دور زدن عطا محمد نور در برابر عبد الله

© Photo / ارگدور زدن عطا محمد نور در برابر عبد الله
دور زدن عطا محمد نور در برابر عبد الله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطا محمد نور که آشکارا عبدالله را فردی ناتوان خطاب می کند همان بهترین گزینه برای ارگ است که با امتیازی در حد و اندازه ریاست اجرایی توانایی پشت کردن به متحدان خود را داشته باشد

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،عطا محمد نور که طی ماه های اخیر به یکی از چهره های رسانه ای بدل شده و گفتگوهای پی در پی وی با ارگ، واکنش شدید برخی از رهبران حزب جمعیت اسلامی را برانگیخت به تازگی آشکارا از نیات خود در حکومت می گوید.
رییس اجرایی بلند رتبه ترین مقامی که به نمایندگی از این حزب در قدرت می باشد و سوی دیگر حکومت وحدت ملی در تازه ترین گفتگوی عطا محمد با بی بی سی به عنوان مقامی ناتوان در قدرت و چهره بی کفایت جمعیت عنوان شده است.
این سخنان از سوی قدرتمندترین والی افغانستان در حالی بیان شده است که در مدت گفتگو با ریاست جمهوری بارها بیان کرده بود که در پی نادیده گرفتن عبدالله نیست و تنها به نمایندگی از حزب با ارگ مذاکره می کند.
اما مدت زمانی نگذشت که عطا محمد همچنان که انتظار می رفت خواهان رسیدن به قدرت در حکومت بدون حضور رقیبی چون عبدالله است و سودای در سر دارد که امتیازاتی بیش از ریاست بلخ دریافت کند و وزنه ای سنگین در حکومت باشد.
در این میان هرچند ریاست اجرایی همچنان در سپیدار و تشریفاتی در برخی نشست ها و سفرها شرکت می کند اما این حقیقت همواره وجود داشت و دارد که عبدالله تهی از سیاست در حد یک مقام بلندپایه است و طی سال ها حضور در دولت ها حتی نتوانست نماینده ای شایسته از قوم تاجیک باشد در حالی که فضای جاری افغانستان ایجاب می کند که از دیگر قومیت ها، سیاستمداری با اقتدار در مقابل یکه تازی های حکومت حضور داشته باشد.
حال چرا عطا محمد نور آشکارا به نقد از فردی می پردازد که یکی از مهم ترین چهره های سیاسی است که اشرف غنی طی دو سال و نیم موفق به انزوای وی شد در حالی که حذف عبدالله تنها به زیان جمعیت و قوم تاجیک است.
از دیر باز تا کنون حکومت در دست قوم پشتون بوده و طی قرن ها این قومیت به خوبی در سیاست و بازی های سیاسی آب دیده شده اند و طی دهه های اخیر با تغییراتی که در سیاست افغانستان به وجود آمد همچنان سیاستمداران این قوم تلاش دارند که حکومت را خلاصه کنند در انحصار طلبی که تاکنون موفق نیز بوده اند.
زیرا چهره های مهمی از قومیت های مختلف طی 15 سال گذشته به راحتی در بازی های حکومت یا ترور شدند یا مجبور به انزوا و یا در مقامی تشریفاتی به سر می برند، افرادی چون ربانی، عبدالله، اسماعیل خان، دوستم، برادران مسعود و…
ارگ که به راحتی توانست عبدالله را عملا تبدیل به سنبلی در سپیدار کرده با این حقیقت که در این روزگار نمی تواند به مانند گذشته حکومت را خالی از هر مقام غیر پشتون کند در پی متحدی جدید می گردد که همراه با سیاست ارگ باشد و در مقابل امتیازاتی چون مقام و قدرت توانایی پشت کردن به متحدان خود را داشته باشد.
عطا محمد نور که در طی 15 سال گذشته با برقرار امپراطوری در بلخ به ثروتی هنگفت دست یابد بهترین فرصت برای عرض اندام در حکومت وحدت ملی را دارد زیرا اکنون چهره عبدالله به عنوان یک فرد ناتوان در سیاست معرفی شده است و در تضعیف وجهه اجتماعی و سیاسی رییس اجرایی می تواند سیاستمداری چون وی راهی سپیدار شود.
با وجود پختگی و زیرکی سیاسی فردی چون عطا محمد نمی توان گفت که تصمیم برای شامل شدن در حکومت موضوعی است که به تازگی اتفاق افتاده است بلکه وی به طور حتم از سال ها قبل به فکر رسیدن به راس حکومت بوده و حمایت از عبدالله در انتخابات اولین گام برای آن می باشد.
حال که عطا محمد بیان کرده که خواهان کنار رفتن از ریاست بلخ و "مذاکرات و مبارزات" خود را در پایتخت ادامه می دهد همان است که در ابتدای گفتگوها بارها نشر کردیم: کنار زدن عبدالله و امتیازی در حد و اندازهِ ریاست اجرایی.
آیا عطا محمد نور نیز به مانند صف طولانی دیگر مقامات مغلوب بازی های ارگ خواهد شد و یا دوران برهان الدین ربانی را تکرار خواهد کرد: راس حکومت در دستان مقامی جز پشتون.
برای تعبیر این خواب نیاز است که عطا محمد نور اعتماد دیگر رهبران حزب جمعیت را جلب کرده و در پی اتحاد با دیگر مقامات تلاش کند تا بتواند در مقابل بازی های ارگ، سد دفاعی داشته باشد.
و حزب جمعیت نیز باید به دور از اختلافی که منفعت آن تنها برای ریاست جمهوری است و زیان آن برای قوم تاجیک و حزب، به دنبال اتحاد باشند و حمایت از یک نماینده در حکومت تا قدرتمندترین حزب حال افغانستان همچنان قدرتمند باقی بماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала