حزب اسلامی می‌گوید که این حزب کار بدی انجام نداده‌است که پوزش بخواهد

© Photo / کسراموافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد
موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مردم در پارلمان، از حکومت و حزب اسلامی به خاطر گفتگو‌ها و امضاء توافق نامه صلح تقدیر نمودند

محمد امین کریم، رییس هیئت گفتگو کننده حزب اسلامی می‌گوید که گلبدین حکمتیار این توافقنامه را امضا کرده است و قرار است رییس‌جمهور اشرف غنی در یک مراسم بزرگ درارگ این توافقنامه را امروز (پنج‌شنبه ۸ میزان) امضا کند. وی افزود که حکمتیار نیز ازطریق ویدیو کنفرانس دراین مراسم شرکت خواهد کرد وسخنرانی‌اش را ایراد خواهد کرد.

توافقنامه صلح میان نماینده‌گان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به میانجیگری شورای عالی صلح افغانستان هفتۀ گذشته امضا شد و قرار است پس از امضای آن توسط رییس‎جمهور غنی اجرایی شود.

به روز شنبه، نمایندگان مردم در خانه ملت از توافق نامه صلح که هفته گذشته میان حکومت وحدت ملی افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار به امضا رسید، استقبال کردند و از دو طرف خواستند که مواد توافق نامه را به صورت کامل عملی سازند. نمایندگان مردم در پارلمان، از حکومت و حزب اسلامی به خاطر گفتگو‌ها و امضاء توافق نامه صلح تقدیر نمودند.

امضاء توافق‌نامۀ ابتدایی صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار واکنش‌های گونه‌گون را در داخل کشور برانگیخته‌است. برخی‌ها در این باره خوش‌بین استند و برخی‌ها این توافق‌نامه را با دیدۀ شک می‌نگرند و آن را یک معامله می‌گویند. یوناما با پخش یک اعلامیه گفته‌است که از تلاش‌های حکومت وحدت ملی افغانستان برای تعامل با همه گروه‌هایی که علاقه‌مند صلح هستند، حمایت می‌کند.

برعلاوه یوناما، اتحادیه اروپا و سفارت امریکا در کابل پشتیبانی شان را از توافق نامه صلح اعلام نمودند و آن را نشانی از امید برای افغان‌ها خواندند.

به گزارش طلوع نیوز، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر به روز یکشنبه گفت که حکمتیار باید شهامت به خرج دهد و از کسانی که از سوی حزب وی قربانی شده‌اند پوزش بخواهد. وی می‌افزاید که حکمتیار باید روند ابتدایی مصالحه را آغاز کند و از مردم افغانستان پوزش بخواهد. وی اضافه کرد که این کمیسیون طرفدار حل منازعه از طریق گفت‌وگوهاست؛ اما طرفدار زیرپاشدن عدالت و حق قربانیان نیست.

اما 

دیدار غنی و اعضای هیات حزب اسلامی در ارگ - اسپوتنیک افغانستان
دیدار غنی و اعضای هیات حزب اسلامی در ارگ
.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала