پیمان با امریکا= عدم استقلال افغانستان

© Sputnik / Host photo agency/Alexey Filippovپیمان با امریکا= عدم استقلال افغانستان
پیمان با امریکا= عدم استقلال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کنفرانس هایی در رابطه با مسایل افغانستان با گردهمایی کشورهایی چون، چین و پاکستان و روسیه برگزار شد، اما افغانستان خود در آنجا حضور نداشت. چرا افغانستان نتوانسته است با همسایه های خود همکاری های نزدیک و زمینه ای برای تفاهم داشته باشد؟ این سوال از آنجایی گفته می شود که مشکلات با اکثر همسایه ها وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، وحید مژده، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «ثورلید» گفت: زمانیکه اشرف غنی به عنوان رییس جمهور در افغانستان به قدرت رسید، پنج حلقه را در روابط خارجی افغانستان مشخص ساخت، که در اولویت های کاری دیپلماسی افغانستان باید قرار می داشت و روابط با این کشورها باید تامین می شد. اول کشورهای همسایه بودند که باید با کشورهای همسایه رابطه نزدیک برقرار می شد. دوم، کشورهای اسلامی بودند و همینطور قدرتهای منطقه ای با کشورهای کمک دهنده به افغانستان، کشورهای غربی و بالاخره سازمان های بین المللی.
وی افزود: در طول این مدت، ما نه با حلقه اول، نه با حلقه دوم و نه هم با قدرت های منطقه ای ثبات رابطه ای نداشته ایم. یعنی در ایجاد ارتباط با این سه حلقه مشکل داشتیم. درست است که پاکستان در امور داخلی افغانستان مداخله می کند و با پاکستان نمی شود سازش کرد. اما با دیگران چرا! چرا کشورهای دیگر از افغانستان فاصله می گیرند و روابط نزدیک برقرار نمی کنند. به نظر من دلیل اصلی این مساله این است که افغانستان خیلی به عنوان یک کشور مسلمان در این منطقه مطرح نیست. کشورهای منطقه فکر می کنند که افغانستان تابحال نتوانسته است حتی استقلال ظاهری خود را هم حفظ کنند. با چنین نظام و رژیمی نمی شود معامله انجام داد و روابط کاری برقرار کرد. معامله با رژیم هایی می توان انجام داد که از استقلال برخوردار باشند. متاسفانه سیاست های افغانستان شکلی انفعالی دارد. ما وقتی که در برابر یک کار انجام شده قرار می گیریم دست به اقدام می شویم و این امر هر روز انفعال ما را بیشتر می کند.
مژده، در خصوص عدم استقلال افغانستان بیان داشت: وقتی منابع و بودجه افغانستان را کشورهای بین المللی تامین می کنند به این معنا است که کشور، نمی تواند خلاف خواست آنها، عملی را انجام دهد. و وقتی کشورهایی مانند چین و روسیه که با آمریکا مشکل دارند، می آیندو می خواهندبا افغانستان رابطه برقرار کنند و می بینند که رابطه افغانستان با آمریکا که بر خلاف منافع آنها کار می کند، خوب است طبیعی است که آنها دیگر با افغانستان رابطه برقرار نمی کند. ما با مشکل های ساختاری در سیاست خارجی روبرو هستیم. مشکلات ساختاری ما این است که می خواهیم هم متحد آمریکا باشیم و هم می خواهیم با کشورهایی که آمریکا با آنها درگیر است، باشیم که اینکار امکان پذیر نیست. چرا که در این صورت نمی توانیم در مسایلی مشخص موضع گیری مشخصی داشته باشیم.
این آگاه سیاسی، دلیل اتحاد روس و چین و ایران و پاکستان را چنین بیان کرد: روس ها بر این باور هستند که آمریکایی ها در افغانستان کاری بنیادی برای افغانستان نکرده اند، پس آنها برای چه به افغانستان آمده اند؟ طبیعی است که آنها برای خدمت و کمک به افغانستان نیامده اند و برای کارهای دیگری آمده اند. تصور روس ها هم این است که آمریکایی به افغانستان آمده اند تا از این طریق برای آنها مشکل ایجاد کنند. چین و ایران هم چنین فکری می کنند. در اینجا پاکستان می ماند که آن هم چون تحت فشارهای بین المللی است و کشوری است در حال تجرید شدن و مشکلات بسیار دارد از فرصت استفاده کرده و خود را با روسیه و دیگر کشورهای همردیف ساخته است.
وی، در خصوص مشکلات ارتباطی افغانستان با دیگر کشورها اظهار کرد: ما اگر بخواهیم به سطحی برسیم که دیگر کشورها ما را جدی بگیرند باید به استقلالی درست برسیم. متاسفانه افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا اشتباه کرده است و در حال حاضر هم این اشتباه را همچنان ادامه می دهد. چند سال پیش ما فکر می کردیم که آمریکا همه کاره دنیا است و اگر ما آمریکا را در کنار خود داشته باشیم هیچ مشکل دیگری نداریم اما حالا می فهمیم که آمریکا اگر در کنار ما و در کشورمان هم باشد ما مشکل داریم. ما باید به این مساله فکر کنیم که خودمان باید به یک تفاهم برسیم و با کشورهای همسایه به یک اجماع برسیم. اما حالا به جای اینکه به یک اجماع برسیم می بنیم که با یک کشوری که هیچ مشکلی نداریم نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم. این موضوع بدین معنا است که ما در همان حلقه اولی که رییس جمهور می گوید؛ با کشورهای همسایه باید رابطه خوب داشته باشیم؛ با همانهایی که رابطه خوب هم داریم مشکل پیدا می کنیم و موفق نیستیم.
وی افزود: نکته دیگر این است که ما واقعا دراین دنیایی که زندگی می کنیم، چقدر توانسته ایم حیثیت خود را به عنوان یک کشور مستقل داریم. که جواب بسیار منفی است. به طور مثال انفجاری که در قندهار شد، حرف هایی که از امارات شد، در حقیقت توهین به کل افغان ها بود و آنها گفتند که ما به مردمی که ما کمک می کنیم که آنها ما را می کشند. دلیل این است که ما یک سیاست روشنی در این مسایل نداریم. وقتی این کار انجام شد ما فورا انگشت اتهام را به طرف کشور همسایه یعنی پاکستان گرفتیم. این کار یعنی ما اینقدر ضعیف هستیم که یک کشور دیگر آمده و تا اینجا نفوذ کرده است.
مژده، رقابت های میان روسیه و آمریکا را تاثیرگذار در افغانستان و کشورهای دیگر می خواند و می گوید: رییس جمهور منتخب آمریکا در رابطه با سیاست خارجی خود حرف هایی را زد که تا حدی امیدوار کننده بود وبه نظر می رسد که شاید شاهد تغییر وضعیت دنیا باشیم. از جمله این حرف ها بهبود روابط آمریکا با روسیه بود. اما اینکه واقعا چنین فرصتی به دست خواهد آمد یا نه. این هم موضوعی بسیار مهم است. به هر حال در کشمکش های بین المللی اگر در آغاز کار بهبود یابد در کل به نفع کل کشورهای جهان خواهد بود    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала