امریکا: بازگشت ایران به رآکتور قبلی اراک باورنکردنی است

© Photo / The State Atomic Energy Corporation ROSATOMامریکا: بازگشت ایران به رآکتور قبلی اراک باورنکردنی است
امریکا: بازگشت ایران به رآکتور قبلی اراک باورنکردنی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیرکل وزارت خارجه امریکا در امور امنیتی و منع سلاح‌های کشتار جمعی می‌گوید که بعید است که ایران به رآکتور قبلی اراک برگردد.

به گزارش اسپوتنیک، «کریستوفر اشلی فورد» مدیرکل وزارت خارجه امریکا در امور امنیتی و منع سلاح‌های کشتار جمعی ایران بعید که بتواند رآکتور را در اراک به صورت اصلی خود شروع کند.

تحریم دو مدیر برنامه هسته‌ای ایران توسط امریکا - اسپوتنیک افغانستان
تحریم دو مدیر برنامه هسته‌ای ایران توسط امریکا

وی گفت: براساس ارزیابی ما، بازگشت به پروژه قبلی به سال‌ها و مقادیر زیادی پول نیاز است، که صادقانه بگویم که ایران در حال حاضر پول در اختیار ندارد. علاوه براین آیا آنها پایه عملی برای انجام این کار دارند یا نه، مشخص نیست.

به گفته وی، شایعاتی مبنی بر کمک به ایران در ساخت رآکتور از خارج وجود داشت. وی اطمینان داد که امریکا هر کاری ممکن را انجام خواهد داد تا اگر با این وجود تهران تلاش کند ظاهر رآکتور قبلی را بازگرداند، مانع آن شود.

در ادامه گفت که ایران در زمان معامله پیشترفت زیادی نکرده است و اکنون حتی آماده هم نیستند زیرا کالسکه هسته‌ کشتی رآکتور از بین رفته و به عنوان بخشی از پروژه به تنظیم مجدد نیاز دارد و آنها باید از ابتدا شروع کنند.

وی افزود: قصد ساخت رآکتوری که قادر به تولید سلاح پلوتونیوم باشد، بسیار تحریک‌آمیز خواهد بود. وی خاطر نشان کرد که ایران به طور پیوسته توانایی های هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد و بعید است که بخواهد با اعضای برجام روسیه و چین در تضاد باشد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۷ جوزا با صدور بیانیه‌ای از به پایان رسیدن اعتبار معافیت‌های هسته‌ای ایران طبق برجام و عدم تمدید آن توسط دولت امریکا خبر داد و گفت که دو تن دیگر از مسوولان هسته‌ای ایران تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала