اشرف غنی: تأمین شفافیت امتحان کانکور یک دستاورد ارزنده است

© AFP 2023 / AREF KARIMIAfghan President Ashraf Ghani
Afghan President Ashraf Ghani - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، صبح امروز در مرکز ملی توحید از طریق ویدیو کنفرانس با والیان ۳۴ ولایت در خصوص محو پولیو و برگزاری امتحان کانکور صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وب سایت خبری ریاست جمهوری، ابتدا، نجیب‌الله مجددی مشاور در امور سیاسی و نمایندۀ رئیس‌جمهور در بخش محو پولیو و همچنان فیروزالدین فیروز وزیر صحت‌عامه در خصوص پروسۀ ملی امحا و تطبیق واکسین پولیو در سراسر کشور گزارش دادند. 

اشرف‌غنی به صدای بیوه ‌زنان گوش می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
اشرف‌غنی به صدای بیوه ‌زنان گوش می‌دهد

مجددی گفت، که ما در عرصۀ تطبیق واکسین پولیو به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی دست یافته ایم. او افزود که به‌خاطر بحثبیشتر روی محو پولیو، نشست‌های شورای عالی محو پولیو چهار بار در سال برگزار گردد و از وزرای کابینه خواست که در شورای عالی محو پولیو شامل گردند و والیان در تطبیق واکسین پولیو نیز همکار باشند. 

فیروزالدین فیروز وزیر صحت‌عامه گفت، طی دو سال گذشته برنامه محو پولیو به چالش‌های همراه بوده و در عین حال موفقیت‌های نیز وجود داشته است، در جریان سال ۲۰۱۶ صرفاً ۱۳ مورد پولیو در چهار ولسوالی برمل، شاه‌ولی کوت، نوزاد و شیگل‌وشلتن گزارش شده‌است و به‌زودی این ویروس ریشه‌کن خواهد شد.

وی افزود که در ۹ ماه اخیر هیچ واقعۀ پولیو گزارش نشده، اما در ۴۷ ولسوالی از این بابت خطر وجود دارد؛ که جهت پیش‌گیری آن روند تطبیق واکسین جریان دارد. وزیر صحت، عدم دسترسی به ساحات ناامن، موجودیت واقعات پولیو در پاکستان و تردد شهروندان افغان در دو سوی خط دیورند از چالش‌های عمده فراراه مبارزه با پولیو عنوان کرد. 

وزیر صحت عامه اضافه کرد که آن‌ها آمادگی لازم دارند تا به همۀ عودت‌کننده‌گان زیر سن پنج سال واکسین ضد پولیو تطبیق نمایند. او از روی دست گرفتن پلان جدی به‌خاطر محو کامل پولیو تا اواخر ۲۰۱۷ خبر داد. 

در این ویدیو کنفرانس داکتر ریچارد پیپر کارن رئیس سازمان صحی جهان (WHO) پیرامون تطبیق به‌موقع و سراسری واکسین پولیو صحبت کرده، و تأکید ورزید که تطبیق پلان‌های منظم در زمینه می‌تواند خطرات پولیو را مرفوع سازد. 

در بخش دیگر این نشست، فریده مومند وزیر تحصیلات عالی کشور گزارش مفصل از چگونگی اخذ امتحان کانکور و اقدامات در این راستا ارائه کرد. او گفت که سال گذشته امتحان کانکور در سراسر کشور با شفافیت برگزار گردید و آسیب‌های که متوجه آن بود نیز مورد مطالعه و غور قرار گرفته‌است. 

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی از شفاخانه شهید محمد داوود خان دیدن کرد

او علاوه کرد، که در سال جدید برای برگزاری امتحان کانکور از سیستم بیومتریک استفاده خواهد شد که می‌تواند شفافیت بیشتر و اعتماد متقاضیان را تأمین کند. وزیر تحصیلات عالی گفت که فصل برگزاری امتحان کانکور تغییر یافته و از وزارت دفاع ملی خواست که جهت انتقال مواد امتحان کانکور به ولایات، همکاری نماید. 

وزیر تحصیلات عالی همچنان از والیان خواست که از دخالت و ورود افراد غیر مسئول در برگزاری و پروسۀ ملی کانکور جلوگیری نمایند. او افزود که برخی والیان در پروسه‌های اکادمیک دخالت می‌کنند که سبب زیر سوال رفتن شفافیت و رقابت غیر سالم می‌گردد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت، از دستآوردها و اقدامات وزارت‌های تحصیلات عالی و صحت عامه ستایش کرده گفت که در پروسۀ ملی کانکور نباید از جانب هیچ‌کس مداخله صورت گیرد. او با اشاره به محو ویروس پولیو در سراسر کشور گفت، حکومت متعهد است تا زمینۀ بهتر تطبیق برنامه‌های واکسین پولیو را در سراسر کشور فراهم سازد. 

رئیس اجرائیه افزود که باید مناطق آسیب‌پذیر از ویروس پولیو مورد مطالعۀ دقیق قرار بگیرد و تسهیلات لازم برای تطبیق واکسین و ریشه‌کن‌کردن این ویروس خطرناک روی‌دست گرفته‌شود. 

رئیس‌جمهورغنی طی سخنانی از تلاش‎‌های والیان به‌ویژه آنانی که در خط نخست نبرد برای مدیریت جنگ شرکت می‌کنند، ستایش کرد. وی با اشاره به حوادث طبیعی پیش‌رو به والیان گفت، پیش‌بینی وضعیت جوی نشان می‌دهد که ممکن است در ده روز آینده در برخی مناطق سیلاب جاری شود و باید تدابیر پیش‌گیرانه در زمینه روی‌دست گرفته‌شود. 

رئیس‌جمهور گفت که به‌منظور مبارزه با ویروس پولیو، وزرای مربوطه تحت نظر داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت نشست‌های منظم برگزار نمایند، تا راه‌های بهتر مبارزه با این ویروس جستجو گردد. وی افزود: ولسوالی‌های که خطر پولیو در آن‌ها احساس می‌شود باید تشخیص گردد و نیروهای امنیتی ساحات متذکره را تأمین امنیت نمایند. 

رئیس‌جمهور کشور خاطرنشان کرد که همکاران ما اجازۀ همکاری با کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان را دارند، زیرا ما نمی‌خواهیم که صحت و تجارت سیاسی شود، مبارزه با ویروس پولیو و توسعۀ تجارت به نفع کشورهای منطقه می‌باشد. 

وی از اقدامات وزارت تحصیلات عالی در عرصۀ تأمین شفافیت امتحان کانکور تشکری کرد و از والیان خواست که از مداخلۀ افراد غیرمسئول جداً جلوگیری نمایند و در صورت مداخله در این روند ملی، علیه عاملان اقدامات قانونی انجام شود. 

رئیس‎جمهور غنی تأکید ورزید که شورای امنیت ملی با وزارت تحصیلات عالی در راستای تأمین امنیت امتحان کانکور همکاری همه‌جانبه خواهد کرد. وی تأمین شفافیت امتحان کانکور را دستآوردی برای هر والی و تمام حکومت دانسته گفت، هر والی که پروسۀ ملی کانکور را درست مدیریت نماید، تقدیر خواهد شد.

رئیس‌جمهور کشور با تأکید گفت که والیان در امور پوهنتون‌ها و تحصیلات‌عالی مداخله ننمایند و باید پروسه‌های علمی از مداخله در امان بمانند. وی با اشاره به خطر افراط‌گرایی در برخی نهادهای تحصیلی گفت که نهادهای تحصیلی باید از این ناحیه نیز مورد توجه جدی قرار گیرند، زیرا افراط‌گرایی با فرهنگ ما در تضاد است. 

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی خطاب به والیان گفت: برای سال ۱۳۹۶ پلان واضح جلوگیری و بازپس‌گیری زمین‌های غصبی را روی‌دست گیرید و سال آینده در مبارزه با غاصبین زمین، نقطۀ عطف برای شما خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала