بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان افغانستان در ایران

© Photo / PixabayChild
Child - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست «بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان افغانستان از آغاز تا امروز» به همت حوزه هنری کودک و نوجوان، روز چهارشنبه 24 ماه قوس در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش به نقل از ایسنا به استناد از روابط عمومی حوزه هنری شهر تهران، محمدسرور رجایی با اعلام این خبر گفت: ادبیات کودک و نوجوان افغانستان می‌تواند با هدف شناساندن بهتر خود به نویسندگان و مردم شریف ایران و برای آن‌هایی که به ادبیات کودک و نوجوان عشق می‌ورزند، قدم بزرگی برای معرفی این بخش پُررنگ و لعاب ادبی بردارد.

این شاعر و نویسنده افغانستانی افزود: زبان فارسی یک اصل است. ادبیات کودک در این اصل شاخه‌های پُر برگ و گلی است که متأسفانه در کشور من هنوز دیده نشده است.

او افزود: امیدوارم برنامه‌ای که با همکاری و مساعدت حوزه هنری کودک و نوجوان راه‌اندازی کردیم قدم پرباری باشد برای معرفی بخشی از داشته‌های فرهنگی ملت افغانستان و راه را برای رفاقت دیرینه کودکان و نوجوانان افغانستان با کودکان و نوجوان ایران اسلامی باز کند.

مدیرمسئول نشریه کودکان «باغ» ادامه داد: ما گام اول را برمی‌داریم به امید اینکه بتوانیم ادبیات مغفول‌مانده کودک و نوجوان افغانستان را برای مخاطبش معرفی کنیم. ادبیات کودک و نوجوان افغانستان و ایران می‌تواند در کنار هم باغ‌های بسیار خرمی بیافریند تا سال‌های سال و تا قرن‌های قرن کودکان زبان فارسی در این باغ در کنار یکدیگر بازی و شادی کنند، شعر بخوانند، قصه بگویند و به هم لبخند بزنند.

نشست «بررسی تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان افغانستان از آغاز تا امروز» از ساعت 15 تا 17 روز یادشده به وقت تهران در سالن اوستای حوزه هنری به نشانی: تهران، خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.

قابل یاد آوری است، که دکتر رازق روئین آمر دیپارتمنت پارسی دری دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل یکی از پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان در افغانستان می باشد.

 کارهای علمی ادبی او قرار ذیل است: تألیف کتابهای درسی بامتود جدید: کتاب درسی به نام (خوانش دری) یرای صنف دوم مکاتب. 2- کتاب درسی (خوانش دری) برای صنف سوم دری. 3 — کتاب درسی (ادبیات دری  برای صنف پنجم) ؛ شامل نمونه های بخش فلکلور ، ادب کلاسیک وادب معاصر. 4- کتاب درسی (ادبیات دری یرای صنف ششم) ؛ شامل بخشهای نمونه یی ادب فلکلور، کلاسیک و ادب معاصر. 5- کتاب درسی (تاریخ ادبیات دری برای صنف هشتم — از دوران باستان تا  سدۀ هشتم هجری. تحلیلی ، انتقادی).6-کتاب د رسی (تاریخ ادبیات دری برای صنف نهم ، ازسدۀ هشتم تا دوران معاصر- بخش نخست آن) دوبخش دیگر آنرا گروه نویسنده گان ؛ جناب ظهورالله ظهوری ،عبدالغفورر فارغی وچند تن دیگر… نوشته اند. 

    از رویین تاکنون سه دفتر شعر به نامهای: شکفتن در سترون خاک ، بر نطع آفتاب ، بی همسایه. چاپ گشته اند. دو دفترشعری برای کودکان  به نامهای: «غچی غچی بهارشد » و « آفتاب بارانک » نیز از اوچاپ شده است. دکتر روببن در عرصۀ    پژوهشهای ادبی  وادبیاتشناسی مقاله های بسیار نوشته است.

و این هم دو نمونه از شعرهای دکتر رازق رویین:

پروانه ها

پروانه ها ، پروانه ها

پروانه های خوشنما

پرواز تان بس دلنشین

بر آسمان و بر زمین

کا لای خوشرنگ شما

رقص شما ، جنگ شما

روی گل وروی چمن

روی علفهای دمن

گفتم بگیرم بالکت

آن بالک خال خالکت

از دست من گشتی رها

 رفتی  سوی تخت هوا

 

افتو بارانک

آسمان آسمان باران کن

افتو ما را خندان کن

باران می شویه ما را

روی زمین هر جا را

می گردیم و می گردیم

گرد جهان می گردیم

باران می باره شر شر

کالای ما میشه تر

افتو کالای ما را

میکنه خشک و زیبا

یکسو می باره باران

یکسو خورشید خندان

اگر شوه سر از نو

هم باران و هم افتو

میدانی نام او را

خیلی خیلی آسانک

نامش افتو بارانک  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала