دانش: حادثه بغلان زنگ بیدارباش برای همه است

© Photo / دفتر معاون دومدانش: حادثه بغلان زنگ بیدارباش برای همه است
دانش: حادثه بغلان زنگ بیدارباش برای همه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدنبال تیرباران شدن سیزده تن از معدنچیان مربوط به قوم هزاره توسط گروهی از افراد مسلح در ولایت بغلان، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان واکنش شدیدی نشان داده و از آن به عنوان «زنگ بیدارباش» برای همه‌ی شهروندان این کشور یاد کرده است.

اسپوتنیک، کابل: بدنبال تیرباران شدن سیزده تن از معدنچیان مربوط به قوم هزاره توسط گروهی از افراد مسلح در ولایت بغلان، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان واکنش شدیدی نشان داده و از آن به عنوان «زنگ بیدارباش» برای همه‌ی شهروندان این کشور یاد کرده است.

بعد از ظهر روز جمعه، هفدهم جدی، گروهی از افراد مسلح در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان سیزده معدنچی را تیرباران کردند. این معدنچیان باشندگان اصلی ولایت دایکندی بودند.

سرور دانش در بیانیه‌ای با تاکید بر این که عاملان این حادثه وحشیانه به «پرونده سیاه خویش» افزوده‌اند، می‌گوید: «حادثه بغلان از یک سو نشانه‌ای از تصمیم تروریست‌های خون آشام و باداران شان مبنی‌بر ایجاد جو رعب و وحشت و نفاق افکنی میان مردم افغانستان است و از سوی دیگر زنگ بیدارباش برای همه ماست. بدون شک تروریست‌ها در پی اخلال نظم و امنیت کشور و همچنین کشتار سازمان دهی شده طیف خاصی از مردم افغانستان است. آنان پس از برجای گذاشتن زمین‌های سوخته و ویرانی‌های بی‌سابقه، اکنون در پی آن است که افغانستان را به منازعات کور قومی و مذهبی تبدیل کنند. به همین دلیل با نام‌های گوناگون دست به جنایت و آدم کشی می‌زنند.»

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده که نیروهای امنیتی باید از شرایط موجود درک درست و احساس مسوولیت مضاعف داشته باشند و از مردم حفاظت کنند.

به گفته آقای دانش، در سطح رهبری حکومت موضوعاتی چون حادثه بغلان با حساسیت ویژه تعقیب می‌شود و تصمیمات لازم اتخاذ گردیده است و تصمیمات جدی‌تری دیگر نیز گرفته خواهد شد. او در باره تصمیم‌های حکومت در قبال جلوگیری از کشتارهای هدفمند و قومی جزییاتی ارایه نکرده است.

با این‌حال، سرور دانش معتقد است که حوادث دو سال اخیر در افغانستان اتفاق افتاده، براساس انگیزه‌های قومی و مذهبی صورت گرفته است. او از مسوولان محلی ولایت بغلان خواسته تا عاملان این کشتار وحشیانه را شناسایی و بازداشت کنند.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز در قبال این حادثه واکنش نشان داده و از کشتار سیزده تن از معدنچیان مربوط به قوم هزاره به عنوان یک عمل جنایتکارانه یاد کرده است. آقای عبدالله در پیامی در این باره می‌گوید: «گروه‌های تروریستی همواره بدون استثنا افراد ملکی به‌شمول زنان و کودکان را به‌طور هدفمندانه و وحشیانه هدف قرار می‌دهند تا در میان اقوام باهم برادر افغانستان اختلافات قومی و مذهبی را دامن بزنند. به ‌این دلیل هدف قرار دادن کارگران معدن ذغال سنگ در ولایت بغلان آن هم از یک قوم خاص با همین انگیزه و هدف انجام شده ‌است.»

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌افزاید که افغانستان در یک شرایط حساس امنیتی و سیاسی قرار گرفته و گروه‌های تروریستی از این شرایط استفاده کرده تا افغانستان را به میدان نبردهای قومی و مذهبی تبدیل کنند.

طی دو سال اخیر کشتار هدفمندانه هزاره‌ها در افغانستان بیشتر شده است. طی این دو سال ده‌ها مورد از این نوع کشتارها صورت گرفته است. حکومت تاکنون موفق نشده است عاملان این رویدادها تفرقه‌افگنانه را شناسایی و بازداشت کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала