفیر جدید جاپان درافغانستان، بعد از ظهر روز شنبه (۲۸ حوت)، با استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور دیدار کرده و دراین دیدار موضوعات چون مذاکرات صلح، برگزاری انتخابات پارلمانی، مبارزه بافساد، اصلاحات عدلی و قضایی به بحث و بررسی گرفته شد.

بودا های بامیان یاد آور جهل و تاریکی - اسپوتنیک افغانستان
بودا های بامیان یاد آور جهل و تاریکی

آقای دانش با اشاره به اینکه روابط متقابل دپلماتیک بین افغانستان و جاپان سابقه طولانی دارد، به توسعۀ روابط متقابل میان دو کشور در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تأکید ورزیده گفت که همکاری های کشور جاپان در بیشتر از یک دهه گذشته در بخش های چون صلح، خلع سلاح و ملکی سازی، باز سازی و توسعه برای دولت و ملت افغانستان بسیار مفید بوده است.

وی، درمورد برگزاری انتخابات نیز گفت، که اخیرا بحث های سرنوشت سازی دراین زمینه صورت گرفته که انتظار می رود در آینده نزدیک این بحث ها به نتیجه رسیده و تصمیم نهایی اتخاذ گردد.

معاون رییس جمهور گفت: حکومت افغانستان مصمم است که انتخات پارلمانی وشوراهای ولایتی درسال جاری میلادی برگزار شود و برای برگزاری این پروسه می توان از تکنالوژی انتخاباتی استفاده کرد؛ اما هرگونه تصمیم دراین زمینه به بحث و بررسی بیشتر و همچنین کمک و همکاری همکاران بین المللی افغانستان، نیاز دارد.

مجسمه بودا در کابل - اسپوتنیک افغانستان
سفیر هند از بند برق توپچی بامیان دیدار کرد

استاد دانش در مورد مبارزه با فساد نیز گفت که حکومت افغانستان دراین زمینه نیز گام های ارزشمندی برداشته ولی تارسیدن به ریشه کن کردن فساد در ادارات دولتی، راه طولانی درپیش است.

به گفته معاون رییس جمهور اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی به صورت قناعت بخش در حال تطبیق است و به لحاظ قانونی وحقوقی نیز طی یک سال گذشته در حدود یک صد سند تقنینی از سوی کمیته قوانین به هدف آوردن اصلاحات، تصویب، تعدیل و اصلاح شده است. 

وی گفت: اخیرا طرح تطبیق پلان ملی اصلاحات عدلی و قضایی نیزتصویب شده است که این می تواند روند اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی را تسریع نماید.

استاد دانش همچنین گفت: برای تأمین اصلاحات و مبارزه بافساد، در مرکز عدلی وقضایی مبارزه با فساد اداری نیز ده ها دوسیه تحت بررسی قرار داشته و نزدیک به ده مورد دوسیه ای افراد متهم به فساد اداری که در سابق سمت های بالای دولتی نیز داشته اند، حکم صادر شده است.

معاون رییس جمهور در مورد نقش دولت جاپان به عنوان هماهنگ کننده در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: با توجه به وضعیت موجود در منطقه و مشکلات ناشی از جنگ و تروریزم، کشور جاپان می تواند در زمینه تأمین ثبات سیاسی در منطقه و پیشرفت مذاکرات صلح درافغانستان، از طریق هماهنگی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مردم افغانستان را بیش از گذشته یاری رساند.

The show 7,000 years of Persian Art comprises chiefly loans from the Iranian National Museum in Tehran, file - اسپوتنیک افغانستان
جاپان 102 اثر سرقت شده از موزیم ملی افغانستان را دوباره به افغانستان سپرد

همچنین استاد دانش به کمک و همکاری های کشور جاپان در بخش های مرمت و حفظ آثار باستانی افغانستان به خصوص تندیس های بودا در بامیان، بورسیه ای تحصیلی برای دانشجویان و استادان دانشگاه ها و کارمندان خدمات ملکی برای ارتقای ظرفیت تأکید کرد.

در این دیدار میتسوجی سوزوکا، سفیر جاپام درافغانستان، ضمن تأکید به گسترش و توسعه روابط متقابل میان دو کشور در زمینه های مختلف، به مبارزه جدی علیه فساد اداری تأکید ورزیده گفت یکی از شرایط فراهم شدن کمک های بین المللی درافغانستان، مبارزه مؤثر با این پدیده است.

سفیرجاپان از پیشرفت مبارزه با فساد و اصلاحات در نهادهای عدلی وقضایی نیز استقبال نموده گفت حکومت وحدت ملی گام های مؤثری را در زمینه مبارزه بافساد برداشته است ولی انتظار می رود که تلاش های بیشتری دراین زمینه صورت گیرد. 

وی گفت حکومت جاپان در نظر دارد که زمینه آموزش و ارتقای ظرفیت مرکز عدلی وقضایی مبارزه با فساد را نیز آماده سازد.

وی همچنین به برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری تأکید کرده گفت که دولت جاپان برای کمک به این پروسه آمادگی دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала