کشته شدن سربازان آمریکایی؛ آیا رویارویی مستقیم میان ایران و آمریکا محتمل است؟

© AFP 2023 / WOJTEK RADWANSKIسربازان آمریکایی
سربازان آمریکایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2024
عضو شوید
حادثه حمله به پهپاد در شمال شرق اردن در یک سایت آمریکایی سوالات بسیاری را در مورد آینده درگیری و محدودیت‌های واکنش واشنگتن که ایران را مسئول می‌داند، باز می‌کند.
آنچه این بار این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند، انتظاراتی است که ایالات متحده آمریکا پس از کشته شدن 3 سرباز خود و زخمی شدن بیش از 30 تن دیگر در حمله یک پهپاد، دارد.
بلومبرگ به نقل از یک منبع می نویسد، پس از کشته شدن سه نظامی آمریکایی در حمله به یک پایگاه آمریکایی در شمال اردن، ایالات متحده در حال بررسی امکان انجام عملیات مخفیانه علیه ایران است. خاطرنشان می شود که گزینه پاسخ مستقیم آمریکا از طریق حمله به مقامات ایرانی، مانند آنچه که به دستور ترامپ علیه سلیمانی انجام شد را نمی توان منتفی دانست.
آیا رویارویی مستقیم و حملات مستقیم بین آمریکا و ایران رخ خواهد داد؟
محمد نعیم غیور، آگاه مسائل سیاسی – نظامی به اسپوتنیک گفت: با کمال تأسف ایجاد تنش ها میان ایران و آمریکا و ایران و اسرائیل و همچنان درگیری حوثی ها با کشو های که ایران آنها را متهم به حمایت از اسرائیل می‌کند، همه‌ی این درگیری ها موجب نگرانی ساکنان خاور میانه است و افزود:
"باید گفت که با کمال تاسف اگر چنین جنگی آغاز شود نه به نفع آمریکاست و نهم به منفعت ایران. با درنظرداشت گذر زمان که اینها (ایران و آمریکا) بارها به مواضع همدیگر حمله کرده اند"گرچه جنگ تمام عیار میان این دوکشور هنوز صورت نگرفته" ولی اگر چنین جنگی صورت بگیرد تمام کشور های منطقه از جمله افغانستان متضررخواهد شد. ما به هیچ صورت طرفدار جنگ تمام عیار میان ایران و آمریکا نیستیم".
کارشناس افزود: به همه مشخص است که شمار زیادی از مهاجران افغان در ایران به سر می‌برند و درصورت درگیری هرگونه جنگ، در قدم نخست، قطعا آنان متضرر خواهند شد
"ما امیدواریم که با میانجیگری سازمان ملل و قدرت های جهانی و کشورهای که توانایی حل چنین چالش های را دارند، هرگز درگیری میان اسرائیل و ایران رخ ندهد و همچنان دولت های آمریکا و ایرا از خویشتنداری را ترجیح بدهند، زیرا چنین درگیری به نفع هیچکس نیست، بنابراین خوب است که از تشدید درگیری ها خودداری شود."
ما شاهد هستیم در عملیاتی که پیش از این از سوی آمریکایی ها به مواضع ایران در منطقه انجام شد، شماری از افراد بلند پایه ایران کشته شده اند. همچنین در عملیاتی که از سوی ایران انجام شده است چندین نظامی آمریکا نیز کشته و مجروح شدند و ما می‌توانیم بگوییم که هر دوطرف دراین عملیات ها به اهدافی رسیدند. اما تشدید عملیات های کوچک و تبدیل آن به عملیات بزرگ مقیاس قطعا به نفع کشور های خاورمیانه نیست و این درگیری خطر بزرگی را متوجه کشور های منطقه و جهان و حتا بشریت خواهد ساخت.
آقای غیور در اخیر گفت: امروز کشور های خاور میانه یکی از منابع مهم اکمال مواد سوخت در سطح جهان است و این کشور ها به شمار کثیری از کشورهای اروپایی، آمریکا، شرق و جنوب آسیا صادرات نفت دارند که درصورت درگیری هرگونه جنگ، مسیر صادرات مواد سوخت و استخراج "نفت" لطمه خواهد دید و امید که این آتش بیشتر توسعه پیدا نکند.
احمدی سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان در این باره همچنین در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت که امریکا حادثه پایگاه اردن را بی پاسخ نخواهد ماند.
وی افزود:

به باور من امریکا حادثه پایگاه اردن را بی‌پاسخ نمی ماند در حال بررسی است، ولی این پاسخ در سطح یک بمباردمان و یا حمله به یک پایگاه ایرانیان خواهد بود نه تمام جنگ عیار.

گفتنی است بایدن در واکنش به کشته شدن سربازان آمریکایی در اردن گفت: "ما به تعهد برای مبارزه با تروریسم پایبند خواهیم بود. شک نکنید که همه کسانی که مقصر باشند در زمان و روشی که ما انتخاب می‌کنیم حساب پس خواهند داد."
اما کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن و نسبت دادن آن به گروه‌های طرفدار ایران به این معنی است که این بار پاسخ ایالات متحده ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد.
تهران ادعاهای دست داشتن در این حادثه در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه را "بی اساس" خوانده و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه اعلام کرد که تهران در حمله به پایگاه "برج 22" در اردن، دخالتی نداشته است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала