اتمر: تروریستان پاکستانی قصد ناامن کردن منطقه را دارند

© Photo / دفتر شورای امنیت ملیاتمر: تروریستان پاکستانی قصد ناامن کردن منطقه را دارند
اتمر: تروریستان پاکستانی قصد ناامن کردن منطقه را دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، در نوزدهمین کنفرانس امنیتی آسیا در انستیتوت مطالعات دفاعی هند گفته است که گروه‌های تروریستی پاکستانی در تلاش ناامن‌تر ساختن کشورهای منطقه‌اند.

آقای اتمر در جمع شرکت کنندگان این کنفرانس گفته است که لشکر جنگوی، لشکر طیبه و جیش‌المحمد از عمده‌ترین گروه‌های تروریستی فعال در پاکستان هستند که برای ناامن ساختن کشورهای منطقه برنامه‌های مشخصی دارند. به گفته او، تی‌تی‌پی یا تحریک طالبان پاکستانی نیز با این گروه‌ها همدست است، اما این گروه تنها در تلاش ناامن ساختن خود پاکستان است.
مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که لشکرجنگوی، لشکر طیبه و جیش‌المحمد بیشتر در تلاش ناامن ساختن هند هستند. آقای اتمر گفته است که این گروه‌ها برای ناامن ساختن دیگر کشورهای منطقه نیز آجندا دارند.
محمدحنیف اتمر هم‌چنین گفته است که از جمله 98 گروه تروریستی فعال در جهان، بیست گروه آن در افغانستان فعالیت دارند. به گفته او، مبارزه با این گروه‌ها برای تامین امنیت افغانستان، کشورهای منطقه و جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. او تاکید کرده که دولت افغانستان تنها با گروه‌های تروریستی مواجه نیست، بلکه در پهلوی این گروه‌ها با شبکه‌های مافیایی مواد مخدر، سنگ‌های قیمتی و اقتصاد جرمی و استخبارات برخی از کشورهای منطقه نیز در حال مبارزه است.
مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرده که مراکز تمام گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان قرار دارند. آقای اتمر می‌‌افزاید که تنها اعضای گروه‌های تروریستی طالبان و حقانی از میان مردم افغانستان برخواسته و اعضای متباقی گروه‌ها از بیرون از افغانستان هستند. او تاکید کرده که دو گروه تروریستی از ازبکستان نیز در افغانستان فعالیت دارند اما تمرکز اصلی این گروه‌ها عمدتا در کشورهای آسیای میانه به ویژه چین است.
محمدحنیف اتمر می‌گوید که در میان گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان، داعش و شبکه القاعاده نیز شامل اند. او تاکید کرده که دولت افغانستان از میان تمام گروه‌های تروریستی تنها با گروه‌ طالبان و شبکه حقانی براساس اصول قانون اساسی وارد مذاکره خواهد شد. او تاکید کرده که متباقی گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان از جمله اهداف مشروع نظامی به شمار می‌روند.
محمدحنیف اتمر می‌افزاید که هرگاه دولت پاکستان در نابودی مراکز گروه‌های تروریستی در کشور خود اقدام نکند، کشورهای منطقه با تهدیدهای بیشتری تروریستی مواجه خواهند شد.
مشاور امنیت ملی افغانستان در سخنرانی خود در میان شرکت‌کنندگان نوزدهمین کنفرانس امنیتی آسیا در هند، از گروه تروریستی داعش به عنوان دشمن اصلی افغانستان یاد کرد و گفت این گروه برای افزایش ناامنی‌ها در کشورهای منطقه آجندای خیلی کلان دارد. به گفته او، گروه تروریستی داعش درنظر دارد تا برای ولایت خراسان یک قلمرو خاصی در منطقه بسازد. وی می‌‌گوید که داعش هویت و حاکمیت هیچ کشوری را نمی‌شناسد و می‌خواهد که تمام ملت‌ها غلام و اجیران شان باشند.
مشاور امنیت ملی به ارتباط کشورهای روسیه و ایران با گروه طالبان در افغانستان نیز اشاره کرده می‌گوید که دولت افغانستان از این دو کشور خواسته است تا از ارتباط شان با طالبان نه برای دوام جنگ،‌ بلکه برای تامین صلح استفاده کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала