ایران از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان نگرانی می باشد

© Photo / US Army / Staff Sgt. Shane Hamannنیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا قصد دارد حضور نظامی خود را با نگه داشتن ۹۸۰۰ نظامی در خاک افغانستان تا اواخر سال جاری حفظ کند.

این مطلب در اعلامیه رسمی قصر سفید تذکر یافته است. این خبر در پایان مذاکرات اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و بارک اوباما رئیس جمهور امریکا که در واشنگتن صورت گرفت، منتشر شده است.

این نقطه قابل یاداوری است که مساله حمایت بعدی از افغانستان از جانب امریکا در عرصه امنیتی به موضوع کلیدی در اجندای مذاکرات دوجانبه مبدل گشت. قبلاً اشرف غنی در مورد ادامه حضئور نظامی امریکا اظهار علاقمندی نموده بود و گفته بود که اکثریت افغانان با نظر او همنوا می باشند. در اعلامیه رئیس دولت خاطرنشان گردیده که امریکا قصد ترتیب نمودن جدول زمانی جدید خروج نیروها در زمان نزدیک به اواخر سال جاری با درنظرداشت اوضاع در محلات دارد، اما تا اوایل سال ۲۰۱۷ میخواهد حضور نظامی خود را تا کمیت لازم برای حفاظت سفارت کاهش دهد. حفیظ راسخ از حزب همبستگی افغانستان معتقد است که امریکا هیچگاهی از افغانستان خارج نخواهد شد.

در افغانستان نسبت به این اعلامیه به دیده شک و تردید می نگرند. حفیظ راسخ نماینده پارلمان افغانستان از «حزب همبستگی افغانستان» در مصاحبه احساساتی با خبرنگار ما اعلام داشت که امریکا، طوریکه معلوم میشود، هیچگاهی از افغانستان خارج نخواهد شد:

 

در ایران نسبت به خبر تمدید حضور نظامی امریکا در کشور همجوار افغانستان ابراز نگرانی کردند. به عقیده حسین روی اوران سیاست دان مشهور ایرانی، استاد پوهنتون تهران و کارشناس مسایل خاور میانه، با تمدید زمان اقامت نطامیان امریکایی در افغانستان پرابلم های افغانستان فقط عمیقتر خواهد. اقای رویاوران در مصاحبه با بخش فارسی رادیوی «سپوتنیک» گفت:

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала