محمد اشرف غنی: افغانستان توانایی انکشاف حمل و نقل پایدار منطقوی را دارد

© Sputnik / Ramil Sadikov /  مراجعه به بانک تصاویر اشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در «کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار» که تحت ریاست سرمنشی سازمان ملل متحد و اشتراک شماری از سران کشورهای منطقه و جهان در عشق‌آباد برگزار گردید، اشتراک و سخنرانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ضمن سپاس از ترکمنستان به خاطر برگزاری موفقانه این کنفرانس و مهمان‌نوازی گرم‌شان، شادباد صمیمانه را به کشور دوست ترکمنستان به خاطر تمرکز عمیق روی حمل و نقل پایدار ابراز داشت.

غنی گفت، ما برای این گردهم آمدیم تا بر همکاری‌های مزید در مورد ترانسپورت پایدار تأکید نموده و مشترک کار نماییم.

او تأکید کرد که تحول حمل و نقل روی صلح تأثیرگذار است و سرمایه‌گذاری بالای ترانسپورت، زون‌های جنگی را به زون‌های همکاری مبدل می‌سازد و در این عرصه نقش افغانستان کلیدی می‌باشد.

او افزود که از سال 2014 بدین سو ترکمنستان تصامیم بزرگ پالیسی را در عرصه‌های مختلف توسعه‌یی اتخاذ نموده و برای عملی‌سازی آن نیز گام‌های همه‌جانبه برداشته است.

غنی گفت، که گشایش خط ‌آهن بین‌المللی آسیا آتامراد — امام‌نظر و آقینه یک گام تحول‌آفرین در راستای گشایش یک دریچه ترانزیتی برای منطقه است.

او اضافه کرد، که کهنه شدن زیربناهای ترانسپورت در اقتصادهای روبه توسعه به احیای مجدد نیاز دارد و اقتصادهای مدغم‌شده باید بالای ترانسپورت پایدار سرمایه‌گذاری بیشتر انجام دهند.

او افزود، که کشورهای جهان از راه‌های مختلف ضرورت به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر دارند و اکنون ما در فاز سوم گسترش زیربناهای ترانسپورت جهانی قرار داریم.

او خاطرنشان کرد، که روند سرمایه‌گذاری در این زمینه تا بیست سال دیگر به گونه تخمینی، نیاز به 40 الی  60 تریلیون دالر دارد که این یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جهان خواهد بود.

رئیس‌جمهور افغانستان افزود، که پایداری ترانسپورت بحث عمده انکشاف جهانی برای کشورهای روبه توسعه می‌باشد که پروسه، طرح، کار، حفظ و تداوم این روند نیاز به تحول بزرگ‌تر دارد. او تأکید کرد که باید در عرصه رسیدن به یک ترانسپورت پایدار تمرکز جدی و اساسی صورت گیرد.

غنی گفت، ما باید درک کنیم که در شرایط حساس و مهم ارتباطات جهانی قرار داریم و اهمیت این به‌ویژه برای سازمان ملل متحد بیشتر محسوس است.

او تأکید کرد، که پایداری ترانسپورت فقط برای کشورهای روبه توسعه نمی‌باشد و باید کشورهای دیگر نیز بسترسازی کنند.

محمداشرف غنی گفت، که افغانستان پتانسیل‌های مناسب برای انکشاف ترانسپورت پایدار و اتصال منطقوی دارد و ساحه سبز برای نوآوری و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف می‌باشد، این  پتانسیل‌ها باید به دید منطقوی و فرامنطقوی در نظر گرفته شود.

او گفت، که افغانستان در قلب آسیا واقع شده و آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌سازد. رئیس‌جمهور اضافه کرد که ترکمنستان گام‌های ارزنده در عرصه همکاری‌های منطقوی برداشته، ازبکستان نیز این روند را آغاز کرده است و افغانستان به چین اتصال می‌یابد که این اقدامات، شریان‌های بسته را باز خواهد کرد.

همچنین در حاشیه این نشست رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و شماری از سران کشورهای منطقه و جهان، در مراسم گل‌گذاری که به مناسبت 25مین سالگرد استقلال ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار گردیده بود اشتراک کردند، و به پای منار آزادی آن کشور به‌طور یادبود اکلیل گل گذاشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала