اسپوتنیک توضیح می دهد

با کودتاهای جالب نظامی جهان از 2014 تا 2023 آشنا شوید

© AFP 2023Сторонники Национального совета Нигера по защите родины (CNSP) проводят демонстрацию в Ниамее
Сторонники Национального совета Нигера по защите родины (CNSP) проводят демонстрацию в Ниамее - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2023
عضو شوید
در 30 اگوست 2023، صبح گاه در گابن، گروهی از افسران عالی رتبه اعلام کردند که قدرت کشور را به دست گرفته‌اند. در کانال تلویزیونی گابن 24، افسران اظهار داشتند که آنها نمایندگان تمام نیروهای امنیتی و دفاعی گابن هستند.
به گزارش اسپوتنیک، تاریخ بشر شاهد کودتا های مختلف بوده است که در آن سیاستمداران و نظامیان درگیر شده اند. حالا چگونگی چند کودتا معاصر را به تدریج نشر می کنیم.
گزارش شد که این کشور تحت مقررات منع رفت و آمد قرار گرفته و سرحدات بسته شده است. شورشیان اعلام کردند که به تعهدات بین المللی گابن پایبند خواهند بود. قوای مسلح همچنین قصد خود را برای پایان دادن به رژیم فعلی در کشور اعلام کرد. به گفته آنها، نتایج انتخابات لغو و نهادهای دولتی منحل شدند. در 30 اگوست، مشخص گردید که رئیس جمهور فعلی گابن، علی بونگو اوندیمبا، برای سومین بار به عنوان رئیس دولت انتخاب شد و 64.2 فیصد آرا را به دست آورد
آکادمیک آلبرت اوندو اوسا، کاندید مخالف در انتخابات گابن با 30.7 فیصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. به گزارش فرانس پرس، تیم علی بونگو اوندیمبا اتهامات اوندو اوسا مبنی بر تقلب در انتخابات را رد کرده است. هنوز هم مشخص نیست که چه نیروی سیاسی در کشور مورد حمایت قوای مسلح قرار دارد.
محل اختفای علی بونگو اوندیمبا رئیس جمهور گابن از 26 اگوست تا کنون مشخص نیست .
در 26 جولای 2023، در نیجر، قوای گارد ریاست جمهوری طی یک سخنرانی در تلویزیون ملی، کاخ ریاست جمهوری در نیامی، پایتخت این کشور را مسدود کرد ،
آنها اعلام کردند که محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده و سرحدات مسدود گردیده است. قوماندان گارد ریاست جمهوری، جنرال عبدالرحمن چیانی، در 28 جولای در تلویزیون دولتی نیجر به عنوان رئیس "شورای ملی دفاع از میهن" که توسط کودتاچیان تشکیل شده بود، ظاهر شد.
رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای جامعه اقتصادی غرب افریقا (ECOWAS) کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه اگوست، شرکت کنندگان درECOWAS طرحی را در صورت مداخله نظامی در نیجر تصویب کردند .
در 24 جنوری 2022، شورشیان قدرت را در بورکینافاسو به نمایندگی از جنبش میهن پرستان برای حفظ و بازسازی به رهبری دگرمن پل-هنری ساندائوگو دامیبا به دست گرفتند. آنها اعلام کردند که راک مارک کابوره رئیس جمهور کشور را برکنار کردند، دولت کشور منحل شد، قانون اساسی به حالت تعلیق درآمد. بعداً شورشیان تصمیم گرفتند قانون اساسی را بازگردانن
دگرمن پل هانری ساندائوگو دامیبا، رهبر شورشیان به عنوان رئیس جمهور کشور و قوماندان قوای مسلح منصوب شد.
شب اول اکتوبر کودتای نظامی جدیدی در بورکینافاسو رخ داد. یک گروه نظامی در بورکینافاسو به رهبری کاپیتان ابراهیم ترائوره ​​از برکناری رئیس دولت انتقالی به رهبری دگروال پل هانری ساندائوگو دامیبا خبر داد.
بعداً اعلام آمادگی کرد در صورتی که شورشیان چندین شرط را داشته باشند، داوطلبانه استعفا دهد. دمیبا به ویژه خواستار تضمین امنیت برای او و سربازان وفادار، احیای نظم قانون اساسی در کشور تا اواسط سال 2024 و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید شد. در 2 اکتوبر، مشخص گردید که پل هانری ساندائوگو دامیبا کشور را ترک کرده است.
در 6 اکتوبر مشخص شد که ابراهیم ترائوره، رهبر نظامی جدید بورکینافاسو رسما به عنوان رئیس جمهور این کشور منصوب شد.
در 5 سپتامبر 2021، افسران قوای خاص گینه به رهبری دگروال مامدی دامبوا، که قبلاً در تشکیل قوای خارجی فرانسه خدمت می کرد، رئیس جمهور این کشور، آلفا کوند را بازداشت کردند، بعداً انحلال نهادهای دولتی، خاتمه قانون اساسی و قانون اساسی جدید را اعلام کردند. بسته شدن سرحدات این کشور افریقایی به گفته Doumbuy ، رئیس جمهور این کشور، Condé، تحت کنترل نظامی در یک مکان امن است.
نظامیان تاکید کردند که تسلیم هیچ فشاری نخواهند شد و کوند با رفتار انسانی روبرو خواهد شد.
کوند از سال 2010 رهبری کشور را بر عهده دارد. در مارچ 2020، اصلاحات قانون اساسی در یک همه پرسی به تصویب رسید که به او اجازه داد تا دو دوره دیگر خدمت کند. مخالفین همه پرسی را تحریم کردند و بیش از 40 نفر در جریان ناآرامی ها کشته شدند
در 1 اکتوبر، دگروال مامدی دامبوآ به عنوان رئیس جمهور انتقالی مراسم تحلیف را اجرا نمود.
در جنوری 2022، به کودا اجازه داده شد تا برای معالجه به امارات سفر کند و در ماه اپریل به کشور بازگشت. در ماه می 2022، آلفا کوند برای معالجه به ترکیه سفر کرد.
در مارچ 2023، رسانه ها گزارش دادند که آلفا کنده در استانبول است.
در 1 فبروری 2021، قوای مسلح میانمار دولت غیرنظامی را سرنگون کردند و کنترل کشور را به دست گرفتند. آنها حزب حاکم سابق NLDرا متهم کردند که در انتخابات عمومی که در نوامبر 2020 در میانمار برگزار شد، به نفع آنها تقلب کرده است.
مقامات غیرنظامی از در نظر گرفتن نتایج تحقیقات قوای مسلح در مورد ادعای تقلب در انتخابات یا آغاز تحقیقات خود خودداری کردند. اردو رهبران غیرنظامی کشور را در یک سری پرونده های اداری و جنایی دستگیر کرد، اولین جلسه پارلمان جدید منتخب، انتخابات نوامبر را مسدود کرد و سپس کمیسیون ملی انتخابات را منحل نمود، و کمیسیون جدیدی ایجاد کرده گفت که قدرت پس از پایان وضعیت اضطراری که به مدت دو سال وضع شده بود و برگزاری انتخابات جدید، مجدداً به یک دولت غیرنظامی منتقل می شود.
در اول آگوست، شورای اداری دولتی میانمار که توسط نظامیان به قدرت رسیدند، تشکیل دولت موقت این کشور را اعلام کرد. بر اساس این فرمان، قوماندان عالی قوای مسلح میانمار، رئیس شورای اداری دولتی میانمار، مین آنگ هلین، صدراعظم این کشور شد.
اقدامات قوای جرقه جنبش اعتراضی گسترده ای را برانگیخت که پس از ماه ها درگیری جاده ها بین تظاهرکنندگان و پولیس که در آن بیش از هزار نفر کشته شدند، به جنبش اعتراضی تبدیل گردید. مبارزه مسلحانه علیه حکومت نظامی اپوزیسیون یک دولت جایگزین زیرزمینی وحدت ملی ایجاد کرد که شامل معاونین و کارمندان سابق NLDو نمایندگان نیروهای سیاسی قومی بود که الهام بخش اعتراضات و مبارزات مسلحانه است.
در 18 اگوست 2020، شورشی در مالی در یک پایگاه نظامی در نزدیکی پایتخت باماکو آغاز شد. شورشیان از بازداشت ابراهیم بوباکار کیتا رئیس جمهور و بوبو سیسه نخست وزیر خبر دادند.
بعداً رئیس جمهور استعفای خود و انحلال مجلس و دولت را اعلام کرد. قوای خواستار تحول سیاسی در کشور شد که منجر به انتخابات عمومی شد، بسته شدن سرحدات و منع رفت و آمد را اعلام کرد و از تشکیل کمیته ملی نجات مردم به ریاست سرهنگ آسیمی گویتا خبر داد.
در 27 اگوست، آزادی رئیس جمهور ابراهیم بوباکار کیتا، که در جریان یک کودتای نظامی دستگیر شده بود، اعلام شد.
در 12 سپتامبر، قوای کشور مالی پس از مذاکره با رهبران سیاسی و نمایندگان جامعه مدنی، "قانون اساسی و نقشه راه دوره گذار" در این کشور را تصویب کرد. طرفین توافق کردند که دوره انتقالی 18 ماه طول بکشد و دولت مؤقت تشکیل شود. در این مدت باید انتخابات سراسری در کشور برگزار شود. در 25 سپتامبر، وزیر دفاع سابق مالی، با نداو، به عنوان رئیس جمهور این کشور برای یک دوره انتقالی کار کرد، دگروال آسیمی گویتا به عنوان معاون رئیس جمهور مراسم تحلیف را اجرا نمود.
مختار وان وزیر سابق امور خارجه ، صدراعظم این کشور شد. در 18 جنوری 2021، مقامات مؤقت مالی با حکم کمیته ملی نجات مردم (CNSP) را منحل کردند.
در 24 می 2021، با نداو و صدراعظم مؤقت مکتار اوانا توسط اردوی بازداشت شدند. بعداً در حالی که در بازداشت بودند، هر دو استعفا دادند. پس از آن آزاد شدند. محکمه قانون اساسی مالی، دگروال آسیمی گویتا را به عنوان رئیس جمهور مؤقت این کشور معرفی کرد.
در اپریل 2019، کودتای نظامی در سودان به وقوع پیوست که با اعتراضات مردمی در بحبوحه بحران عمیق اقتصادی و کاهش معیارهای زندگی آغاز شد. رئیس جمهور عمر البشیر که 30 سال حکومت کرد، از قدرت برکنار شد و سپس به زندان افتاد.
در پایان اگوست 2019، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان، به عنوان رئیس شورای حاکمیتی این کشور مراسم تحلیف را اجرا نمود. عبدالله حمدوک، صدرعظم جدید سودان در 21 اگوست 2019 تحلیف را یاد کرد. مقامات نظامی و غیرنظامی در مورد یک دوره انتقالی برای اصلاحات عمده سیاسی و اقتصادی توافق کردند.
در 25 اکتوبر 2021، اردوی سودان عبدالله حمدوک، صدراعظم سودان و چند تن دیگر از اعضای دولت را بازداشت کرد. عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم از برقراری وضعیت فوق العاده و انحلال مقامات این کشور خبر داد. حمدوک بعداً در حبس خانگی قرار گرفت. در اواخر نوامبر، اردوی سودان و صدراعظم برکنار شده بر سر یک بیانیه سیاسی به توافق رسیدند که بازگشت او به قدرت و تشکیل دولت را فراهم می کرد. یکی از نکات این اعلامیه آزادی تمامی زندانیان سیاسی کشور بود. در 2 جنوری 2022، در بحبوحه بحران جاری در کشور، حمدوک اعلام کرد که استعفا می دهد و خواستار گفتگو بین احزاب سیاسی برای گذار به یک کشور مدنی و دموکراتیک شد.
در پی استعفای حمدوک، تظاهرات معترضان مخالف قدرت ارتش با قدرتی دوباره در کشور از سر گرفته شد
در 15 نوامبر 2017، قوای مسلح کنترل مرکز تلویزیون در هراره، پایتخت زیمبابوه و اقامتگاه رئیس جمهور رابرت موگابه (1924-2019) را به دست گرفت. در 19 نوامبر، موگابه که در حبس خانگی به سر می برد، از سمت های رهبری در حزب اتحادیه ملی آفریقای زیمبابوه - جبهه میهنی (ZANU-PF) محروم شد. پس از آن، کمیته مرکزی حزب از موگابه خواست تا ظهر روز 20 نوامبر از ریاست دولت استعفا دهد، در غیر این صورت می‌توان روند استیضاح او را آغاز کرد. در 22 نوامبر، رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه استعفای خود را اعلام کرد.
در 6 سپتامبر 2019، رابرت موگابه در بیمارستانی در سنگاپور درگذشت.
در 19 سپتامبر 2015 کودتا در بوکینافاسو رخ داد.
رهبران نظامی میشل کافاندو، رئیس جمهور مؤقت بورکینافاسو، ایزاک زیدو، صدراعظم موقت و سایر وزرا را بازداشت کردند و پس از آن برکناری را اعلام کردند. O. رئیس دولت و خاتمه دولت مؤقت. سیاستمداران بعداً آزاد شدند و رهبران کودتا و نیروهای وفادار به دولت توافق نامه ای را برای جلوگیری از خشونت در اواگادوگو، پایتخت کشور امضا کردند.
در ماه می 2014، در تایلند، در میان تظاهرات گسترده مخالفین و درگیری‌های جاده ها، کودتای نظامی تحت شعار آشتی ملی پس از سال‌ها درگیری سیاسی بین حامیان و مخالفان قبیله سیاسی شیناواترا صورت گرفت. درگیری که در سال 2005 آغاز شد، بارها به اقدامات گسترده جاده یی و خونریزی منجر شده است. جنرال پرایوت چان اوچا، قوماندان قوای مسلح که کودتا را رهبری کرد، به عنوان رئیس شورای ملی صلح و نظم (NCSP)، یک دولت نظامی با اختیارات قانونگذاری، به عهده گرفت. قانون اساسی لغو شد و با یک قانون اساسی مؤقت جایگزین شد و سپس قوای مسلح یک پارلمان مؤقت متشکل از معاونین انتصابی و کابینه وزرا ایجاد کرد که همچنین جنرال چان اوچا ریاست آن را بر عهده داشت. هرگونه فعالیت سیاسی در کشور تا اطلاع ثانی ممنوع شد. در چهار سال که NCMP در قدرت بوده است، قانون اساسی دائمی جدید برای تایلند تصویب شده و قوانین جدید انتخاباتی تدوین شده است.
در 24 مارچ 2019 انتخابات پارلمانی در تایلند برگزار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала