درخواست مبلغ 550 میلیون دالری برای کمک‌های بشری در افغانستان

© Photo / کسرادرخواست مبلغ 550 میلیون دالری برای کمک‌های بشری در افغانستان
درخواست مبلغ 550 میلیون دالری برای کمک‌های بشری در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان و سازمان ملل متحد، در فراخوانی از جامعه جهانی خواستار کمک 550 میلیون دالری به منظور رسیدگی به نیازمندی‌های عاجل بشری در افغانستان شده‌اند.

مقام‌های دولت افغانستان و سازمان ملل متحد می‌گویند که در سال 2017 میلادی 9.3 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند. به گفته این مقام‌ها، میزان افراد نیازمند به کمک‌های عاجل بشری سیزده درصد افزایش یافته‌اند.
داکتر عبدالله عبدالله رییس‌ اجراییه حکومت وحدت ملی، امروز در یک نشست خبری مشترک با رییس اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، سفیر سویدن در کابل و همچنین یک مسوول شفاخانه ایمرجنسی در افغانستان، گفت که ادامه‌ی جنگ، بی‌پاسخ ماندن نداهای صلح‌خواهانه‌ دولت و همچنین افزایش رقم بی‌جاشدگان داخلی و تسریع روند بازگشت مهاجرین افغانستان از کشورهای همسایه ایران و پاکستان، باعث شده تا افراد نیازمند به کمک‌های عاجل بشری بیشتر شوند. 550 میلیون دالر درخواست شده برای رسیدگی به 5.7 میلیون نفر درنظر گرفته شده است. مهاجرین بازگشت‌کننده و بی‌جاشدگان داخلی، عمده‌ترین گروه نیازمند به کمک‌های بشری اند که در این فراخوان روی آن تمرکز بیشتری صورت گرفته است.
تهیه سرپناه، مواد غذایی، ایجاد مراکز صحی، رسیدگی به مشکل سوتغذیه، افزایش دسترسی به آب آشامیدنی صحی از جمله برنامه‌هایی است که قرار است کمک‌های جدید جامعه جهانی در آن به مصرف برسد.
عبدالله عبدالله از فراخوان 550 میلیون دالری برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان، به عنوان بزرگ‌ترین رقم کمک بشری یاد کرده گفت که ادامه‌ی جنگ از عوامل عمده‌ی افزایش رقم نیازمندان به کمک‌های بشری به شمار می‌رود. او گفت که در جریان سال گذشته‌ی میلادی، دو بار شماری از شهروندان ولایت کندز از مناطق اصلی شان بی‌جاشدند. به گفته عبدالله عبدالله، ادامه‌ی جنگ باعث شده تا میزان خانواده‌های بی‌جاشده روز به روز افزایش یابند.
رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت که در جریان سال گذشته در نتیجه فراخوانی که صورت گرفت، 440 میلیون دالر از سوی جامعه جهانی و نهادهای امدادی به منظور رسیدگی به نیازهای عاجل بشری در افغانستان کمک شد. به گفته او، از این کمک‌ها 3.2 میلیون نفر مستفید شدند. او تاکید کرد که کمک‌های بشری جامعه جهانی در جریان سال گذشته، توانسته است جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد و امسال نیز انتظار می‌رود تا جامعه جهانی به فراخوان جدید دولت افغانستان و سازمان ملل متحد پاسخ مثبت دهد. آقای عبدالله می‌گوید که دولت افغانستان در مصرف کمک‌ها از شفافیت لازم کار خواهد گرفت.
عبدالله عبدالله با تاکید کرد براین که نباید گذاشت تا مردم بیشتر از این زیر خط فقر قرارگیرند، گفت در صورتی که به این فراخوان از سوی جامعه جهانی پاسخ مثبت داده شود، این مبلغ شامل کمک‌های وعده‌ شده‌ی جامعه جهانی در کنفرانس بروکسل نخواهد شد.
در همین‌حال، مارک باودن هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، سال جاری میلادی را با چالش‌های استثنایی عنوان کرده می‌گوید که رقم بازگشت‌کنندگان در سال 2017 بیشتر خواهند شد. او همچنین گفت که شماری از خانواده‌ها که در سال‌های گذشته بدلیل جنگ یا حوادث طبیعی آسیب‌ دیده‌اند نیز نیاز به کمک‌های عاجل بشری دارند. مارک باودن می‌گوید که شماری از خانواده‌ها با گرسنگی دوامدار مواجه هستند.
مارک باودن از افغانستان به عنوان یک کشور فقیر یاد کرده می‌گوید که پس از سوریه افغانستان دومین کشوری است که به کمک‌های زیاد عاجل بشری نیاز دارد. آقای باودن گفت: «جامعه بشری به صورت خستگی ناپذیری سع بر نجات جان و کاهش آلام میلیون‌ها نفر داشته‌اند. هرچند میزان کنونی نیازها در افغانستان از جامعه بشری می‌طلبد که مساعدت‌های بیشتری برای حصول اطمینان از این که جان بسیاری از افغان‌ها به مخاطره نفیافتاده و در نتیجه زندگی مصوون و با وقاری داشته باشند، صورت گیرد.» این مقام سازمان ملل متحد در افغانستان هم‌چنین تاکید کرد: «جامعه بشری پیش‌بینی می‌کند که در سال 2017 به تعداد 9.3 میلیون نفر که در حدود یک سوم نفوس کشور را تشکیل می‌دهند، نیازمند کمک‌های بشردوستانه خواهند بود. این رقم سیزده درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این افزایش نیازها منعکس کننده تعداد بی‌سابقه بیجاشدگی ناشی از جنگ و سرازیر شدن ناگهانی تعداد غیرمنتظره عودت‌کنندگان از کشور پاکستان در جریان سال 2016 می‌باشد.»
اندرس سوبرگ سفیر سویدن در افغانستان نیز، از این کشور به عنوان یکی از کشورهای نیازمند به کمک‌های عاجل بشری یاد کرده گفت که تنها نزدیک به 1.8 میلیون نفر به تداوی عاجل نیاز دارند. به گفته آقای سوبرگ، جنگ و درگیری‌های مسلحانه از عوامل اصلی افزایش تقاضاها برای کمک‌های بشری در افغانستان به شمار می‌رود. اندرس سوبرگ گفت که روزانه نزدیک به هزار و پنج‌صد خانواده در افغانستان بدلیل جنگ و دیگر حوادث طبیعی و غیرطبیعی خانه‌های خود را ترک گفته و به مناطق دیگر بی‌جا می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала