افغانستان به استخدام آموزگاران زن ترجیح می‌دهد

© Flickr / ResoluteSupportMediaافغانستان به استخدام آموزگاران زن ترجیح می‌دهد
افغانستان به استخدام آموزگاران زن ترجیح می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دولت افغانستان در نظر دارد تا شمار آموزگاران زن در مکاتب سراسر این کشور را بیشتر از رقم موجود افزایش دهد.

دفتر ریاست جمهوری با انتشار ارقامی در مورد آموزگاران زن در مکاتب این کشور، می‌گوید که از مجموع بیش از 215 هزار آموزگار در این مکاتب، سی و سه درصد شان را زنان تشکیل می‌دهند. این ارقام که در مورد پیشرفت زنان طی سال‌های اخیر در صفحه رسمی فیسبوک ارگ ریاست جمهوری منتشر شده، در آن آمده است که هفتاد و هشت درصد از آموزگاران مکاتب در کابل زنان هستند.

رقم حضور آموزگاران زن در ولایات و شهرها متفاوت است. مسوولان وزارت معارف می‌گویند که بدلیل ناامنی‌ها و وجود رسم‌های ناپسند، در تعدادی از ولسوالی‌ها حتا یک آموزگار زن هم حضور ندارد. رسم‌های ناپسند در برخی از ولایات نیز تاثیر گذار است.

کبیر حقمل سخنگوی وزارت معارف، می‌گوید که در برخی از ولایات ناامن به ویژه مناطق جنوبی کشور، در یک ولایت تعداد آموزگاران زن به تعداد انگشت‌ها و در شمار دیگری از ولایات به هزاران تن می‌رسد. آقای حقمل گفت: «هیچ ولایتی نیست که در آن معلم زن حضور نداشته باشد، اما ولسوالی‌هایی هستند که معلم زن حضور ندارد. ده‌ها ولسوالی‌ اند که معلم زن در آن حضور ندارد و همین طور برخی از ولایات نیز درصدی حضور معلم زن به پایین‌ترین حد می‌رسد که در کل یک ولایت بیشتر از چند معلم زن نیستند.»

براساس ارقام منتشر شده توسط دفتر ریاست جمهوری، در حال حاضر نه و نیم میلیون دانش‌آموز در مکاتب افغانستان درس می‌خوانند و 38 درصد،‌ یعنی سه و نیم میلیون این دانش‌آموزان را دختران تشکیل می‌دهند. به گفته دفتر ریاست جمهوری، از سال 1380 به این سو، تعداد دانش‌آموزان هشت و نیم میلیون نفر افزایش یافته است. دفتر ریاست جمهوری می‌افزاید که در سال 1380 خورشیدی، پانزده سال قبل از امروز، دختران حق تحصیل، آموزش و پرورش و همچنین کار و بیرون رفتن از خانه‌ را در افغانستان نداشتند. در سال جاری یک و نیم میلیون دانش‌آموز دختر و پسر به مکاتب افغانستان جذب شده‌اند.

همچنین بیست و هشت درصد کل کارمندان وزارت معارف افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند. در سراسر افغانستان بیش از هفده هزار باب مکتب فعالیت دارند و در آن بیشتر از 215 هزار آموزگار مصروف تدریس هستند. در حال حاضر سه‌صد هزار دانشجو شامل هزاران دختر و پسر در 150 دانشگاه دولتی و خصوصی در افغانستان درس می‌خوانند. همچنین سیزده هزار استاد در این دانشگاه مصروف تدریس هستند.

تا سال 1380 خورشیدی، سطح سواد نیز در افغانستان به دوازده درصد می‌رسید، اما اکنون به سی و هشت درصد رسیده است. دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که پس از سکتور امنیت، بیشترین بودجه این کشور در بخش آموزش و پرورش به مصرف می‌رسد.

دفتر ریاست جمهوری افزوده که هم اکنون هشت‌صد اداره خصوصی توسط زنان رهبری می‌شوند و همین طور در سراسر افغانستان سه‌هزار و هشت داکتر زن فعالیت دارند.

به همین ترتیب شصت و هفت زن به عنوان وکیل در مجلس نمایندگان و 240 زن دیگر به عنوان قاضی فعالیت دارند. بیشتر از چهار هزار زن در بخش‌ نیروهای امنیتی نیز فعالیت دارند و صدها ورزشکار زن از افغانستان در سطح بین‌المللی نمایندگی می‌کنند. دفتر ریاست جمهوری می‌افزاید که چهار دختر جوان رهبری آرکستر موسیقی را به عهده دارند.

موثریت آموزگاران زن نسبت به مرد

با بلند رفتن سطح سواد در افغانستان، علاقمندی زنان در این کشور در بخش آموزش و پرورش بیشتر شده است. مسوولان وزارت معارف این کشور می‌گویند که دولت افغانستان نیز ترجیح می‌دهد تا در مکاتب بیشتر آموزگاران زن استخدام کند.

کبیر حقمل سخنگوی وزارت معارف، به سپوتنیک گفت که دولت به این نتیجه رسیده است که زنان در معلمی موثریت و موفقیت بیشتری دارند. وی افزود: «در شهرها خوشبختانه سطح سواد خانم‌ها بالا رفته است. خانم‌هایی که تحصیل می‌کنند هم ترجیح می‌دهند که بخش آموزش و پرورش را انتخاب بکنند. اکثرا دارالمعلین یا دانشکده‌هایی را انتخاب می‌کنند که در آینده معلم شوند. بنا اکثریت متقاضیانی را که ما در امتحانات رقابتی استخدام معلمین می‌بینیم، خانم‌ها هستند. ثابت هم شده است که معلم زن نسبت به معلم مرد موثرتر هست و در اکثریت مناطق ما هم به استخدام معلم زن ترجیح می‌دهیم.»

سخنگوی وزارت معارف همچنین افزود، در مکاتبی که آموزگاران زن تدریس می‌کنند، خانواده‌ها نیز علاقمند هستند تا فرزندان شان را در همان مکاتب بفرستند.

وزارت معارف در تمامی ولایات مراکز تربیه معلم ایجاد کرده و از طریق این مراکز، به دختران آموزگار اسکالرشیب می‌دهد تا از صنف نهم تا چهاردهم به صورت مسلکی آموزش بییند و بعدا به عنوان آموزگار مسلکی در مکاتب استخدام شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала