نظام تحصیلی دانشگاه های افغانستان بروز نیست

© Sputnik / Wladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر مساله تزئید مددمعاش محصلان
مساله تزئید مددمعاش محصلان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان با بیان اینکه برخی استادان بی‌سواد بوده و با مدارک تقلبی در دانشگاه‌ها مشغول تدریس هستند، تأکید کردند: نظام تحصیلی دانشگاه‌ها از 50 سال پیش تغییر نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، مسئولان وزارت آموزش‌های عالی افغانستان از حضور استادان بی‌سواد در دانشگاه‌های کشور اظهار نگرانی کرده و تأکید دارند که برخی استادان با مدارک تقلبی استخدام شده‌اند.

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
وزارت تحصیلات عالی: به دانش آموختگان دانشگاه های خصوصی دیپلوم توزیع می شود

استخدام بی‌سوادان با مدارک تقلبی در دانشگاه‌های خصوصی

محمدامیر کامه‌وال رئیس موسسات تحصیلات عالی خصوصی گفت: اسناد و مدارک تحصیلی برخی از افرادی که از کشورهای خارج آمده و به عنوان استاد استخدام شده‌اند تقلبی بوده و با این مدارک تقلبی وارد نظام تحصیلی شده‌اند.

وی افزود: پس از این کسانی که به عنوان استاد در دانشگاه‌های خصوصی کشور استخدام می‌شوند، مدارک تحصیلی‌شان با دقت بررسی می‌شود تا جلو حضور افراد بی‌سواد در نظام آموزشی و تحصیلی گرفته شود.

کامه‌وال تصریح کرد: تمام مراحلی که برای استخدام یک استاد در دانشگاه دولتی لازم است، بعد از این همان گونه در مورد استادان دانشگاه‌های خصوصی نیز اجرا می‌شود.

وی توضیح داد: برخی افراد از کشورهای دیگر به افغانستان آمده و به عنوان استاد در دانشگاه‌های خصوصی استخدام شده‌‌اند، در حالیکه آنها تنها به نام استاد بوده و حتی در این کشور نتوانسته‌اند به عنوان کارمند پایین رتبه دولت استخدام شوند.

این اظهارات در حال مطرح می‌شود، که براساس رده‌بندی معیارهای علمی دانشگاه‌های جهان، دنشگاه‌های افغانستان در پایین‌ترین ردیف هم قرار نگرفته است.

در یک رده بندی که به تازگی از سوی روزنامه «تایمز» انگلیس منتشر شده، یک هزار دانشگاه‌ جهان بر اساس معیارهای جهانی تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی بررسی و طبقه بندی شده که هیچ یک از دانشگاه‌های‌ افغانستان در این فهرست قرار نگرفته است.

Участники акции Тотальный диктант-2015 на факультете журналистики в МГУ имени М.В.Ломоносова - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری نخستین جشنواره دانشجوی برتر سال در دانشگاه کابل

نظام تحصیلی دانشگاه‌ها از 50 سال پیش است

در همین حال، خیرالدین فخری استاد دانشگاه کابل ضمن تأکید بر بی‌سواد بودن برخی استادان، نظام تحصیلی وزارت آموزش‌های عالی را نیز غیراصولی دانست و گفت: نظام تحصیلی وزارت آموزش‌های عالی افغانستان بسیار کهنه است.

فخری گفت: می‌پذیریم که برخی افراد بی‌سواد و با مدارک تقلبی وارد دانشگاه‌ها شده و مشغول تدریس هستند، اما چیزی که بسیار مهم بوده نظام آموزشی وزارت آموزش‌های عالی است.

وی بیان داشت: نظام تدریسی وزارت آموزش‌های عالی افغانستان همان نظام 50 سال پیش بوده و مطابق با معیارهای روز نیست، بنابراین نظام نمی‌تواند مطابق خواست‌های امروز پاسخگو باشد.

براساس آماری که در اوایل ماه جدی سال گذشته از سوی وزارت آموزش‌های عالی منتشر شد، هم‌اکنون در سراسر افغانستان 36 دانشگاه دولتی و 128 دانشگاه خصوصی فعالیت دارند.

185‌‌هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و 140هزار تن دیگر در دانشگاه‌های خصوصی مشغول آموزش بوده و این آمار با گذشت هر روز در حال افزایش است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала