پمپئو: ایران از فناوری راکت‌های بالستیک برای پرتاب ماهواره اش استفاده کرده است

© AP Photo / Andrew Caballero-Reynoldsپمپئو: ایران از فناوری راکت‌های بالستیک برای پرتاب ماهواره اش استفاده کرده است
پمپئو: ایران از فناوری راکت‌های بالستیک برای پرتاب ماهواره اش استفاده کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه امریکا می‌گوید که ایران هنگام پرتاب ماهواره نظامی خود از فناوری های به دست آمده به عنوان بخشی از برنامه توسعه راکت‌های بالستیک استفاده کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در بیانیه کتبی که روز شنبه توسط وزارت امور خارجه امریکا منتشر شد، می‌گوید که ایران به‌خاطر پرتاب ماهواره نظامی خود از فناوری های استفاده کرده است که از آن در توسعه راکت‌های بالستیک استفاده می‌شوند.

به گفته وی، ایران در راکت حامل ماهواره اش «از فناوری های مشابه و قابل تعویض» که در برنامه‌های توسعه راکت‌های بالستیک به ویژه راکت‌های بالستیک بین قاره‌ای استفاده می‌شود، استفاده کرده است.

فرماندهی فضایی ارتش امریکا به پرتاب موفق ماهواره ایران اعتراف کرد - اسپوتنیک افغانستان
فرماندهی فضایی ارتش امریکا به پرتاب موفق ماهواره ایران اعتراف کرد

وزیر خارجه امریکا معتقد است «هیچ کشوری تاکنون از پتانسیل‌های (راکت بالستیک قاره‌پیما) استفاده نکرده است، به جز هدف تحویل سلاح‌های هسته‌ای».

این دیپلمات امریکا معتقد است که برنامه فضایی تهران «یک خطر بزرگ» است و نه یک برنامه صلح‌آمیز، غیرنظامی و شفاف و پرتاب ماهواره ارتش ایران فقط آن را به اثبات رساند.

آقای پمپئو از جامعه جهانی خواسته است تا از ادامه فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه راکت‌های بالستیک جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه امریکا بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم تسلیحاتی موجود بر ایران که در ماه اکتوبر منقضی می‌شود، را تمدید کند. او گفت: ما همچنان از اتحادیه اروپا می‌خواهیم سازمان‌ها و اشخاص را که در برنامه‌های راکتی ایران کار می‌کنند، تحریم کنند.

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران هیچ کاری نمی‌کند که خلاف قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در مورد مسئله هسته‌ای ایران باشد، در حال که امریکا و اروپا شرایط آن را برآورده نمی‌کنند.

س از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور1، برخی از مقامات اروپایی و امریکایی نسبت به اقدام ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران شده بودند.

ایران صبح 22 اپریل گزارش داد که ماهواره نور 1 به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала