کلاه‌برداری یک شرکت امریکایی-ترکی از یک پروژه سرک‌سازی در افغانستان

© Sputnik / Mikhail Alaeddinکلاه‌برداری یک شرکت امریکایی-ترکی از یک پروژه سرک‌سازی در افغانستان
کلاه‌برداری یک شرکت امریکایی-ترکی از یک پروژه سرک‌سازی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان می‌‌گویند که دولت این کشور تاکنون به چند دادگاه برای گرفتن پولش از یک شرکت کلاهبردار امریکایی-ترکی مراجعه کرده و فیصله این دادگاه‌ها تاکنون به نفع افغانستان صادر شده است.

این مقام‌ها می‌افزایند که یک شرکت مختلط امریکایی-ترکی «ECCI METAG JV» در زمان حکومت حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان، قرارداد ساخت سرک حلقوی قیصار-لامان در ولایت بادغیس را بدست آورد، اما پس از گرفتن بیست و درصد هزینه ساخت این سرک، از افغانستان فرار کرد. قرارداد سرک قیصار- لامان در سال 2011 میلادی به ارزش نزدیک به چهارصد میلیون دالر از سوی دولت افغانستان با این شرکت کلاهبردار امریکایی-ترکی به امضا رسید. این سرک به طول 233 کیلومتر قرار بود کارش در سال 2012 میلادی رسما آغاز شود، اما شرکت امریکایی-ترکی «ECCI METAG JV» با گرفتن بیست و یک درصد از هزینه ساخت این سرک از افغانستان فرار کرد. این شرکت پس از امضای قرارداد بیش از صد میلیون دالر باخود برده است. این قرارداد از سوی بانک انکشاف آسیایی به شرکت امریکایی-ترکی واگذار شده بود. بانک انکشاف آسیایی از تمویل‌کنندگان اصلی پروژه ساخت سرک حلقوی قیصار-لامان در ولایت بادغیس است.
با این‌حال، مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه می‌گوید که دولت افغانستان با این شرکت دعوای حقوقی بین‌المللی راه‌اندازی کرده و تاکنون در حکم چند دادگاه به نفع افغانستان صادر شده است. آقای روحانی امروز در یک نشست خبری گفت که قرار است آخرین جلسه دادگاه در این باره در آینده نزدیک در سنگاپور برگزار شود. آقای روحانی گفت: «ساخت سرک قیصار-لامان چند سال با یک شرکت امریکایی-ترکی قرارداد شده بود که طبق قانون تدارکات ملی این‌ها چند درصد بودجه خود را گرفته بود و موفق نشد که پروژه خود را تطبیق بکند و رفت. بنا دعوای حقوقی در سطح بین‌المللی تحت رهبری وزارت فواید عامه و دولت افغانستان با آن شرکت داریم و چند فیصله صورت گرفته و فیصله آ‌خری هم در سنگاپور صادر خواهد شد که آنهم به نفع افغانستان خواهد بود.»
سخنگوی وزارت فواید افزود که دولت افغانستان با امضای قرارداد ساخت سرکت حلقوی قیصار-لامان با این شرکت مختلط امریکایی-ترکی، مقدار پولی به عنوان ضمانت اخذ کرده بود و این مبلغ بیش از آن مقدار پولی است که این شرکت طبق قانون تدارکات از دولت افغانستان گرفته بود. مهدی روحانی گفت که دعوای دولت افغانستان نیز در حال حاضر روی پول ضمانت شرکت «ECCI METAG JV» است که تلاش دارد با گرفتن این پول، روی اجرای پروژه ساخت سرک حلقوی قیصار-لامان به مصرف برساند.
سخنگوی وزارت فواید عامه می‌افزاید که این پروژه دوباره با قرارداد شده و کار چند بخش آن در بهار آینده آغاز خواهد شد. به گفته مهدی روحانی، سرک حلقه قیصار-لامان به شش بخش مشخص تقسیم شده و قرار است با گرم شدن هوا کار بخش‌های اول و دوم آن آغاز شود. آقای روحانی تاکید کرد که چهار بخش دیگر در حال سروی، مراحل تدارکاتی، دیزاین و داوطلبی است.
مهدی روحانی می‌افزاید که پروژه ساخت سرک حلقوی قیصار-لامان، از جنجالی‌ترین پروژه‌های انکشافی در افغانستان به شمار می‌رود. به گفته او، شهروندان افغانستان به ویژه ولایت بادغیس و هرات که در مسیر این سرک حلقوی قرار دارند، از اجرای این پروژه ناامید شده بودند.
پیش از این نیز مقام‌های سابق وزارت فواید عامه از تاخیر در آغاز کار ساخت سرک حلقوی قیصار-لامان شکایت کرده بودند. هرچند دولت افغانستان حکم‌ دادگاه‌ها در باره گرفتن بیش از صد میلیون دالر از این شرکت کلاهبردار امریکایی-ترکی را به نفع خود می‌خواند، اما تاکنون معلوم نیست که دولت افغانستان در این زمینه موفق شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала