بیش از سه میلیون شهروندان افغانستان طی پنج‌ سال گذشته بی‌جا شده‌اند

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، اوچا، می‌گوید که در طول پنج سال اخیر 3.1 میلیون تن از شهروندان این کشور در نتیجه‌ جنگ‌ها و خشونت‌های مسلحانه از مناطق اصلی خود بی‌جا شده‌اند.

اوچا می‌‌افزاید که جنگ‌های سال جاری بیشترین رقم را بی‌جا ساخته است. به گفته دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد،‌ از آغاز سال جاری تاکنون بیش از پنج‌صد و پنجاه و یک هزار تن بی‌جا شده‌اند و این رقم چهار برابر سال 2013 و دو برابر سال 2014 است.

اوچا همچنین تاکید کرده که برای اولین‌بار سی و چهار ولایت افغانستان میزبانی بی‌جاشدگان داخلی را تجربه کرده‌اند. این سازمان می‌گوید که از مجموع 399 ولسوالی، شماری از شهروندان افغانستان بدلیل جنگ و خشونت از 198 دست به مهاجرت به مناطق دیگر زده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل متحد در افغانستان نسبت به وضعیت و افزایش رقم بی‌جا شدگان داخلی در این کشور ابراز نگرانی کرده می‌گویند که در صورت ادامه‌ی جنگ و خشونت‌های مسلحانه، شماری از خانواده‌های بی‌جا شده با خطر بی‌جاشدگی دایمی مواجه خواهند شد.

 دامنیک پارکر، ريیس دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید: «خانواده‌های افغان چالش‌های زيادی را در صورت ترک‌ خانه‌های خويش از اثر جنگ متقبل می‌شوند. اکثرا آنها خانه‌ها و وسايل معیشت خود را از دست می‌دهند. برای فامیل‌های بی‌جاشده معمول نیست که در خیمه‌ها زندگی کنند و قادر به تغذيه کودکان و فرستادن آنها به مکتب باشند.»

همچنین مارک معاون فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید: «من نگران هستم، اين ارقام ثبت شده نشاندهنده نه تنها ازدياد بی‌جاشدگان جديد است بله نشاندهنده‌ی اين که است فامیل‌های بی‌جاشده در معرض خطر بی‌جاشدگی دايمی قرار دارند.»

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به افزایش رقم پناهجویان بازگشت کننده از پاکستان نیز اشاره کرده می‌گوید که تاکنون صدها هزار مهاجر افغانستان از پاکستان بازگشت کرده و بیشتر خانواده‌های بازگشت کننده در شرایط نامناسب زندگی دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала