امریکا: چین روشنگری کند که گروه طالبان را به رسمیت‌شناخته است یا نه

© AP Photo / Nathan HowardState Department spokesperson Matthew Miller answers questions about a American solider detained in North Korea after he willfully crossed the border from South Korea during a news briefing at the State Department on Tuesday, July 18, 2023, in Washington.
State Department spokesperson Matthew Miller answers questions about a American solider detained in North Korea after he willfully crossed the border from South Korea during a news briefing at the State Department on Tuesday, July 18, 2023, in Washington.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
عضو شوید
سخن‌گوی وزارت خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری در واکنش به دریافت اعتمادنامه سفیر گروه طالبان از سوی رییس‌ جمهور چین گفته است، که هنوز موضع بیجینگ در قبال به رسمیت‌شناختن گروه طالبان روشن نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، متیو میلر در پاسخ به پرسش دریافت اعتمادنامه سفیر گروه طالبان از سوی رییس جمهور چین، گفت : "تنها دلیل که نمی‌خواهم مشخصاً درباره ای تقدیم اعتمادنامه سفیر گروه طالبان ابراز نظر کنم، این است که من بیانیه‌های از مقام‌های چین خواندم که در آن گفته‌اند، تغییری در سیاست‌شان در زمینه شناسایی گروه طالبان نیامده است".
رئیس‌جمهور چین اعتمادنامه‌ی سفیر گروه طالبان را پذیرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2024
رئیس‌جمهور چین اعتبارنامه سفیر گروه طالبان را پذیرفت
سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا هم‌چنان تصریح کرد، که واشنگتن پیش از ابراز نظر در اینباره، خواستار "روشنگری" از سوی بیجینگ است.
او بار دیگر تاکید کرد، که پیوندهای کنونی چین و گروهطالبان، تغییری در سیاست امریکا در برابر به رسمیت‌شناختن گروه طالبان به وجود نمی‌آورد و این آنان (گروه طالبان) باید گام‌های مشخص؛ به‌ویژه در راستای بهبود وضعیت زنان بردارند.
روز گذشته عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه گروه طالبان در خبرنامه‌ای اعلام کرد، که اعتمادنامه بلال کریمی در چین همراه با سفیران ٤١ کشور دیگر، در "مراسم ویژه" به شی جین‌ پینگ تقدیم شد.
علی میثم نظری - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
نظری: تلاش چین برای مشروعیت‌بخشیدن به گروه تروریستی طالبان به پیوندهای دیرینه دو کشور آسیب می‌زند
سخنگوی وزارت خارجه امریکا اما گفته است، که در این تحول دیپلماتیک در پیوندهای گروه طالبان با چین، تردید دارد.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала