محمد کاظم کاظمی: مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی‌ زبانان است

© Wikipediaمحمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی‎
محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی‎ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی در برنامه «کتاب باز» گفت: این تفکر که مولانا زاده بلخ است متعلق به افغانستان و یا به کشور دیگری تعلق دارد نادرست است، مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی زبانان است و نباید به انحصار در بیاید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی در برنامه «کتاب باز» در پیوند با وضعیت کتاب و زبان فارسی در افغانستان و مشترکات زبانی 2 ملت ایران و افغانستان، گفت: در کتابی به نام «هم‌زبانی و بی زبانی» به این موضوع پرداخته ام که زبان تاجیکی، دری و فارسی یک زبان مشترک و واحد هستند.

مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی زبانان است

کاظمی گفت: این تفکر که مولانا زاده بلخ است متعلق به افغانستان و یا اینکه به کشور دیگری تعلق دارد نادرست است، مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی زبانان است و نباید به انحصار در بیاید.

کاظمی در برنامه کتاب باز گفت: زندگی من با کتاب گره خورده است و از دوران کودکی با کتاب «داستان و راستان» شهید مطهری آشنا شدم و آثار شهید مطهری در تکوین شخصیت من نقش مهمی داشته است.

متاع کتاب افغانستان در ایران گسترش یابد

وی با اشاره آثار و تالیفات نویسندگان در افغانستان افزود: آثار و تالیفات افغانستان را کم‌تر در ایران شاهد هستیم در حالی که این فرهنگ باید دو سویه باشد و متاع کتاب افغانستان در ایران گسترش یابد.

شاعر افغانستانی در رابطه با آثار و ادبیات مهاجرت در ایران گفت: نویسندگان و شاعران زیادی از جمله ابوطالب مظفری، نویسنده کتاب «پایتخت پری‌ها»، زهرا حسین زاده و تکتم حسینی در ایران هستند که آثار درخشانی در زمینه شعر و ادبیات مهاجرت خلق کردند.

600 عنوان کتاب از مهاجرین در جشنواره بلخ

وی گفت: 600 عنوان کتاب از مهاجرین در جشنواره بلخ که 6 سال گذشته برگزار شد از مهاجرین ایران به نمایش گذاشته شد و در این چند سال این آمار افزایش یافته است.

در پایان برنامه «کتاب باز» تندیس این جایزه به پاس فعالیت‌های این شاعر و نویسنده افغانستانی در  زمینه گسترش فرهنگ کتاب و زبان فارسی اعطا شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала