تلاش داعش برای جابجایی در ولسوالی‌ها در لباس مهاجرین

© AFP 2023 / Tauseef MUSTAFAتلاش داعش برای جابجایی در ولسوالی‌ها در لباس مهاجرین
تلاش داعش برای جابجایی در ولسوالی‌ها در لباس مهاجرین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان، می‌گوید که جنگجویان گروه تروریستی داعش تصمیم گرفته‌اند تا در هر ولسوالی در لباس مهاجر جابجا شوند.

آقای قدیر که امروز در جلسه عمومی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، افزود که این تروریستان تصمیم گرفته‌اند تا در هر ولسوالی دوصد خانواده را به عنوان مهاجر جابجا و در میان آنان خودشان نیز حضور داشته باشند. معاون اول مجلس نمایندگان که ریاست جلسه امروزی را نیز به عهده داشت، گفت: «داعش یک برنامه‌ای را طرح کرده که در هر ولسوالی افغانستان دوصد خانواده را در لباس مهاجر جا بجا کند. حتا اگر حکومت برای شان زمین ندهد، در آنجا زمین را به پول بخرند. آنها باید در یک سال، یعنی دوصد فامیل در یک ولسوالی، هشت‌صد فامیل دیگر را باخودشان هم‌فکر سازند. این دوصد فامیل که یکجا می‌شوند، فامیل‌های بی‌اتفاق نیستند، این فامیل‌های هم‌فکر هستند.»
ظاهر قدیر که از مخالفان سرسخت گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود، تاکید دارد که هرگاه یک هزار خانواده در یک ولسوالی با تروریستان داعش متحد و هم‌فکر شوند و پنجاه‌هزار فامیل دیگر که غیرمتحد و بی‌اتفاق باشند، نمی‌توانند جلوی یک هزار فامیل هم‌فکر و متحد را بگیرند. ظاهر قدیر در باره این که چگونه از این طرح گروه تروریستی داعش اطلاع یافته و این طرح چه زمانی طرح و اجرا خواهد شد، جزییات بیشتری ارایه نکرد.
ظاهر قدیر سال گذشته زمانی که فعالیت گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار در زادگاه‌اش گسترش یافت، برخی از مقام‌های امنیتی دولت افغانستان را متهم به حمایت از این گروه کرد. آقای قدیر که گروه ویژه‌ای را سرکوب تروریستان داعش در ولایت ننگرهار با حمایت باشندگان این ولایت تشکیل داده بود، نزدیک به یک ماه قبل نیز نسبت به گسترش فعالیت تروریستان داعش در ولایت ننگرهار هشدار داده بود. آقای قدیر از ناتوانی حکومت افغانستان در جلوگیری از فعالیت تروریستان داعش در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار انتقاد کرد و گفت که دولت با وجود تجهیزات و امکانات نظامی هوایی و زمینی گسترده، «یک گام» به پیش نرفته است. آقای قدیر بی‌توجهی حکومت در این زمینه را سوال برانگیز خواند.
ظاهر قدیر همچنین تاکید کرد که هرگاه دولت در مبارزه علیه تروریستان داعش کوتاهی و ناتوانی می‌‌کند، باید به مردم اجازه چنین مبارزه‌ای را بدهد. وی گفت: «نیروی قیام مردمی را که ما یک سال قبل ساخته بودیم، هر روز یک نفرشان ترور و کشته می‌شود و نه هم کسی به آنان معاش و نه هم اعاشه می‌دهد و روز به روز مرال این قیام‌کنندگان ضعیف می‌شود. بخاطری آنان نمی‌فهمند که دشمنان شان جامعه جهانی، حکومت افغانستان یا هم داعش است؟ آنها باید از کی حفاظت کنند؟»
با این‌حال،‌ این عضو مجلس نمایندگان تاکید کرد که تاهنوز نیروهای مردمی تحت رهبری وی توانسته‌اند از پیش‌روی تروریستان داعش در ولایت ننگرهار جلوگیری کنند. به گفته او، در حال حاضر سه‌صد نفر از نزدیکان و دوستانش در منطقه «تورا بورا» حضور دارند و از تصروف این منطقه توسط تروریستان داعش جلوگیری کرده‌اند.
تورا بورا یک منطقه کوهستانی صعب‌العبور با غارهای عمیق است که اسامه‌ بن‌ لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده، با پناه گرفتن در این غارها توانست از حملات هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان جان سالم به در برده و به پاکستان فرار کند.
ظاهر قدیر نزدیک به یک ماه قبل نیز گفته بود که هرگاه تروریستان داعش منطقه تورا بورا را تحت کنترول خود در بیاروند، شکست این گروه در افغانستان دشوار خواهد شد. آقای قدیر هشدار داد که در صورت خارج شدن کنترول این منطقه از دست دولت، ولایت خراسان داعش در بخش‌هایی از افغانستان تشکیل خواهد شد.
ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، مرکز اصلی فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور به شمار می‌رود. این گروه فعالیت خود را نزدیک به دو سال قبل از ولسوالی‌های اچین و کوت آغاز کرد.
ظاهر قدیر همچنین از طرح گروه تروریستی برای کشتن خود و برخی از همکارانش نیز خبر داد. آقای قدیر گفت که مسوولیت این قتل‌ها به شخصی به نام سباون سپرده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала