کمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارد روند انتخابات را برقی سازد

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMAکمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارد روند انتخابات را برقی سازد
کمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارد روند انتخابات را برقی سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات از تلاش‌ها برای برقی ساختن روند برگزاری انتخابات سخن می‌گوید.

اسپوتنیک به نقل از طلوع گزارش میدهد، معاون کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر گفت و گوهای شان در این باره به نتیجه برسند کارت رای‌دهی گذشته باطل خواهند شد.
معاون این نهاد می‌گوید که برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده نهایی نیست و به زود‌ترین فرصت تقویم انتخابات را اعلام خواهند کرد.
اصلاح نظام انتخابات و نیز برگزاری یک انتخابات شفاف و همه پذیر یگانه گزینه‌یی دانسته می‌شود که می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم به مردم سالاری و انتخابات را بر گرداند.
از همین رو اعضای تازه کمیسیون مستقل انتخابات ماموریت سنگینی دارند، و اما تا کنون که بیش از سه ماه از آغاز بکار اعضای تازه کمیسیون مستقل انتخابات می‌گذرد چی اصلاحاتی به میان آمده‌اند.
وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: «گفت و گوهای ما جریان دارند که ما از تکنالوژی جدید استفاده کنیم، از بایمتریک استفاده کنیم به مانند بسیاری از نهادها در افغانستان. این در حال مباحثه است و این بسیار کمک کننده است و استفاده از کارت‌های رای دهی سابق در صورت استفاده از تکنالوژی ممکن است که بالکل منتفی شود.»
معاون کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که گفت و گوهای را به راه انداخته‌اند که با به نتیجه رسیدن این گفت و گوها برگزاری انتخابات‌های آینده بی‌پیشینه خواهند بود.
وی افزود: «کمیسیون مستقل انتخابات در وقت معین و مطابق به قانون طرح جامعه انتخاباتی را به ریاست جمهوری فرستاده است و مطابق به این طرح حوزه بندی‌های انتخاباتی مشخص خواهند شد همچنان مباحث است در باره این‌که چگونه می‌توانیم انتخابات شفاف‌تر و امروزی‌تر بر گزار کنیم.»
از سوی هم رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات امروز کاراش را رسمأ آغاز کرد.
دراین میان نهادهای نظارت کننده انتخابات می‌گویند که بر گزاری انتخابات بی‌آوردن اصلاحات همه جانبه مردم سالاری را سخت صدمه خواهد زد.
محمد نعیم اصغری، رییس برنامه‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، گفت: «لیست رای دهنده‌گان است که باید تهیه شود و نیز بررسی لوایح و طرزالعمل‌های گذشته است که باید چگونه تغییر بکنند و موضوع حوزه‌های انتخاباتی است که به شکل باید باشد و موضوع دیگری که بسیار جدی است بحث شمارش آرا است که آیا چگونه شود.»
با این هم معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که برای تکرار نشدن رسوایی انتخاباتی گذشته و نیز برگزار انتخابات شفاف وعادلانه از همه گزینه‌ها کار خواهند گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала