نکوهش ترکیه از سوی پارلمان اتحادیه اروپا به دلیل دشمنی نکردن با روسیه

© AP Photo / Christian Lutzپارلمان اروپا
پارلمان اروپا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
عضو شوید
کارشناسان گفتند، که انتشار گزارش‌های غیرالزام‌آور ضدترکیه برای پارلمان اروپا غیرعادی نیست.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه ترکیه آخرین گزارش سالانه پارلمان اروپا درباره ای ترکیه را در حالی مورد انتقاد قرار داد، که این مدرک، انقره را به دلیل پیوندهای نزدیک با روسیه و موارد دیگر مورد انتقاد قرار داد.
اعضای پارلمان اروپا از انقره به خاطر محدود نکردن رسانه های روسی در بحبوحه عملیات ویژه در اوکراین، در عین حال تقویت بازرگانی روسیه و ترکیه، میزبانی از شهروندان روسیه و نپیوستن به باند تحریم ها در برابر مسکو انتقاد کردند.
الیور ورهیلی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا گفت: "ضروری است که ترکیه با اتحادیه اروپا و همچنین درباره ای اجرای تحریم ها در برابر روسیه، به ویژه درباره ای محصولات تحریم شده، تعامل داشته باشد".
معاون حزب حاکم ترکیه – اتباع روسیه و ترکان از یک بحیره ماهی میخورند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
ترکیه: گزارش پارلمان اروپا مملو از اتهامات و تعصبات ناعادلانه است
در عین حال، این گزارش اتحادیه اروپا نگرانی‌های خود را درباره ای "کاهش قابل توجه همسویی ترکیه با سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا و کاهش شدید 7 درصدی در سال 2021" ابراز می‌کند.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، که این گزارش "مجموعه‌ای از اتهامات و پیشداوری‌های بی‌اساس" است و نشان می‌دهد که اعضای آن در ایجاد "رویکرد راهبردی درست برای اتحادیه اروپا و همچنین منطقه ما ناکام هستند".
در این گزارش ضمن اذعان به نقش سازنده ترکیه در "تسهیل مذاکرات بین اوکراین و روسیه"، به ویژه انقره به "محدود نکردن عملیات رسانه های روسی در چارچوب جنگ تجاوزکارانه روسیه در برابر اوکراین" متهم شده است.
حسن اونال، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه باسکنت انقره، به اسپوتنیک گفت: "تنها می‌توانم بگویم که پارلمان اروپا به‌طور خاص عادت دارد گزارش‌های ضدترکیه منتشر کند که در ترکیه جدی گرفته نمی‌شود".
Флаги Турции и Евросоюза в Стамбуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.02.2023
کمک های اروپا به نفع ترکیه نیست
او این گزارش را "تنها یک کاغذ بوروکراتیک دیگر که قفسه های پارلمان اروپا را پر می کند" توصیف کرد، که "تنها اطمینان حاصل می شود که باید در ترکیه به عنوان یک نهاد بسیار خصمانه با آن برخورد شود و در واقع اینگونه به آن نگاه می شود".
اونال گفت: "اساساً پارلمان اروپا خود را به مایه خنده تبدیل می کند. شما گاهی می خندید و گاهی اوقات تنها کاغذ را دور می اندازید و تنها رسیدگی به آن را به بوروکرات ها می سپارید. عموماً در این کشور اینگونه نگاه می شود".
در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه ممکن است قربانی شکار جادوگران اتحادیه اروپا شود، او چنین سناریویی را رد نکرد و افزود، که "انقره اساساً فرصت بیشتری را در برخورد با مسکو می بیند، نه از طریق سودجویی در جنگ".
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: رسانه‌های روسی در این کشور اساساً آزادند که فعالیت کنند. و من فکر نمی‌کنم ترکیه در این زمینه کاری در بیرون انجام دهد.
دیدگاه او تا حدی توسط حسن سلیم اوزرتم، تحلیلگر امنیتی و سیاسی مستقر در انقره تکرار شد و به اسپوتنیک گفت، که در چند سال گذشته، "گزارش های اتحادیه اروپا از ترکیه قدرت و نفوذ خود را بر سیاست ترکیه از دست داده است".
گزارش پارلمان اروپا
اوزرتم آن را "سند ناامیدکننده ای برای ترکیه" نامید و به طور خاص به بخشی از گزارش اشاره کرد که در آن "تلاش های انقره برای حفظ همزمان روابط با روسیه و غرب به عنوان تضعیف هماهنگی ترکیه با امنیت مشترک اتحادیه اروپا و امنیت مشترک اتحادیه اروپا و سیاست خارجی تلقی می شود".
اوزرتم چنین نتیجه گیری کرد: "همانطور که اشاره کردم، این یک سند مشاوره ای غیر الزام آور است. در حال حاضر، دفتر [مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] جوزپ بورل نیز در حال کار بر روی چارچوبی برای احیای گفتگو با ترکیه است. سند پارلمان اروپا یک رابطه غیر هنجاری مبتنی بر معامله گرایی را نادیده می گیرد. ما چارچوب ترسیم شده توسط دفتر بورل در این دیدگاه را بعداً خواهیم دید".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала