قانون جنجالی ثبت احوال نفوس تعدیل می‌شود

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: کابینه افغانستان در یک جلسه فوق‌العاده پس از بحث طرح تعدیل قانون جنجالی ثبت احوال نفوس را مورد تایید قرار داده است.

این جلسه که شام سه‌شنبه برگزار شد، طرح تعدیل این قانون را مورد تایید قرار داده و فیصله شده تا فرمان تقنینی آن ترتیب و توشیح گردد.

طرح قانون ثبت احوال نفوس در ماه سرطان سال 1392 پس از تنش‌ها و برخوردهای فزیکی میان اعضای مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این قانون در سال 1393 پس از آغاز به کار حکومت وحدت ملی توسط اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان توشیح شد.

تصویب و توشیح این قانون جنجال‌های زیادی را بدنبال داشت و به همین دلیل تاکنون مورد اجرا قرار نگرفته است. در این قانون، مساله چگونگی توزیع تذکره‌های الکترونیکی و درج هویت  قوم شهروندان در این تذکره از موضوعات جنجالی بود و این جنجال‌ها تاکنون حل نشده است.

برخی از مقام‌های دولتی و شهروندان افغانستان خواهان درج شدن واژه «افغان» در تذکره‌های الکترونیکی هستند اما شمار دیگری از مقام‌ها و شهروندان این کشور با درج این واژه مخالفت دارند. کسانی که با درج واژه «افغان» در تذکره‌های الکترونیکی موافق اند، استدلال دارند که به تمام شهروندان افغانستان کلمه «افغان» اتلاق می‌شود، اما مخالفان می‌گویند که «افغان» تنها به قوم پشتون تعلق دارد.

بدلیل این جنجال‌ها روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی که باید حداقل دو سال قبل آغاز می‌شد، تاکنون به تاخیر افتاده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала