وزارت دفاع: به هیچ کشوری منطقه اجازه تحرکات نظامی در خاک افغانستان را نمی دهیم

© Photo / وزارت دفاعوزارت دفاع: به هیچ کشوری منطقه اجازه تحرکات نظامی در خاک افغانستان را نمی دهیم
وزارت دفاع: به هیچ کشوری منطقه اجازه تحرکات نظامی در خاک افغانستان را نمی دهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات وزارت دفاع می گویند: نیروهای نظامی افغانستان توانایی دفاع از خاک کشور را دارند و به هیچ کشور همجوار اجازه نمی‌دهند که در داخل خاک افغانستان فعالیت نظامی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری آوا ، مقامات وزارت دفاع ملی این اظهارات را پس از آن بیان داشتند که گزارش‌هایی از گزمه‌های وسایط نظامی چین در داخل خاک افغانستان منتشر شد.

مرکز تحقیقاتی آسیای میانه — قفقاز چند روز پیش در یک گزارش در وب سایت خود نوشت: چین و افغانستان در داخل خاک افغانستان گزمه‌های مشترک دارند.

برخی رسانه‌های هندی نیز گزارش مشابهی داشتند. اما هر دو کشور چین و افغانستان این گزارش را رد کردند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:​"ما به هیچ کشور منطقه اجازه نمی‌دهیم که در داخل سر زمین افغانستان زیر نام عملیات، تحرکات نظامی انجام دهد.

به گفته وی ، تنها و تنها اردوی ملی، پولیس ملی و نیروهای امنیت ملی اجازه دارند که برای حفاظت کشور و به میان آوردن صلح تا جائی که تهدید باشد عملیات خود را گسترش دهند و در برابر دهشت افگنان مبارزه کنند."

قبل از این، رین گوقیانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین هم در نشست خبری ماهانۀ خود گزارش گزمه‌های وسایط نظامی چین در داخل خاک افغانستان را رد کرده اما گفته بود که ادارۀ امنیت عامۀ چین به منظور عملیات ضد تروریزم در مرزهای مشترک با افغانستان همکاری دارد.

او گفته بود که این عملیات نیروهای تنفیذ قانون چین و افغانستان در سرحدات مشترک برای تقویت حاکمیت قانون در چوکات موافقۀ همکاری دو جانبه انجام می‌شود.

اما مقامات افغانستان این را نمی‌پذیرد که با کدام کشور همجوار در امتداد مرزها عملیات مشترک داشته باشد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت: همۀ کشورهای منطقه که به نحوی از دهشت افگنی متضرر شده‌اند یا احساس خطر می‌کنند در داخل خاک خود در برابر این پدیده مبارزه می‌کنند.

وی افزود:" تا جایی که به افغانستان ارتباط دارد نیروهای ما هر روز در مناطق سرحدی شرق، غرب و شمال از طریق فعالیت‌های محاربوی بر ضد تروریزم ، فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند و دست آوردهایی هم داشته اند.

کشورهای چین، تاجیکستان، ازبکستان و امروزه طوریکه اعلان کرده خود پاکستان هم عملیات‌های را در کشور خود بخاطر مبارزه علیه افراط گرایی و تروریزم آغاز کرده اند."

این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که مقامات هند و چین روز چهارشنبه با ابراز حمایت از حکومت افغانستان روی همکاری جهت بالابردن ظرفیت‌های کشور با هم توافق کردند.

اس جی شنکر، معاون وزارت خارجۀ هند بعد از مذاکرات با مقامات چین به خبرنگاران گفت: جانب چین به این باور است که برخی طالبان در افغانستان تندرو هستند ولی برخی دیگر می‌توانند با جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان کار کنند.

معاون وزارت خارجۀ هند افزود: هند و چین در بارۀ چگونگی همکاری خود جهت تقویت مسیر صلح و ترقی در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردند.

چین از احتمال گسترش نا امنی‌های افغانستان به ایالت سین‌کیانگ و تقویت گروه‌های تندرو در این ایالت نگران است.

ایالت نا آرام سین‌کیانگ با بدخشان افغانستان مرز مشترک داشته و مسکن مسلمانان اویغور می‌باشد.

در نتیجۀ برخورد میان گروه‌های مسلح اویغور و نیروهای دولتی چین در چند سال اخیر صد‌ها تن کشته شده‌اند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала