حضور نیروهای شوروی در افغانستان کمکی برای مبارزه زود هنگام بیشتر کشورهای جهان در برابر تروریسم بود

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر Вывод ограниченного контингента советских войск из Афганистана, 1988 год
Вывод ограниченного контингента советских войск из Афганистана, 1988 год - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2024
عضو شوید
اتحاد جماهیر شوروی در زمان حضورش در افغانستان به هیچ کشور اجازه یورش بر این کشور را نداد و پس از نزدیک به ده سال حضور نیروهاییش در این کشور و پس از امضای توافقنامه ژنو در سال 1988 به بیرون کردن آنها آغاز و امروز 15 فیبروری 2024 میلادی 35 سال از بیرون شدن نیروهای شوروی از جمهوری افغانستان می گذرد.
به گزارش اسپوتنیک، در 14 اپریل 1988 با میانجیگری سازمان ملل موافقتنامه های ژنو از سوی وزیران امور خارجه افغانستان، پاکستان و به عنوان ضامن اجرای آن، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا امضا شد.
جنرال بوریس گروموف، فرمانده بیرون شدن یک گروه محدود از نیروهای شوروی از افغانستان، 35 سال پس به اسپوتنیک افغانستان درباره وقایع آن سال ها دیدگاهش را گفت: "مهمترین نکته درباره ای این قراردادها این بود، که از پایه امکان حل مسئله اصلی وضعیت افغانستان - توقف دخالت مسلحانه یا دیگر مداخلات خارجی در امور افغانستان را فراهم می کرد. اتحاد جماهیر شوروی متعهد شد که نیروهای خود را در جریان 9 ماه یعنی تا 15 فیبروری 1989 بیرون کند و نیمی از نیروها در سه ماه نخست یعنی تا 15 اگوست 1988 بیرون شوند. در سه ماه نخست، 50183 سرباز افغانستان را ترک کردند. 50100 نفر دیگر بین 15 اگوست 1988 تا 15 فیبروری 1989 به اتحاد جماهیر شوروی بازگشتند".
نگاره های از بیرون شدن نیروهای شوروی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2019
چندرسانه ای
نگاره های از بیرون شدن نیروهای شوروی از افغانستان
وی ادامه داد: "هنوز بحث ها درباره ای اینکه آیا ارتش چهلم در جنگ افغانستان پیروز یا شکست خورده است، ادامه دارد. درست ترین چیز این است که بحثی وجود ندارد، چون ما ارتش چهلم وظیفه پیروزی نظامی را نداشتیم، چنین وظیفه ای در طبیعت وجود نداشت. این امر نه در دستورهای وزیر دفاع و نه در دستورهای رئیس ستاد کل وجود نداشت، چه کمتر در برخی دستورالعمل های کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی یا دولت شوروی. به همین دلیل است که ساختار و قدرت مناسب گروه محدود نیروهای شوروی در افغانستان انتخاب شد! بنابراین، سخنان گوناگون "سیاستمداران" و نمایندگان دیگر حرفه‌ها که به طور دوره‌ای ظاهر می‌شود که ارتش چهلم در افغانستان شکست خورده است، یک دروغ معمولی و پوپولیسم ارزان بر استخوان بچه‌های ماست. و اگر چنین کاری (نعوذ بالله) تعیین می شد، مطمئن باشید که تمام می شد، اما دریای خون بود. "نظریه پردازان باهوش ما" همیشه در مورد وظایف نظامی ظاهراً انجام نشده صحبت می کنند. شما کارشناسان ما هستید!.. اما هیچ کس جرأت نکرد که در طول اقامت خود در جمهوری دموکراتیک افغانستان، انجام یا بهتر بگوییم عدم انجام وظایف اصلی سیاسی را در نظر بگیرد. ظاهراً چیزی در راه بوده است، یا شاید کسی. در تمام مدتی که آنجا بودیم، اجازه ندادیم یک ارتش در دنیا نه تنها مرز افغانستان را زیر پا بگذارد، بلکه سعی کند به خاک آن حمله کند. جلوگیری از این اتفاق، وظیفه اصلی ما (ارتش چهلم) بود! در جریان اجرای آن، ما تعداد زیادی از شبه نظامیان و تروریست ها را سرکوب کردیم. این سهم بزرگ ما در مبارزه قریب الوقوع در برابر تروریسم از سوی بیشتر کشورهای جهان بود".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала