نخبگان پنجشیر: حامد کرزی باید محاکمه شود

© Sputnik / Zuhal Sarhadحامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: شورای نخبگان جوان ولایت پنجشیر، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان را «حامی» گروه تروریستی طالبان خوانده و خواستار محاکمه وی شده است.

این شورا در اعلامیه‌ای می‌گوید که از اداره موت تا اداره انتقالی، کسی چهره واقعی حامد کرزی نشناخت، اما چهره واقعی او پس از یک انتخابات فرماشی و غیردموکراتیک در سال 1383 برای مردم آشکار شد.

شورای نخبگان جوان ولایت پنجشیر می‌افزاید که حامد کرزی پس از رسیدن به قدرت، در رشد و تقویت گروه طالبان و شکست روند مردم‌سالاری و دموکراسی از هیچ نوع تلاشی دریغ نکرده است. این شورا مدعی است که حامد کرزی در قتل سربازان،‌ افسران و شهروندان بی‌گناه نقش غیرقابل انکاری داشته است. شورای نخبگان جوان ولایت پنجشیر در اعلامیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده می‌گوید: «او در عقب هرعمل جنايت‌كارانه طالبان در پايتخت و ساير شهرها و مناطق كشور قرار داشت و دارد. به گواهى مؤيدات حسى و تجربى و شهادت عقل، وى زمينه ساز حملات انتحارى طالبان در كابل و ترور شخصيت‌هاى مقاومت به ويژه، مصطفى كاظمى، جنرال محمد داوود داوود، مولانا عبدالرحمن سيدخيلى، انجنیر محمد عمر، خان محمدخان مجاهد، داكتر عبدالله لغمانی، احمدخان سمنگانی، مطلب بیگ، جواد ضحاک و…در راس رهبر شهيد استاد برهان الدين ربانى مى‌باشد. او در رهايى زندانيان طالب كه عملا در ميدان‌هاى جنگ بازداشت شده بودند، نقش بازى كرد و بر اساس اظهارات وزير دفاع پيشين امريكا، او بستر تحركات فعاليت‌هاى تخريبى گروه وحشى طالبان و تروريستان را به شمال فراهم نمود تا در مساحت جغرافيايى مقاومت بحران و آتش جنگ بوجود بيايد.»

این شورا می‌افزاید که حامد کرزی با مهندسی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش، زمینه بی‌ثباتی سیاسی را فراهم کرد.
شورای نخبگان جوان ولایت پنجشیر همچنین تاکید می‌کند که حامد کرزی در موضع‌گیری‌های اخیر خود فعالیت‌های تروریستی طالبان را مشروع توصیف کرده است. این شورا موضع‌گیری‌های آقای کرزی را «خاینانه و غیرقابل بخشش» توصیف کرده می‌گوید: «خواست ما از حكومت وحدت ملى اين است در نخستين اقدام نام حامد كرزى، اين حامى ترور و دهشت را كه برسر فرودگاه كابل نام‌گذارى شده است، حذف شود و او در پيوند به اظهارات ضد منافع ملى مورد بازپرس و محاكمه قرار گيرد. در صورتى كه به اين خواسته‌ها توجهى صورت نگيرد، براى تحقق اين خواسته‌ها، ما در تبانی با دیگر گروه‌های مدنی و عدالتخواه، اقداماتى را روى دست خواهيم گرفت و مسووليت و حقی را كه قانون اساسى ناقص و معلول كشور براى ما ترسيم نموده است انجام خواهيم داد.»

حامد کرزی اخیرا در مصاحبه‌ای با بی بی سی از طالبان به عنوان فرزندان افغانستان یاد کرده و گفته بود که مشکلی نیست هرگاه یک ولایتی بدست طالبان سقوط می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала