چرا امریکا نمی‌خواهد خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر علیه عربستان شکایت کنند؟

© AFP 2023 / Stan Hondaچرا امریکا نمی‌خواهد که خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر علیه عربستان شکایت کنند؟
چرا امریکا نمی‌خواهد که خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر علیه عربستان شکایت کنند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت امریکا به بهانه محرمانه بودن برخی اسناد از ارائه آنها به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر 2001 خودداری و آنها را از دستیابی به ادله مورد نیاز جهت شکایت از عربستان سعودی محروم کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، ویلیام بار، وزیر عدلیه امریکا و ریچارد گرنل، مدیر موقت اطلاعات ملی امریکا در اسناد دادگاهی که این هفته به دادگاه فدرال نیویورک ارائه شده ادعا کرده‌اند که این اسناد جزو اسناد محرمانه هستند و جلوگیری از ارائه آنها برای حراست از منافع امنیت ملی ضروری است.

نمایندگان دولت امریکا در این سناد خاطرنشان کرده‌اند ارائه اطلاعاتی درباره ارتباط عربستان سعودی با این حملات می‌تواند «لطمه جدی» به امنیت ملی آمریکا وارد کند.

افسر امریکایی پس از ۹ سال، جزئیات تازه عملیات قتل بن لادن را فاش کرد - اسپوتنیک افغانستان
افسر امریکایی پس از ۹ سال، جزئیات تازه عملیات قتل بن لادن را فاش کرد

ویلیام بار هم به این دادگاه گفته حتی صحبت‌های عمومی درباره این اسناد و ارائه توجیه درباره محرمانه آنها هم مخاطره‌آمیز است و ممکن است به آشکار شدن اطلاعاتی منجر شود که باید مخفیانه نگاه داشته شوند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» چند ماه پیش در گزارشی مفصل به تلاش‌های آمریکا برای پنهان‌ کردن نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر سال 2001 پرداخته بود.

این نشریه افزود که خانواده‌های قربانیان، به این دیدار به عنوان فرصتی برای طرح خواسته‌ای می‌نگریستند که بارها ناکام مانده بود. آنها نمی‌خواستند این فرصت را از دست بدهند. 

در این گزارش آمده است: «خانواده‌ها یکی پس از دیگری از ترامپ خواستند اسناد مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی درباره توطئه 11 سپتامبر را علناً منتشر کند، اسنادی که وزارت دادگستری از مدت‌ها پیش به دنبال مخفی نگاه داشتن آنها بوده است.»

طبق نوشته نیویورک‌تایمز، دیدارکنندگان با ترامپ، در آن جلسه به او گفته‌اند که می‌خواهند حقیقت را بدانند و این پرونده را بعد از این همه سال مختومه کنند.

برخی از خویشاوندان افراد جان‌باخته در حادثه 11 سپتامبر همچنین به ترامپ یادآوری کرده‌اند که «جورج دبلیو بوش» و «باراک اوباما»، روسای جمهور سابق امریکا اجازه دیدن این اسناد را به آنها نداده‌اند؛ برخی مقام‌های «اف‌بی‌آی» هم همین رویه را دنبال می‌کنند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد خانواده‌های قربانیان اشاره‌ای به اینکه امیدوارند بتوانند از این اسناد در شکایت‌نامه‌‌ای که عربستان سعودی را به همدستی در حملات 11 سپتامبر متهم می‌کند استفاده کنند. 

نیویورک‌تایمز نوشته ترامپ به این افراد قول کمک داد و با گفتن اینکه «کارتان انجام می‌شود» آنها را خاطرجمع کرد.

اندکی بعد به این خانواده‌ها اطلاع داده شد ترامپ به «ویلیام بار»، وزیر عدلیه دستور داده نام یکی از دیپلمات‌های عربستان سعودی را که در یکی از گزارش‌های اف‌بی‌آی از او به عنوان یکی از افراد مرتبط با توطئه 11 سپتامبر نام برده شده افشا کند.

 سربازان سابق امریکا: جنگ افغانستان و عراق اشتباه بود - اسپوتنیک افغانستان
سربازان سابق امریکا: جنگ افغانستان و عراق اشتباه بود

وکلای وزارت عدلیه امریکا نام این مقام عربستان سعودی را در یک قالب یک سند حفاظت‌شده دادگاهی تحویل دادند. نیویورک‌تایمز نوشته این سند به گونه‌ای بود که تنها وکلا می‌توانستند آن را برای شاکیان پرونده قرائت کنند.

اما ویلیام بار امیدهای خانواده‌های جان‌باختگان 11 سپتامبر را بر باد داد. وزیر دادگستری امریکا روز 12 سپتامبر در بیانیه‌ای خطاب به دادگاه تأکید کرد که لازم است اسناد دیگری که احتمالاً با این پرونده در ارتباط هستند به عنوان اسرار دولتی حفاظت شده و محرمانه نگاه داشته شوند. او در آن بیانیه نوشته افشای این اسناد ممکن است باعث وارد آمدن «صدمات مهم به امنیت ملی» شود. 

این مسئله، خانواده‌ها را مبهوت کرد. آنها می‌دانستند که موفقیت شکایت آنها به دسترسی به تحقیقات اف‌بی‌آی درباره نقش احتمالی عربستان سعودی در طراحی حملات 11 سپتامبر ارتباط دارد. 

Президент США Дональд Трамп на встрече с губернаторами в Белом доме - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ خواستار «قتل فوری» پسر بن لادن شد

این روزنامه نوشته در سال‌های گذشته تلاش‌های واشنگتن برای مخفی نگاه داشتن نقش عربستان سعودی در این حادثه تشدید شده است. به مأموران سابق اف‌بی‌آی که در دادگاه‌ها در حمایت از خانواده‌های قربانیان شهادت داده‌اند هشدار داده شده که ممکن است قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات محرمانه را زیر پا گذاشته‌اند. 

«کنث ویلیامز»، از مأموران بازنشسته اف‌بی‌آی در سوگندنامه‌ای برای شاکیان این پرونده نوشته یکی از وکلای اف‌‌بی‌آی به او گفته دولت ترامپ تمایلی ندارد که ویلیامز به شاکیان کمک کند چون این کار ممکن است «رابطه خوب آمریکا با عربستان سعودی را به خطر بیندازد.»

نیویورک‌تایمز نوشته ماجرای کامل تحقیقات درباره نقش احتمالی حکومت عربستان سعودی در این حادثه مسئله‌ای است که تا کنون بازگو نشده. حتی اسم رمز این تحقیقات، Operation Encore، مسئله‌ای است که قبلاً اشاره‌ای به آن نشده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала