- اسپوتنیک افغانستان  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه 24 فبروری عملیات ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، هدف این عملیات را "محافظت از افرادی عنوان کرد که در طول هشت سال گذشته توسط رژیم کی‌یف تحت شکنجه و جنایت قرار گرفته اند" .

واکنش کارشناسان افغان به گلوله‌باران دونتسک؛ اوکراین از پیروزی در جنگ ناامید شده است

© Sputnik / Viktoria Velenskaya /  مراجعه به بانک تصاویر لوله‌باران دونتسک
لوله‌باران دونتسک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2024
عضو شوید
روز یک‌شنبه نیروهای اوکراینی با شلیک گلوله های 155میلی‌متری طی پنج دقیقه منطقه کروفسکی جمهوری خلق دونتسک را گلوله باران کردند.
ظهر روز یکشنبه نیروهای مسلح اوکراین به یک بازار محلی در منطقه کروفسکی شهر دونتسک که جمعیت زیادی از مردم در آن زمان در آنجا در حال تردد بودند حمله کردند. بر اساس آخرین اطلاعات، این حادثه 27 قربانی برجای گذاشت و 25 نفر دیگر زخمی شدند. وزارت بهداشت روسیه از بستری شدن 18 نفر از آنها، از جمله دو کودک، خبر داد که حال بسیاری از مجروحان وخیم است.
مقامات جمهوری مردمی دونتسک، امروز دوشنبه را به یاد قربانیان این حمله وحشیانه، عزای عمومی اعلام کردند.
محمد نعیم غیور، کارشناس نظامی و رییس استخبارات هرات در خصوص حمله اوکراین به دونتسک به اسپوتنیک گفت:
کشتار مردم ملکی در هر جای دنیا چه در جنگ بین دولت ها و چه در جنگ بین مخالفان آنها از جانب هر طرف درگیر که باشد نقض سریع حقوق بشری و کنوانسیونهای بین المللی در مورد منع جنایات جنگی است.

"متاسفانه به مانند افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین و نیز سایر نقاط جهان که شاهد جنگها و درگیری ها بوده؛ غیر نظامیان مورد حمله و کشتار بیرحمانه قرار گرفته اند."

گفته شده که این حمله یکی از مرگبار ترین حملات اوکراین طی چند ماه گذشته است که در آن تعدادی از فروشگاه ها مورد حمله نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفتند .
سید باقر محسنی، کنشگر سیاسی افغان در خصوص این حمله وحشیانه گفت: دولت کنونی اوکراین در حال حاضر اراده مستقلی به عنوان یک دولت مسئول ندارد؛ بلکه تبدیل به ابزاری برای قدرت های غربی شده است.
"بازیگران اصلی در صحنه اوکراین آمریکا و بریتانیا هستند. آنها از یک‌طرف در تلاش ناامن سازی جهان برای رونق کارخانه های صنعتی نظامی و فروش تسلیحات هستند؛ از طرف دیگر با طولانی نمودن جنگ و قربانی کردن غیر نظامیان، کشور های اروپایی را مجبور به پذیرش هژمونی آمریکا می‌نمایند."
وی گفت: آمریکایی ها توان رویایی مستقیم با روسیه را ندارد و در این میان اوکراین را قربانی اهداف سلطه جویانه خود نموده اند.

"هدف قرار دادن غیر نظامیان توسط وابستگان غرب، نشان دهنده این است که آنها از پیروزی در جنگ ناامید شده اند و اکنون به دنبال فرسایشی نمودن جنگ به قیمت کشتار مردم ملکی هستند. زلنسکی اگر تعهد به مردم خویش و وفاداری به اکراین داشته باشد، باید به صورت جدی به دنبال ختم جنگ و جلوگیری از مداخلات قدرت های غربی باشد."

گفتنی است، کرملین حملات کی یف به دونتسک را به شدت محکوم کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره حملات کی یف به دونتسک اظهار داشت که اوکراین از سلاح های غیرانتخابی استفاده می کند.
پسکوف در ادامه افزود: "حملات کی یف به دونتسک، زیرساخت‌های مدنی و مردم، اقدام وحشتناک تروریستی است. مسکو حملات کی یف به دونتسک را به شدت محکوم می کند و عملیات ویژه روسیه برای محافظت از مردم در برابر این حملات ادامه خواهد یافت".
وزارت خارجه روسیه در واکنش به این حمله اعلام کرد: روسیه حمله نیروهای اوکراینی به دونتسک را به شدت محکوم می کند و از ساختارها و دولت های بین المللی می خواهد که این اقدام تروریستی وحشیانه علیه غیرنظامیان را محکوم کنند.
تمایل غرب برای تحمیل "شکست استراتژیک" به فدراسیون روسیه با کمک دست نشانده های اوکراینی، کی‌یف را به اقدامات بی پرواتری از جمله اقدامات تروریستی، نقض گسترده قوانین بین المللی بشردوستانه و جنایات جنگی سوق داده است.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که حملات تروریستی کی‌یف به وضوح نشان دهنده عدم اراده سیاسی آن کشور برای دستیابی به صلح و حل و فصل درگیری از طریق روش های دیپلماتیک است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала