ادارات دولتی افغانستان مجبور به خرید تولیدات داخلی شد

© Photo / کسراپایان انتظار افغانستان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی
پایان انتظار افغانستان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت، که دستگاه های دولتی برای پشتیبانی از تولیدات داخلی موظف شده اند کالاهای داخلی را تا 25 درصد گرانتر از محصول مشابه خارجی خریداری کنند.

به گزارش اسپوتنیک، مسافرقوقندی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان در مصاحبه که با ایرنا داشت، گفت: این تصمیم برای رشد و پشتیبانی از تولیدات و رشد اقتصاد داخلی کشور اتخاذ شده است.

Cigarette butts - اسپوتنیک افغانستان
واردات سگرت به طور بی پیشینه ای در افغانستان افزایش یافته است

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت، که همچنین برای  پشتیبانی از تولیدات داخلی عوارض گمرکی واردات مواد خام مورد استفاده در واحدهای تولیدی از 8 درصد به یک درصد کاهش یافته است.
قوقندی افزود: امسال تولیدات داخلی افغانستان رشد مناسبی داشته و  آمارهای کسب شده نشان می دهد که در چهارماهه اول سال 1395 رشد تولیدات داخلی نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.
وی تاکید کرد، که وزارت تجارت و صنایع افغانستان، تلاش کرده است تا برای پشتیبانی از تولیدات داخلی، سرمایه گذاران خارجی واحدهای تولیدی خود را با مشارکت مردم افغانستان در داخل افغانستان راه اندازی کنند.
قوقندی افزود، که در این راستا گفت و گوهای مفیدی با صاحبان صنایع و ماشین الات ایرانی و برخی کشورهای دیگر انجام شده است.
وی گفت، که در طرح جدید پشتیبانی از سرمایه گذاری که به تازگی تدوین شده، مواردی گنجاننده شده تا واحدهای تولیدی در داخل افغانستان راه اندازی شوند و وزارت تجارت و صنایع نیز تضمین هائی را برای متضرر نشدن سرمایه گذاران به عهده گرفته است.

World Trade Organization (WTO) logo - اسپوتنیک افغانستان
پایان انتظار افغانستان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

به گفته قوقندی، در این طرح، سرمایه گذاری در افغانستان بر اساس معیارهای بین المللی پیش بینی شده و سرمایه گذاران خارجی از بابت متضرر شدن و یا هدر رفتن سرمایه خود نگرانی نخواهند داشت و هیچ خطری سرمایه آنان را تهدید نمی کند.
وی افزود که دولت وحدت ملی از طرف دیگر تلاش کرده تا سرمایه گذاری ها را در بخش های مختلف مشخص کند تا سرمایه گذاران بدانند که کدام بخش ها پرفروش خواهد بود و در کدام بخش ها سرمایه گذاری برای آنان سود بیشتری خواهد داشت.
سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان اضافه کرد که یکی دیگر از برنامه های این کشور برای پشتیبانی از تولیدات داخلی، سرمایه گذاری در مواد خام است.
قوقندی گفت، که ما با سرمایه گذاران ایرانی، هندی، آذربایجانی و قزاقستانی در حال گفت و گو هستیم و هفته گذشته با شرکت در نمایشگاه بازرگانی قزاقستان، گفت وگوهائی برای جلب سرمایه گذاری در افغانستان از کشورهای مختلف صورت گرفت.
افغانستان با گذراندن چند دهه جنگ داخلی نتوانسته است تولیدات داخلی خود را رشد دهد و بیشتر کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی تامین می کند، اما در یک دهه اخیر واحدهای تولیدی متعددی در کابل و استان های بزرگ این کشور از جمله هرات، ننگرهار ، بلخ و کندهار راه اندازی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала