رئیس جمهور تاجیکستان: تهدید‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر در مرز افغانستان افزایش یافته است

© Flickr / Пресс-служба Президента ТаджикистанаПрезидент Таджикистана Эмомали Рахмон
Президент Таджикистана Эмомали Рахмон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
عضو شوید
پس از روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان، تهدید‌های تروریستی، تولید مواد مخدر و تردد آن از مرز تاجیکستان چندین برابر افزایش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، امام علی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان گفت: تاجیکستان نگران افزایش تهدید‌های تروریستی است که از افغانستان سرچشمه می گیرد؛ کشور همسایه دائما در تلاش است تا از مرز تاجیکستان عبور کند.
رئیس جمهور در پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه در قالب "5+1" در دوشنبه گفت: "تلاش های مداوم برای عبور از مرز از سوی افغانستان وجود دارد. اخیراً گروهی از تروریست های جنبش "جماعتی انصارالله" که با هدف انجام یک سری حملات تروریستی در دوشنبه و مناطق این کشور در آستانه روز استقلال به خاک تاجیکستان نفوذ کرده بودند، از بین رفتند."
وی خاطرنشان کرد که پس از روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان، تولید مواد مخدر و تردد آن از مرز تاجیکستان چندین برابر افزایش یافت.
رحمان گفت: "بنابراین، در سال 2022، 5 تن مواد مخدر در تاجیکستان کشف و ضبط شد که 22 درصد بیشتر از سال 2021 است.
مارک میلی فرمانده ستاد کل ارتش امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
مقام ارشد امریکا: جنگ ما در افغانستان شکست خورد
به گفته رئیس جمهور تاجیکستان، بحران انسانی در افغانستان بدتر شده است. رئیس دولت تاجیکستان خاطرنشان کرد: در این راستا، تاجیکستان آمادگی دارد زیرساخت‌های مرزی و تدارکات خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان فراهم کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: عامل امنیتی مهم‌ترین شرط اجرای طرح‌های خلاقانه مشترک ماست. در ادامه افزود، اولویت تاجیکستان توسعه روابط دوستانه با کشورهای آسیای مرکزی است.
وی گفت: ما همیشه در سطح بین المللی و منطقه‌ای از یکدیگر حمایت می کنیم و مواضع مشابهی داریم، هدف از نشست رهبران آسیای مرکزی تضمین همکاری های پنج جانبه برای رشد اقتصادی متقابل و تضمین امنیت منطقه است.
وی در ادامه افزود: آسیای مرکزی اخیراً به یکی از مراکز جئوپلیتیکی جهان تبدیل شده است که توجه کشورهای پیشرو جهان را برانگیخته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала