میزان تولید مواد مخدر در افغانستان امسال به 4800 تن خواهد رسید

© Photo / کسرامیزان تولید مواد مخدر در افغانستان امسال به 4800 تن خواهد رسید
میزان تولید مواد مخدر در افغانستان امسال به 4800 تن خواهد رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مبارزه با مواد مخدر، اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و همچنین معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان، با انتشار گزارشی از احتمال افزایش میزان تولید مواد مخدر در این کشور خبر داده‌اند.

این نهادها می‌افزایند که ساحات تحت کشت کوکنار در افغانستان در سال جاری میلادی نسبت به سال 2015، ده درصد بیشتر بوده و احتمال می‌رود که میزان تولید مواد مخدر با چهل و سه درصد افزایش به 4800 تن برسد. قرار است گزارش اصلی در باره میزان تولید مواد مخدر در ماه نوامبر امسال منتشر شود.

این گزارش که امروز یکشنبه، 23 اکتوبر، توسط مقام‌های این سه نهاد ارایه شد، در آن آمده است که در سال 2016 میلادی 201‌هزار هکتار زمین در افغانستان تحت کشت کوکنار قرار گرفته است. براساس این گزارش، سال گذشته 183 هزار هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار داشت و امسال ده درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، می‌‌گوید که هرچند در برخی از ولایات جنوبی از جمله هلمند و قندهار که پیش از این بیشترین کشت‌زارهای کوکنار در آن قرار داشت، امسال کاهش داشته اما برعکس در برخی از ولایات دیگر از جمله در زون شمال شرق افغانستان میزان کشت‌ کوکنار بالا بوده است. خانم عظیمی همچنین تاکید کرد که هنوزهم در ولایات جنوبی افغانستان بیشترین کشت‌زارهای کوکنار قرار دارد و نزدیک به نود و سه درصد از کشت‌زاراهای کوکنار در زون‌های جنوب، شرق و غرب افغانستان صورت گرفته است.

وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که در زون جنوب پنجاه و نه درصد، زون غرب بیست و پنج درصد، و زون شرق نه درصد کشت‌زارهای کوکنار را احتوا می‌کند. وی تاکید کرد که در زون‌ةای شمال و شمال شرق و مرکز هفت درصد کشت‌زارهای کوکنار قرار داشته است.

هلمند در جایگاه اول

در گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در باره کشت‌زارهای کوکنار در افغانستان، آمده است که هرچند میزان کشت‌زارهای کوکنار در ولایت جنوبی هملند امسال نسبت به سال گذشته کاهش اندکی داشته است، اما باآنهم این ولایت در صدر ولایت‌های که در آن کوکنار کشت شده است قرار دارد. براساس این گزارش، ولایت هلمند با داشتن موازی هشتاد هزار و 273 هکتار زمین، یکی از ولایات عمده کشت کننده کوکنار در افغانستان باقی مانده است. پس از هملند ولایت بادغیس در جایگاه دوم از نگاه کشت کوکنار قرار گرفته است. در این ولایت امسال سی و پنج هزار و 234 هکتار زمین کوکنار کشت شده است. همچنین ولایت‌های قندهار و ارزگان در جنوب افغانستان نیز پس از هلمند و بادغیس بیشترین کشت‌زارهای کوکنار را در سال 2016 میلادی داشته‌اند.

گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان، حاکیست که در جریان سال جاری میلادی تعداد ولایات عاری از کشت کوکنار نیز کاهش یافته است. براساس این گزارش،‌ سال گذشته چهارده ولایت از کشت‌‌زارهای کوکنار پاک شده بود اما امسال این رقم به سیزده ولایت کاهش یافته است. ولایت جوزجان در شمال افغانستان که در سال 2008 از کشت کوکنار پاک شده بود، اما امسال دوباره در آن 409 هکتار زمین کوکنار کشت شده است. در گزارش آمده است: «در سال 2016 به جز زون جنوب سطح کشت کوکنار در تمام زون‌ها افزایش یافته است.»

همچنین در گزارش مشترک وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد آمده است که در جریان امسال میزان محو کشت‌زارهای کوکنار نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. براساس این گزارش، امسال محو کشت‌زارها نود و یک درصد کاهش یافته است. امسال تنها 355 هکتار زمین از کشت‌زارهای کوکنار نابود شده در حالی این رقم سال گذشته به 3760 هتکار رسیده بود. امسال برنامه محو کشت‌زارهای کوکنار تنها در هفت ولایت اجرا شده در حالی که سال گذشته در دوازده ولایت مورد اجرا قرار گرفته بود.

با این‌حال، سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که دلیل اصلی افزایش ساحات تحت کشت‌زارهای کوکنار و تولید مواد مخدر در این کشور، گسترش ناامنی‌ها و تاخیر در ارسال پول وعده شده از سوی جامعه جهانی برای محو کشت‌زارها و گرم‌تر شدن هوا می‌باشد.

در همین‌حال، اندری اویستیان رییس اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز، می‌گوید که گسترش ناامنی‌ها باعث شده است تا میزان کشت و تولید مواد مخدر در این کشور افزایش یابد. به گفته او، ناامنی‌ها رابطه مستقیم با مواد مخدر دارد. آقای اویستیان همچنین تاکید کرد که افزایش میزان کشت و تولید مواد مخدر در سمت شمال افغانستان نگران کننده است.

براساس آمارهای ارایه شده از سوی نهادهای مسوول، از سال 1994 به این سو که کشت کوکنار در افغانستان بیشتر رونق یافته است، در سال 2014 میلادی بیشترین ساحات تحت کشت کوکنار قرار داشته است. براساس این آمار، رقم ساحات تحت کشت کوکنار در سال 1994 به هفتاد و یک هزار هکتار زمین می‌رسید اما این رقم در سال 2014 به 224 هزار هکتار رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала