وزیری: وزارت دفاع بیشتر از یوناما متاثر است

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، بدنبال انتشار گزارش سازمان ملل متحد در باره تلفات غیرنظامیان در افغانستان، گفته است که این وزارت بیشتر از سازمان ملل از این تلفات متاثر است.

آقای وزیری در بیانیه‌ای گفته است: «طوری‌که سازمان ملل متحد در مورد تلفات ملکی در افغانستان نگران است،  زیاد تر از آن وزارت دفاع ملی افغانستان از تلفات مردم خویش متاثر بوده وهمیشه سعی نموده است تا یک فرد ملکی افغان هم از اثر عملیات محاربوی تلف و خساره مند نشود.»

سخنگوی وزارت دفاع می‌افزاید که رییس‌جمهور همواره به نهادهای امنیتی و فرماندهان دستور داده در تمام عملیات‌های نیروهای زمینی، هوایي، کوماندویی و توپچی که از طرف روز و یا شب برنامه‌ریزی و در برابر دهشت‌افگنان اجرا می‌گردد، تاحدالا امکان سعی کنند تا غیرنظامیان آسیب و صدمه نبینند. آقای وزیری تاکید کرده که حفاظت از جان، مال و ناموس مردم از جمله مکلفیت‌های اصلی نیروهای امنیتی محسوب می‌گردد.

سخنگوی وزارت دفاع در عین‌حال می‌افزاید: «بدبختانه د شمنان افغانستان که غلامان بیگانه‌ها هستند و کشتن افغان‌ها برای شان ارزش ندارد کوشش می‌نمایند تا خانه‌های مردم مساجد، قریه‌ها و افراد ملکی را بحیث سپر جنگی خویش قرار داده، در مناطق مسکونی افراد ملکی اعم از زنان و کودکان را به زور و فریب به میدان محاربه داخل جنگ ساخته و یا در حین شکست و فرار از نیرهای دولتی به خانه‌های مردم و قریه‌جات گریخته و پنهان شده، در راه‌ها غیرنظامیان را دستگیرة اختطاف و یا می‌کشند. در شهرها، بازارها، راه‌های عامه و محلات مجتمع مردم بمب‌گذاری می‌نمایند. در بین مردم ملکی برای دهشت‌افگنی حملات انتحاری رانجام می‌دهند، از خانه‌ها مردم بالای نیروها ی امنیتی حملاتی را انجام می‌دهند و نزدیک قریه‌جات در راه‌های عامه ماین‌گذاری می‌نمایند که در اثنای تطهیر راه‌ها از ماین‌ها ویا تعقیب دهشت افگنان، آنها افراد ملکی را در مناطق رهایشی گروگان گرفته وسپر می‌سازند.»

سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که در چنین حالاتی در نتیجه عملکردهای نیروهای امنیتی در محلات، تلفات «انگشت‌شماری» غیرعمدی و تصادفی رخ می‌دهد.

سازمان ملل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، گفت که در جریان سال 2016 میلادی، نزدیک به یازده‌ هزار و پنج‌صد غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. شصت و یک درصد این تلفات به مخالفان مسلح دولت و بیست و چهار درصد دیگر آن به نیروهای امنیتی نسبت داده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала