وزیر داخله ایران: مهاجران مردم عزیزی هستند که از زیر فشار زورگویان و مستکبران به اینجا آمده اند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / احمد وحیدی وزیر کشور
احمد وحیدی وزیر کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2024
عضو شوید
وزیر امور داخله ایران درباره ای مهاجرانی افغانستان گفته است، که از نگاه انسانی مردمی زیر فشار از سوی زورگویان و مستکبران خانه و زندگی خود را رها کردند و به اینجا آمدند و ما با توجه به انسان دوستی و اصول اخلاقی آنها را پذیرفتیم و اکنون ظرفیت ما پره شده و بیش از این نباید بیایند و آنهای که در اینجا هستند باید بستر برگشت آنها فراهم شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در نخستین نشست شورای اداری استان/ولایت تهران درباره ای مهاجران افغانستانی گفت: "از نگاه انسانی مردمی زیر فشار از سوی زورگویان و مستکبران خانه و زندگی خود را رها کردند و به اینجا آمدند. با توجه به انسان دوستی و اصول اخلاقی آنها را پذیرفتیم اما در این میان دو مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. نخست آنکه ظرفیت‌های ما اشباع شده است و بیش از این نباید بیایند و آن تعدادی هم که هستند باید بستر برگشت آنها فراهم شود".
سردار احمد وحیدی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2023
ضرب الاجل ایران برای مهاجران افغانستانی
او در ادامه افزود: "در حال حاضر آن بخشی که غیر مجاز هستند مورد پذیرش ما نیستند و هر اداره‌ای که شهروندان غیر مجاز را بکار بگیرد مرتکب تخلف شده است. آنها هم که مجاز هستند محدود هستند. یعنی باید با پایان زمانبندی مشخص شده برای آباد کردن کشورشان بازگردند که در این میان وزارت امور خارجه برای بازگشت آنها کمک خواهد کرد".
وزیر داخله ایران ادامه داد: "در هر صورت حضور شهروندان خارجی نباید حالت سازمان نیافته داشته باشد و مردم از این حیث احساس نگرانی کنند. البته افغانستان ستیزی را به هیچ وجه قبول نداریم. لذا بازگشت آنها را با توجه به اینکه دیگر ظرفیت نداریم، زمینه‌اش را فراهم خواهیم کرد. این شهروندان مردم عزیزی هستند که با آنها حوزه تمدنی، ایمانی و اخلاقی مشترک داریم ولی باید به کشور خود بازگردند".
یادآوری می کنیم، که بیش از چهل سال است که ایران از مهاجران افغانستانی میزبانی می کنند و اگرچه مهاجران هم با مشکلاتی زیادی در این سال ها در ایران روبرو بوده اند، اما چون کشور هم زبان و هم فرهنگ هستند، بیشتر شهروندان افغانستان زمانی که وضعیت این کشور از نگاه سیاسی خراب می شوند به کشور ایران می روند.
هم اکنون بیش از 5 میلیون افغانستانی در ایران زندگی می کنند، که بیشتر آنها پس از چیرگی گروه طالبان از ترس این گروه و بیکاری به این کشور آمده اند. پس از چیرگی گروه طالبان بیش از 4 میلیون افغانستانی دست به مهاجرت زدند که بیشتر آنها به کشورهای ایران و پاکستان پناه آوردند و شماری هم به کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا مهاجرت کردند. هم اکنون افغانستان زیر کنترل گروه طالبان از نگاه اقتصادی بسیاری ضعیف و به سوی فروپاشی اقتصادی پیش می رود و بیش از نیمی از شهروندان این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала