برگزاری نخستین نشست زنان بلندرتبه برای بحث در باره حضور و نقش شان

© Photo / ریاست اجراییهبرگزاری نخستین نشست زنان بلندرتبه برای بحث در باره حضور و نقش شان
برگزاری نخستین نشست زنان بلندرتبه برای بحث در باره حضور و نقش شان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: برای نخستین زنانی که در پست‌های بلند دولتی کار می‌کنند، نشستی برگزار کرده و در آن در باره مشکلات و چالش‌ها و حضور زنان در نهادهای دولتی باهم بحث کرده‌اند.

این نشست که در ریاست اجراییه برگزار شده بود، در آن روی برداشتن چالش‌ها علیه زنان کارمند و گسترش حضورشان در رده‌های تصمیمی تاکید شده است.

نسرین ابوبکر از مشاوران عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی با تاکید براین که چنین نشستی برای نخستین بار در حکومت وحدت ملی برگزار می‌شود، گفت: «ما تلاش می‌ورزیم یک شبکه وسیع ارتباطی را میان زنان نهادهای دولتی در سطوح بالایی و میانی ایجاد نماییم.»

خانم ابوبکر بر حمایت و پشتیبانی از زنان «تصمیم‌گیرنده» در نهادهای دولتی تاکید ورزید و گفت که کارکردها و تلاش‌های آنان باید بازتاب داده شود.

هم‌چنین دلبر نظری، وزیر امور زنان می‌گوید که حضور زنان در سطوح رهبری و تصمیم‌گیری نهادهای دولتی قابل توجه بوده است. او گفت که در حکومت وحدت ملی، 165 فرمان و حکم ریاست‌جمهوری و مصوبه شورای وزیران در باره توجه و حمایت از زنان صادر شده است.

وزیر امور زنان گفت که در حکومت وحدت ملی، روند حمایت از تحصیل زنان در مقاطع لیسانس و ماستری ادامه دارد.
فریده مومند وزیر تحصیلات عالی نیز، از برگزاری این نشست ابراز خرسندی کرده می‌گوید که چنین برنامه‌هایی به زنانی که در پست‌های بلند دولتی کار می‌کنند، قوت قلب می‌دهد. او نقش زنان در عرصه‌های تحصیلی و سیاسی را موثر خواند و گفت وزارت تحصیلات عالی به زنان در ریاست‌ دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و معاونیت‌ ریاست‌ها، آمریت‌های دیپارتمنت و جندر سهم برجسته داده است.
وزیر تحصیلات عالی همچنان گفت که آنان میزان حضور بانوان را در آزمون کانکور افزایش بخشیده‌ و در تفویض بورسیه‌ها در مقاطع لیسانس و ماستری هم به زنان سهم قابل توجه داده‌اند. وزیر تحصیلات عالی افزود که دست‌کم 251 خانم را در بورسیه‌های ماستری و دکترا به خارج از کشور فرستاده‌اند.
وزیر تحصیلات عالی برای بهبود وضعیت زنان در نهادهای دولتی گفت که نقش منعفل زنان در عرصه‌های اجتماعی باید به نقش فعال تبدیل شود. به گفته فریده مومند، برجسته‌ساختن حضور و نقش فعال زنان در عرصه‌های اجتماعی و دولت‌داری مسوولیت همه شهروندان می‌باشد.
او تاکید کرد که روند آگاهی‌دهی در مناطق دوردست به منظور فرستادن دختران به مکاتب باید روی دست گرفته شود.
مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز می‌گوید که در حکومت وحدت ملی در زمینه توجه به زنان کار چشمگیر صورت گرفته، اما کارکردها در این عرصه انعکاس لازم نیافته است.
خانم مصطفوی از ریاست اجراییه خواست تا در راستای بازتاب کارکردها و دست‌آوردها در زمینه حمایت از حضور زنان در نهادهای دولتی و عمومی، استراتژی جامع و مدونی را ترتیب داده تا کارکردها بهتر انعکاس یابد.
زنان در نهادهای تصمیم‌گیرنده کمتر حضور دارند. هرچند در حال حاضر نه معین، چهار وزیر و چهار سفیر زن فعالیت دارند، اما آن طوری که برخی از نهادهای حامی حقوق زنان می‌گویند که حضور زنان در نهادهای دولتی بیشتر سمبولیک است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала