اسپوتنیک توضیح می دهد

روز یادبود کودکان قربانی جنگ در دانباس + ویدیو

© Sputnik / Igor Maslov /  مراجعه به بانک تصاویر Цветы и игрушки, возложенные к памятнику "Аллея Ангелов" в парке Победы Калининского района Донецка
Цветы и игрушки, возложенные к памятнику Аллея Ангелов в парке Победы Калининского района Донецка  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2023
عضو شوید
۲۷ جولای در جمهوری خلق دونتسک گرامیداشت "روز یادبود کودکان قربانی جنگ در دانباس" برگزار می شود.
این تاریخ به یادماندنی با فرمان دنیس پوشلین رئیس جمهور این جمهوری در ۱۱ جولای سال ۲۰۲۲ بنا نهاده شد. این کار باهدف جاودانه کردن یاد کودکانی است که از سال ۲۰۱۴ در قلمرو دانباس زیر آتش گروه های شبه نظامی اوکراینی جان باختند.
در نتیجه بحران سیاسی داخلی در اوکراین در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴، که منجر به کودتا و روی کار آمدن سیاستمداران طرفدار غرب و ضد روسیه شد، اقدامات گسترده ضد دولتی در مناطق جنوبی و جنوب شرقی در کشور در اواخر فیبروری سال ۲۰۱۴ آغاز شد. لفاظی های ملی گرایانه و ضد روسی دولت جدید از سوی باشندگان مناطق به عنوان تهدیدی برای روابط اقتصادی و فرهنگی با روسیه تلقی شد که به همه پرسی استقلال این منطقه ها به پایان رسید. در نتیجه همه‌پرسی در ماه می ۲۰۱۴، دو جمهوری خلق جدید دونتسک و لوهانسک تشکیل شد.

از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک بخشی از فدراسیون روسیه به شنار می روند.
از سال ۲۰۱۴، زمانی که جمهوری های دانباس تصمیم گرفتند استقلال خود را اعلام کنند و به سوی اتحاد با روسیه حرکت کردند، گلوله باران شهرهای غیر نظامی در جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک توسط نیروهای مسلح اوکراین و شبه نظامیان اوکراینی متوقف نشده است.از ۲۴ فیبروری سال ۲۰۲۲، روسیه عملیات نظامی ویژه ای را در اوکراین شروع کرده است، که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حفاظت از افرادی نامید که مورد آزار و اذیت و نسل کشی رژیم کی‌یف قرار دارند".
از ۲۰ جولای ۲۰۲۳ بر اساس داده های داریا مارازووا، نماینده تام الاختیار حقوق بشر در جمهوری خلق دونتسک، تعداد کودکان کشته شده در قلمرو جمهوری خلق دونتسک در کل دوره تجاوز مسلحانه توسط اوکراین، ۲۲۸ نفر و شمار زخمیان ۷۹۲ نفر است.
هر ساله از سال ۲۰۱۶، به یاد کودکان کشته شده دانباس در روز دفاع از کودکان یعنی اول جون، راهپیمایی "فرشتگان" با حمایت سازمان اجتماعی "جوانان جمهوری" برگزار می شود. در این مدت نمایندگان ۲۰ کشور جهان در این راهپیمایی ها شرکت کردند (روسیه، آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان و غیره).
در ماه می سال ۲۰۱۵، به یاد کودکان کشته شده در جریان درگیری ها در دانباس، به ابتکار ایگور مارتینوف ، رئیس اداره شهر، یک مجتمع یادبود به نام "کوچه فرشتگان" در دونتسک افتتاح شد. این مجتمع یک طاق با گل های رز آهنی دارد که با گلوله های مسلسل به هم بافته شده و همچنین یک کبوتر که نماد صلح است. زیر طاق سنگ گرانیتی قرار دارد که روی آن نام کودکان جان باخته، حک شده است.
در سال ۲۰۱۷ مجموعه یادبود با مجسمه یادبود " برای کودکان دانباس، کودکان جنگ" تکمیل شد. طرح آن توسط دانش آموزانی از روسیه و اروپا تهیه شده است و پسری را نشان می دهد که به آسمان نگاه می کند و خواهر کوچکترش را زیر خود پناه می دهد.
این بنا توسط مجسمه ساز روسی دنیس سلزنیف ساخته شده است.
نمونه های اولیه این مجسمه ، کریل سیدوروک ۱۳ ساله و خواهر ۹ ساله اش تانیا بودند. این پسر در زمان گلوله باران از اوکراین در اگوست ۲۰۱۴ جان خواهرش را با فداکردن جانش نجات داد.
در حال حاضر برنامه ریزی شده است که مجموعه یادبود "کوچه فرشتگان" توسعه یابد و در نزدیکی سنگ و طاق و مجسمه یادبود در ماه های آینده مجسمه فرشته نیز بنا خواهد شد.
هر ساله، راهپیمایی های یادبود کودکان کشته شده دانباس نه تنها در قلمرو جمهوری خلق دونتسک بلکه در بسیاری از شهرهای روسیه نیز برگزار می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала