نماینده ده کشور شرط عادی سازی روابط خود با طالبان را اعلام کردند

© AP Photo / Ebrahim NorooziАфганские женщины ожидают получения продовольственных пайков в Кабуле, Афганистан
Афганские женщины ожидают получения продовольственных пайков в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2023
عضو شوید
وزارت امور خارجه ایتالیا در یک خبرنامه گفته است که نماینده‌های بیش از ده کشور و نهاد بین‌المللی در نشستی در شهر رم از اوضاع حقوق بشری و محدودیت‌های موجود در افغانستان به ویژه در برابر زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل طلوع نیوز، بربنیاد خبرنامه‌ی وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا، نماینده‌های ویژه کشورها برای افغانستان بر عادی سازی روابط با طالبان* مشروط به رعایت حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان تاکید کرده‌اند.
نماینده‌های امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، ناروی بریتانیا و اتحادیه اروپا در این نشست که در هجدهم اکتوبر برگزار شده بود، شرکت داشتند.
به باور شرکت کننده‌ها، محدودیت‌های موجود در افغانستان سبب شده است تا زنان و دختران از زندگی اجتماعی و اقتصادی و حضور در صحنه سیاسی محروم شوند؛ محرومیتی که از نظر آنان، اقتصادی افغانستان را تضعیف می‌کند و دورنمای پیشرفت را صدمه می‌زند.
نماینده‌های کشورها از حکومت سرپرست افغانستان خواسته‌اند تا محدودیت‌های آموزشی و کاری در این کشور را به‌گونه‌ی فوری بردارد.
افزون بر آن، آنان از نبود قانون اساسی و ایجاد نشدن یک حکومت فراگیر در افغانستان نیز انتقاد کرده‌اند.
آنان با نگرانی از اوضاع بشری و اقتصادی در افغانستان، گفته‌اند که بیش از ۲۹ میلیون شهروند این کشور نیازمند دریافت کمک‌های فوری اند.
رتبه بندی  زنان، صلح وامنیت برای سال 2023-24  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2023
جایگاه زنان افغانستان در شاخص "زنان، صلح وامنیت"
واما، اعضای این نشست از ممنوعیت کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان استقبال کرده‌اند.
اعضای این نشست از تلاش‌های حکومت سرپرست افغانستان در راستای پیکار با گروه داعش** تحسین کرده، اما تصریح کرده‌اند که هنوزهم شماری از گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان حضور دارند. این گروه‌ها از نظر آنان توانایی طرح‌ریزی و انجام حمله بر بیرون از افغانستان را دارند.
نگرانی‌ها از حضور گروه‌های هراس‌افگن در کشور در حالی ابراز می‌شوند که طالبان بارها از مصوونیت خاک افغانستان در برابر کشور‌ها به ویژه همسایه‌ها اطمینان داده است.
نماینده‌های برخی سازمان از جمله همکاری اسلامی، یوناما، بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی نیز در این نشست در ایتالیا حضور داشتند.
طالبان* — این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
داعش**— سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала