امضای نه تفاهم‌نامه‌ همکاری میان ادارات به منظور گسترش برنامه‌های سواد‌ آموزی

© Photo / دفتر معاون دومامضای نه تفاهم‌نامه‌ همکاری میان ادارات به منظور گسترش برنامه‌های سواد‌ آموزی
امضای نه تفاهم‌نامه‌ همکاری میان ادارات به منظور گسترش برنامه‌های سواد‌ آموزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت معارف افغانستان نه تفاهم‌نامه همکاری مشترک با برخی از نهادهای دولتی به منظور گسترش برنامه‌های سواد آموزی به امضا رساند.

این‌ تفاهم‌نامه‌ها امروز چهارشنبه، با حضور سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری میان وزارت‌‌های معارف، مخابرات،عامه، انرژی و آب، ترانسپورت، اقتصاد، داخله، وزارت شهرسازی، اداره‌های  مستقل ارگان‌های محلی و امنیت ملی به امضا رسید. براساس این تفاهم‌نامه‌ها کارمندان بی‌سواد و کم‌ سواد این نهادها توسط وزارت معارف تحت آموزش و برنامه‌های سواد آموزی قرار می‌گیرند.
آقای دانش در مراسم امضای این تفاهم‌نامه‌ها گفت که تمام نهادهای حکومتی به ویژه وزارت معارف مسوولیت دارند تا در جهت گسترش برنامه‌های سواد آموزی و امحای بی‌سوادی تلاش بیشتر انجام دهند. وی گفت که تنها از طریق تسریع و توسعه برنامه‌های سواد آموزی، دولت افغانستان می‌تواند به مکلفیت‌های خود در برابر قانون اساسی و تعهداتش به جامعه جهانی و سازمان ملل متحد عمل کند.
معاون دوم ریاست جمهوری گفت که اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، دولت‌ها را به معارف فراگیر و عادلانه با معیارهای امروزی مکلف ساخته است. وی افزود که سواد آموزی و امحای بی‌سوادی از جمله اهداف توسعه پایدار است که اجرایی شدن و تطبیق آن برای افغانستان ضروری و دارای اولویت است.

سرور دانش که همزمان مسوولیت کمیته ملی سواد آموزی را نیز به عهده دارد، می‌گوید که هم اکنون در اکثر ولایات این کمیته تحت نظر والی‌ها فعالیت دارد. 

افغانستان از محدود کشورهایی در جهان است که سطح سواد در آن در میزان پایینی قرار دارد. آن طوری که مقام‌های دولتی می‌گویند که نزدیک به شصت درصد از شهروندان افغانستان بی‌سواد هستند که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала